Pagina 1 van 1

12 mei 2008

Geplaatst: 13 mei 2008, 23:12
door overweg13
Dag

Dit lijkt wel op een meimaand uit de literatuur, want het goede weer kan voorlopig niet stuk. Dus profiteren we ook van deze Tweede Sinksendag (klinkt zoveel mooier dan Pinkstermaandag, omdat het herinneringen oproept aan een verre jeugd in een gaaf Pajottenland). We trekken nog eens naar de Vlaamse Ardennen, en stappen langs GR122 van Opbrakel naar Ronse. Het lijkt erop dat de vzw Trage Wegen hier nog niet is doorgedrongen, want het traject zoals beschreven in de topogids is op een drietal plaatsen gewijzigd. Dat kan betekenen dat de gevolgde paden niet langer begaanbaar zijn, maar het kan natuurlijk ook gewoon betekenen dat eigenaars (?) bepaalde wegen afgesloten hebben. Met een TWQ van 55% scoort deze GR niet echt hoog, maar het landschap maakt natuurlijk veel goed. De doortochten van Brakelbos en Muziekbos (af en toe echte kathedralen van beuken) zijn zonder meer subliem, en dat het Pottelbergbos afgesloten is, is niet echt een probleem, want de wegen die er rond lopen, zijn minstens zo aangenaam. Buiten het bos krijg je namelijk de mooiste uitzichten. De tocht is zo'n 21 km lang, waarvan iets meer dan 1 km tussen GR122 en het station van Ronse.

Treinen en bussen reden vandaag allemaal stipt. Toch is de verplaatsing geen sinecure. De onhandige concentratie van alle treinen tussen Halle en Brussel-Zuid in een 10-tal minuten is daar de schuldige van. Planners geven zelfs een mogelijkheid met bus 170 tussen Brussel en Halle. Om de lange wachttijd in Brussel-Zuid te vermijden, proberen we deze reisweg uit, volledig reglementair overigens, want we kunnen 2 minuten later vertrekken en 2 minuten vroeger aankomen. Magere troost, want zo komen we nog altijd aan meer dan 2 uur verplaatsing voor een reisje naar onze achtertuin.
In Halle nemen we IC 1929 naar Ath (8:34 - 9:00) - loc 2135 sleept o.a. M4 58054. In Ath is er een vlotte aansluiting naar Geraardsbergen met L4879 (9:07 - 9:30); treinstel van dienst is City-Rail 994. In Geraardsbergen is de aansluiting minder goed; 28 minuten wachten - gelukkig staat de trein er klaar: mw 4190 brengt ons van 9:58 in 12 minuten naar Zottegem. Veel valt er op deze 3 treinen niet te beleven. Het worden dus rustige ritten, en dat vind ik nog altijd zalig.
In Zottegem nemen we de bus van lijn 21 (10:20 - 10:42) tot Opbrakel met bus 2208-38 van de firma Geenens. In het bushokje aan het station van Zottegem hangt een vervallen dienstregeling. Het is nooit een probleem om De Lijn op foutje ste betrappen.

Voor de terugrit kiezen we toch een reisweg langs Brussel. Mw 4181 brengt ons van Ronse naar Oudenaarde zonder problemen (17:12 - 17:22). In Oudenaarde stappen we over op de IC naar Lokeren, IC 2316, die uit 1 break bestaat: ms 374. Onnodig te zeggen dat dit nauwelijks voldoende is bij het begin van de zondagavondspits.Wat me opvalt is het aantal studenten dat voor de wekelijkse trip naar het kot de eerste klasse ontdekt heeft. De lage tarieven zullen er wel niet vreemd aan zijn, en er wordt ook duchtig gestudeerd. Normaal komt deze trien om 18:25 aan in Brussel-Zuid, en krijgen wij een overstaptijd van 49 minuten in de maag gespitst, maar de IC doet het tussen Denderleeuw en Brussel 4 minuten sneller dan voorzien, zodat we zelfs zonder lopen de L 3689 halen (18:26 - 18:44). Zo hoeven we niet eindeloos lang op onze aansluiting te wachten, en de 3 kwartier tijdwinst zijn op deze zomerdag natuurlijk meegenomen.

Re: 12 mei 2008

Geplaatst: 16 mei 2008, 12:05
door e49memling
Gewoon compleet, op de café's en het merk van het gedronken bier na... :wink: :D :D :D

Re: 12 mei 2008

Geplaatst: 16 mei 2008, 12:27
door overweg13
In D'Hoppe een vrij smakeloze Orval door een gebrek aan schuim, in Ronse aan het station opnieuw een Orval, deze keer mét schuim en smaak. En we zijn ook nog 2 schitterende gelegenheden (één aan Jeugdherberg de Fiertel en de bekende Boekzitting in het Muziekbos), omdat stappen uiteindelijk gezond moet blijven...

Re: 12 mei 2008

Geplaatst: 16 mei 2008, 13:20
door Dietrich
In Opbrakel loopt trouwens nog voor enkele kilometers de oorspronkelijke bedding van l.82, nu door een fietspad gebruikt. In de Livierenstraat stopt het dan plots (wegens verkavelingen van ik gok jaren 70) en moet je met een trapje naar beneden. Op die plaats bevindt zich nog een bruggehoofd van de oude spoorweg, maar dit blijkt men nu ook weg te breken, inclusief een stuk van de bedding.

Maart 2007:

Afbeelding

Mei 2008:

Afbeelding

Een viertal (gokje) kilometers naar het zuiden heb je dan lijn 87 met in Flobecq vele resterende gebouwen (station, loodsen enz). Vanaf hier (ongeveer, je kan er pas aan enkele straten verder) loopt dan de bedding quasi onophoudelijk tot in Ronse, met onderweg vele baanwachtershuisjes en het seinhuis van Ellezelles in perfecte staat. Alleen sporen zijn er nergens meer te vinden. :(

Meer foto's: http://flickr.com/photos/dietrichm/arch ... 008/05/10/

Geen idee of je deze bedding hebt gevolgd (blijkbaar niet) maar het is ook nog wel eens tof om te doen. Alleen heb ik de splitsing l.82 en 87 gemist, op veel plaatsen is het dan ook redelijk overwoekerd.

Re: 12 mei 2008

Geplaatst: 16 mei 2008, 14:29
door overweg13
Toch wel: en wel tot aan het bruggenhoofd van de foto. Daarna zoekt de GR het meer naar het noorden. Na de brug is er trouwens een huis gebouwd in de bedding. De trapjes enz., het beantwoordt allemaal perfect aan de door ons gevolgde route.

Re: 12 mei 2008

Geplaatst: 16 mei 2008, 23:57
door Paul
Dietrich schreef:Geen idee of je deze bedding hebt gevolgd (blijkbaar niet) maar het is ook nog wel eens tof om te doen. Alleen heb ik de splitsing l.82 en 87 gemist, op veel plaatsen is het dan ook redelijk overwoekerd.
De splitsing bevindt zich aan de voormalige stopplaats Rigaudrye, tussen Ellezelles en Flobecq-Planche. Toen ik daar in augustus 2002 per fiets op verkenning was, stond er zowel in Rigaudrye als in Flobecq-Planche nog een baanwachtershuisje, en kon je nog zien waar de afbuigende bedding van lijn 82 liep (bomenrij).