Bombardier sleutelt aan de eerste ‘full’ Ethernet Trein
Geplaatst: 26 mei 2008, 23:21
De ingenieurs van Bombardier Transportation willen het ‘dedicated’ TCN-netwerk onherroepelijk de wereld uit. Ethernet is naar hun zeggen stukken goedkoper, ze ze kunnen er veel meer functionaliteit uit halen. De eerste projecten zonder TCN liggen naar verluidt al op de tekenplank.
Tot op vandaag werd het Ethernetprotocol door treinconstructeurs slechts sporadisch gebruikt, en in hoofdzaak dan nog voor niet-kritische camera-, omroep- en entertainmentsystemen. Voor belangrijke, meer kritische functies bestaat er speciaal voor de spoorwegen ontwikkeld ‘dedicated’ netwerk, het zogeheten TCN, wat staat voor ‘Train Communication Network’.
Nu hebben de teams van Bombardier Transportation een nieuw systeem ontwikkeld waarin Ethernet wél de volledige boorduitrusting beheert. De bedoeling is duidelijk: kosten drukken. De ‘drive’ ook: competitief blijven op de wereldmarkt. In vergelijking met TCN-devices zijn Ethernetgebaseerde apparaten door massaproductie namelijk een stuk goedkoper, en ze bieden bovendien veel méér functionaliteit.
In het allereerste projecten bij Bombardier zullen de oude en nieuwe netwerken (Ethernet/ringnetwerken en TCN) nog netjes naast elkaar gebruikt worden. Maar, zo stellen de Bombardier-ingenieurs, ‘over twee tot drie jaar gaat TCN er onherroepellijk uit en wordt het vervangen worden door Ethernet’. Het Bombardier Transportation-systeem zal dan de primeur hebben om alle intelligente apparatuur aan boord te integreren via een Ethernetnetwerk. De eerste treinprojecten zonder TCN liggen naar verluidt al op de tekenplank.
Volledig artikel: Engineeringnet.be
Tot op vandaag werd het Ethernetprotocol door treinconstructeurs slechts sporadisch gebruikt, en in hoofdzaak dan nog voor niet-kritische camera-, omroep- en entertainmentsystemen. Voor belangrijke, meer kritische functies bestaat er speciaal voor de spoorwegen ontwikkeld ‘dedicated’ netwerk, het zogeheten TCN, wat staat voor ‘Train Communication Network’.
Nu hebben de teams van Bombardier Transportation een nieuw systeem ontwikkeld waarin Ethernet wél de volledige boorduitrusting beheert. De bedoeling is duidelijk: kosten drukken. De ‘drive’ ook: competitief blijven op de wereldmarkt. In vergelijking met TCN-devices zijn Ethernetgebaseerde apparaten door massaproductie namelijk een stuk goedkoper, en ze bieden bovendien veel méér functionaliteit.
In het allereerste projecten bij Bombardier zullen de oude en nieuwe netwerken (Ethernet/ringnetwerken en TCN) nog netjes naast elkaar gebruikt worden. Maar, zo stellen de Bombardier-ingenieurs, ‘over twee tot drie jaar gaat TCN er onherroepellijk uit en wordt het vervangen worden door Ethernet’. Het Bombardier Transportation-systeem zal dan de primeur hebben om alle intelligente apparatuur aan boord te integreren via een Ethernetnetwerk. De eerste treinprojecten zonder TCN liggen naar verluidt al op de tekenplank.
Volledig artikel: Engineeringnet.be