Pagina 1 van 2

trein in nood

Geplaatst: 28 mei 2008, 19:48
door ewie1
Iemand enig idee wat er gisteren avond gebeurd is tussen Aarschot en Begijnendijk ze zeiden trein in nood iemand meer details?

Re: trein in nood

Geplaatst: 28 mei 2008, 20:40
door Wover
"Trein in nood" wil zeggen dat de treinbestuurder zijn trein in nood verklaard heeft. Dat moet de treinbestuurder bij elk incident doen waarbij hij niet verder kan rijden. In de meeste gevallen zal dat gewoon een onoplosbaar defect zijn, maar bij ongevallen zal hij zich in nood zetten natuurlijk.

Er zijn wellicht nog wel enkele procedures aan verbonden (waaronder knipperlichten opzetten, wellicht ook panto naar beneden doen), maar die ken ik niet allemaal ;).

Re: trein in nood

Geplaatst: 28 mei 2008, 20:50
door Nils
Wover schreef:"Trein in nood" wil zeggen dat de treinbestuurder zijn trein in nood verklaard heeft. Dat moet de treinbestuurder bij elk incident doen waarbij hij niet verder kan rijden. In de meeste gevallen zal dat gewoon een onoplosbaar defect zijn, maar bij ongevallen zal hij zich in nood zetten natuurlijk.

Er zijn wellicht nog wel enkele procedures aan verbonden (waaronder knipperlichten opzetten, wellicht ook panto naar beneden doen), maar die ken ik niet allemaal ;).
Dit is al een antwoord dat zeer kort in de buurt komt.

De treinbestuurder verklaard een trein in nood als:
Indien hij verwacht een technisch probleem niet binnen de 15 min op te lossen.
Op last van de lijnregelaar (Traffic Control) bij technische problemen.
Wanneer het verder rijden alleen toegelaten is na tussenkomst van hulpploegen materieel of infra.

Het knipperen van de koplichten gebeurt alleen wanneer er mogelijk een hinder is in het nevenliggend spoor, of wanneer de bestuurder hulp nodig heeft.

Re: trein in nood

Geplaatst: 28 mei 2008, 21:35
door Bartjedj
Voor alle informatie ivm met 'in nood verklaren':
HLT 1 tot 6, verkrijgbaar op B-Signal :wink:

Zal straks eens wat passages opzoeken.

BDJ

Re: trein in nood

Geplaatst: 28 mei 2008, 21:59
door HLE 2302
bij een aanrijding stopt de tb drukt op de alarmknop van zijn radio, legt zijn stel of loc plat en laat de koplichten knipperen.

Re: trein in nood

Geplaatst: 28 mei 2008, 22:20
door KB
En bij schrijf- of spelfouten drukt hij op de editknop.

Re: trein in nood

Geplaatst: 29 mei 2008, 01:00
door jumper
:) KB komaan jong, tis ier een forum voor treinliefhebbers, niet het groot dictee der Nederlandse taal hé


Ik wil er trouwens eentje aan toevoegen :)

Als ik nu in Leuven tussen het bordje om de panto neer te laten op Lijn 2 en nog voor het bordje 25000 Volt, als ik daar nu es op de sporen ga staan -los van het feit dat ik de TB de stuipen op het lijf jaag- en de TB maakt een noodremming.

Dan staat die trein daar met neergelaten panto's in de spanningssluis tussen 3000 en 25000 Volt DC respectievelijk AC.
Staat die trein dan ook nie in Nood? en moeten die TBL2 Dieseltjes die trein dan een duwtje komen geven naar het stuk met de 25000V AC ?

Voor alle duidelijkheid, ik ga da nie doen he :)

Re: trein in nood

Geplaatst: 29 mei 2008, 02:01
door Wover
Naar't schijnt zijn er jongeren die daar in Wallonië een sport van maken :evil: ...

Re: trein in nood

Geplaatst: 29 mei 2008, 02:13
door Shrek
jumper schreef: Dan staat die trein daar met neergelaten panto's in de spanningssluis tussen 3000 en 25000 Volt DC respectievelijk AC.
Staat die trein dan ook nie in Nood? en moeten die TBL2 Dieseltjes die trein dan een duwtje komen geven naar het stuk met de 25000V AC ?
ik dacht dat men het stuk tussenin ook onder spanning kan zetten moest dat ooit gebeuren :wink:

Re: trein in nood

Geplaatst: 29 mei 2008, 10:43
door Steven
boodschap als je daar staat is eenvoudig, wachten op de diesel of proberen met de remmen te lossen eventeeel verder te rollen tot onder de juiste spanning (richting leuven niet te doen).

Re: trein in nood

Geplaatst: 29 mei 2008, 21:51
door Jules
Al een keer of 3 vastgezeten in een neutrale sectie en een commutatie. Meestal kunnen ze die onder spanning zetten. Is wel een ganse bedoening.

Re: trein in nood

Geplaatst: 30 mei 2008, 13:25
door HLE 2302
die die dat doen zijn ook alles behalve slim want als ze gevonden worden mogen ze serieus dokken,
maar wat gebeurd er dan als je je pedaal kwijtraakt in dat sas, dan val je daar toch ook stil ???? !!!! :p

greetz 2302

Re: trein in nood

Geplaatst: 30 mei 2008, 13:27
door Bert
HLE 2302 schreef:die die dat doen zijn ook alles behalve slim want als ze gevonden worden mogen ze serieus dokken,
maar wat gebeurd er dan als je je pedaal kwijtraakt in dat sas, dan val je daar toch ook stil ???? !!!! :p

greetz 2302
Zie de post van Steven.

Re: trein in nood

Geplaatst: 30 mei 2008, 19:33
door Steven
HLE 2302 schreef:die die dat doen zijn ook alles behalve slim want als ze gevonden worden mogen ze serieus dokken,
maar wat gebeurd er dan als je je pedaal kwijtraakt in dat sas, dan val je daar toch ook stil ???? !!!! :p

greetz 2302
het pedaal verliezen in het sas = stoppen buiten het sas, zo groot is dat stukje nu ook niet he.

Re: trein in nood

Geplaatst: 31 mei 2008, 21:13
door Jules
die die dat doen zijn ook alles behalve slim want als ze gevonden worden mogen ze serieus dokken,
maar wat gebeurd er dan als je je pedaal kwijtraakt in dat sas, dan val je daar toch ook stil ???? !!!! :p

greetz 2302
Niet slim. Merci. Ge moogt anders eens proberen tegen 40km/h door een neutrale sectie van 400m te rijden in een bocht en op een helling. Ik denk niet dat het gaat lukken. En probeer maar he, in Nl geen 75Hz signaal is max 40 km/h. En dan een commutatie naar 25kv. Niet simpel