TGV POS
TGV POS
Hallo,
Vroeger had de 4401 een afwijkende livrij op de neus, blauw, zoals de TGV Dulpexen, later heeft men dat overkleeft met grijs zoadat hij nu net als de anderen een grijze neus heeft.
Ondertussen rijd SBB TGV POS 4406 met een beetje blauw op de neus rond. Oude stok, bedoeld voor de 4401?
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/ele ... 4012c2.jpg
(De originele topic vond ik helaas niet meer terug...).
Groeten,
Joris De Mol
Vroeger had de 4401 een afwijkende livrij op de neus, blauw, zoals de TGV Dulpexen, later heeft men dat overkleeft met grijs zoadat hij nu net als de anderen een grijze neus heeft.
Ondertussen rijd SBB TGV POS 4406 met een beetje blauw op de neus rond. Oude stok, bedoeld voor de 4401?
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/ele ... 4012c2.jpg
(De originele topic vond ik helaas niet meer terug...).
Groeten,
Joris De Mol
Re: TGV POS
Da's gewoon waarschijnlijk wat creatieve zin van de SNCF mannen, er zijn zoveel afwijkende TGV's en Thalys'en.
(4535 met nummerplaat van 14, Duplex met Thalys boegdeuren, TGV RD met Reseau Lacroix motorwagen etc.)

Re: TGV POS
voila als een onderdeel niet beschikbaar is in de juiste kleur pak je maar van de voorraad die er wel is, zo simpel is het.edje schreef:Je moet werken met de spullen die je hebt he.
Re: TGV POS
Ondertussen is de eerste TGV POS, de 4413 in Lyria-liverij beplakt:
http://www.railwaygazette.com/news/pass ... nsion.html
http://www.bahnonline.ch/wp/50574/erste ... ne-ein.htm
De liverij is wel geïnspireerd op Carmillon, maar heeft toch eigen accenten zoals de lichtbruine vensterband (donkergrijs bij Carmillon) en kleinere logos van de spoorwegmaatschappijen. Volgend jaar krijgt het interieur nog een mini-renovatie met Lyria-accenten. Als ik het goed begrepen heb wil de SBB het onderhoud van de stellen in Zürich doen, om een herhaling van de Cisalpino-soap (de vorige mislukte SBB joint-venture) te voorkomen.
http://www.railwaygazette.com/news/pass ... nsion.html
http://www.bahnonline.ch/wp/50574/erste ... ne-ein.htm
De liverij is wel geïnspireerd op Carmillon, maar heeft toch eigen accenten zoals de lichtbruine vensterband (donkergrijs bij Carmillon) en kleinere logos van de spoorwegmaatschappijen. Volgend jaar krijgt het interieur nog een mini-renovatie met Lyria-accenten. Als ik het goed begrepen heb wil de SBB het onderhoud van de stellen in Zürich doen, om een herhaling van de Cisalpino-soap (de vorige mislukte SBB joint-venture) te voorkomen.
Re: TGV POS
In Parijs GDL hangen er overigens overal grote spandoeken die reklame maken voor Lyria, met een TGV POS met nieuwe liverij er op. Maar ik dacht wel dat Lyria op Zürich - Parijs zo snel mogelijk dubbeldekkers wil gaan inzetten.msts.be schreef: De liverij is wel geïnspireerd op Carmillon, maar heeft toch eigen accenten zoals de lichtbruine vensterband (donkergrijs bij Carmillon) en kleinere logos van de spoorwegmaatschappijen. Volgend jaar krijgt het interieur nog een mini-renovatie met Lyria-accenten. Als ik het goed begrepen heb wil de SBB het onderhoud van de stellen in Zürich doen, om een herhaling van de Cisalpino-soap (de vorige mislukte SBB joint-venture) te voorkomen.
Verder is het de bedoeling dat alle TGVs vanuit Zwitserland onder de Lyria noemer komen. Vanaf deze winter komt er een zaterdag trein Lille - Brig, en ook de TGVs van Geneve naar Zuid Frankrijk en binnenkort naar Barcelona zullen door Lyria uitgebaat worden.
Re: TGV POS
Aangezien de SNCF nog maar 15 euroduplex stellen in zijn bezit zijn er er 19 pos stellen zijn . Heeft de SNCF er te weinig stellen om te verhuren aan lyria.K V B schreef:msts.be schreef:
In Parijs GDL hangen er overigens overal grote spandoeken die reklame maken voor Lyria, met een TGV POS met nieuwe liverij er op. Maar ik dacht wel dat Lyria op Zürich - Parijs zo snel mogelijk dubbeldekkers wil gaan inzetten.
Vanaf december worden overgens alle POS stellen naar Duitsland (via LGV EST) vervangen door de Euroduplexen. Ik vermoed dat wanneer meer stellen beschikbaarzijn de laatse 3 van de 6 verbindingen van Paijs naar Zurich ook met een tgv duplex zullen gebeuren vanwege het succes van de LGV Rhine-Rhone.
Re: TGV POS
Wat is het verschil tussen een TGV Duplex, een Euroduplex en een POS? Zijn er verschillen in het interieur/exterieur...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: TGV POS
Een tgv pos (serie 4400) is een enkeldekstel met moterruitig dat aangepast om te sporen om het duitse en zwitszerse net dat een voltage heeft van 15kv.
Een tgv duplex (serie 200 en de met een krachtigere moter serie 700) is een tgv met een boven en onder dek. deze worden ingezet op de drukke lijn in frankrijk denk aan Parijs-Lyon.
De TGV euroduplex (serie 4700) is het nieuwste dubbeldek stel van de SNCF, zij hebben naast een moderner interieur ook een paar zitplaatsen minder dan de tgv duplex zodat ze beter toegankelijker zijn voor minder mobiele personen. Daarnaast hebben ze ook een aangepaste uitrosting om net zoals de tgv POS op het Duitse en Zwitserse net te kunnen sporen.
Een tgv duplex (serie 200 en de met een krachtigere moter serie 700) is een tgv met een boven en onder dek. deze worden ingezet op de drukke lijn in frankrijk denk aan Parijs-Lyon.
De TGV euroduplex (serie 4700) is het nieuwste dubbeldek stel van de SNCF, zij hebben naast een moderner interieur ook een paar zitplaatsen minder dan de tgv duplex zodat ze beter toegankelijker zijn voor minder mobiele personen. Daarnaast hebben ze ook een aangepaste uitrosting om net zoals de tgv POS op het Duitse en Zwitserse net te kunnen sporen.
Re: TGV POS
Daarnaast kent de Euroduplex meerdere innovaties ten opzichte van de oorspronkelijke Duplex en is deze in principe in heel Europa inzetbaar. Het betreft vierspanningsstellen die ook ERTMS aan boord hebben. Euroduplex rijdt bijvoorbeeld op Frankfurt - Marseille en Parijs - Barcelona.
Re: TGV POS
Interessant dat enkeldeks steeds vaker door duplex vervangen wordt. Nu we toch bezig zijn...wanneer komen de eerste Thalys Duplexen?
Als ik een Thalys op een station tegenkom kijk ik altijd hoeveel volk erin zit (en af en toe zit ik er zelf in) en crisis of niet, de Thalysen lijken steeds voller.
Kan een EuroDuplex op het gewone net in NL en B of ontstaan dan problemen met het omgrenzingsprofiel?
Als ik een Thalys op een station tegenkom kijk ik altijd hoeveel volk erin zit (en af en toe zit ik er zelf in) en crisis of niet, de Thalysen lijken steeds voller.
Kan een EuroDuplex op het gewone net in NL en B of ontstaan dan problemen met het omgrenzingsprofiel?
Re: TGV POS
De Euroduplex rijdt in Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Duitsland. Ik denk daarom dat de trein ook wel in de Belgische en Nederlandse omgrenzingsprofielen zal passen.
Euroduplex in Thalys verwacht ik pas wanneer het aanbod naar Nederland wordt beperkt. SNCF heeft laten doorschemeren het huidige aanbod te duur te vinden (i.v.m. de hoge prijs voor de Nederlandse HSL) en het is dus niet uitgesloten dat men in de toekomst minder treinen naar Amsterdam wil laten rijden. Pas als dat zou gebeuren zie ik Euroduplex in beeld komen om toch nog genoeg capaciteit te bieden van en naar Nederland.
Euroduplex in Thalys verwacht ik pas wanneer het aanbod naar Nederland wordt beperkt. SNCF heeft laten doorschemeren het huidige aanbod te duur te vinden (i.v.m. de hoge prijs voor de Nederlandse HSL) en het is dus niet uitgesloten dat men in de toekomst minder treinen naar Amsterdam wil laten rijden. Pas als dat zou gebeuren zie ik Euroduplex in beeld komen om toch nog genoeg capaciteit te bieden van en naar Nederland.
Re: TGV POS
Hoe gaan ze op euroduplexen bij Thalys de bediening in eerste klasse klaarspelen?
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam


Re: TGV POS
Wat dacht je van de minibar lifttjes uit de eerste generatie DD-IRM van NS halenAM80 schreef:Hoe gaan ze op euroduplexen bij Thalys de bediening in eerste klasse klaarspelen?
