Pagina 1 van 3

Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 07 jun 2008, 12:36
door Adler
De nieuwe beheerscontracten met NMBS en Infrabel zouden dus rond zijn.
Ze staan nog niet op de site van FOD Mobiliteit maar ik zou ze wel eens willen lezen.
De treinen moeten dus veel stipter en ook de compensaties voor vertragingen zouden veel realistischer zijn in vergelijking met de belachelijke compensaties die nu bestaan.
Volgens Luc Lallemand kunnen de vertragingen jaarlijks 7 miljoen euro kosten.
Volgens de Gazet van Antwerpen zouden de cijfers nu ook door een externe organisatie worden opgemaakt, dus gedaan met 'foefelen' langs alle kanten.
Descheemaecker zei gisteren op tv ook nog dat er aan gedacht wordt de treinen in de daluren goedkoper te maken om zo een betere verdeling te krijgen van de reizigers.

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 07 jun 2008, 13:41
door FLV-FGSP
De beheerscontracten zelf zullen volgende week wel in het Staatsblad staan.
Op het BTTB-forum staat het persdossier: http://www.bttb.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=156

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 07 jun 2008, 15:08
door overweg13
Adler schreef: Descheemaecker zei gisteren op tv ook nog dat er aan gedacht wordt de treinen in de daluren goedkoper te maken om zo een betere verdeling te krijgen van de reizigers.
Alsof er tijdens de daluren nu al geen treinen rijden die aan of over de top van hun capaciteit zitten. Hij zou hier tussen Brussel en Halle eens moeten komen kijken naar bepaalde IR's naar Quévy, Binche en zelfs de CR naar Geraardsbergen. Enfin, laat ons hopen dat men dan ook iets doet aan die capaciteit, want anders zullen de meeste daluurklanten wel opnieuw snel afhaken. (En werden de beperkingen van RailPass en GoPass enkele jaren geleden niet net onder politieke druk weggevallen?)

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 10:22
door Stijn014
Die beperkingen waren juist anti daluren want je mocht pas om 9 uur vertrekken.

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 10:29
door overweg13
Stijn014 schreef:Die beperkingen waren juist anti daluren want je mocht pas om 9 uur vertrekken.
Sorry, maar daar volg ik je redenering niet. Als je pas na 9.00 mag vertrekken, dan is het toch de bedoeling de reizigers met dergelijke kaarten uit de spits te halen, ze m.a.w. aan te zetten om tijdens de daluren te reizen?

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 14:16
door Steven
overweg13 schreef:
Stijn014 schreef:Die beperkingen waren juist anti daluren want je mocht pas om 9 uur vertrekken.
Sorry, maar daar volg ik je redenering niet. Als je pas na 9.00 mag vertrekken, dan is het toch de bedoeling de reizigers met dergelijke kaarten uit de spits te halen, ze m.a.w. aan te zetten om tijdens de daluren te reizen?
id die beperkingen hadden juist de bedoeling die mensen vooral in de daluren op de trein te krijgen met dat soort vervoersbewijs.

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 15:42
door dentheo
Adler schreef:De nieuwe beheerscontracten met NMBS en Infrabel zouden dus rond zijn.
Ze staan nog niet op de site van FOD Mobiliteit maar ik zou ze wel eens willen lezen.
Enz.
Descheemaecker zei gisteren op tv ook nog dat er aan gedacht wordt de treinen in de daluren goedkoper te maken om zo een betere verdeling te krijgen van de reizigers.
Zou er ook een doel geformuleerd zijn rond de bevordering van de liberalisering ?

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 18:08
door Miljaarde
Natuurlijk niet Theo, Dat is niet iets waar de nmbs zich moet mee beighouden, dat is een politieke keuze.

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 18:21
door FLV-FGSP
De teksten zijn te vinden op het BTTB-forum: http://www.bttb.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=156

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 18:59
door dentheo
Miljaarde schreef:Natuurlijk niet Theo, Dat is niet iets waar de nmbs zich moet mee beighouden, dat is een politieke keuze.
dat is een beslissing van de "eigenaar" van de NMBS holding, dus als die dat in zijn beheerscontract zet...moet de NMBS het doen.

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 19:31
door Miljaarde
juist, de eigenaar is de regering en de politieke keuze van die eigenaar (de regering) is momenteel om de nmbs niet te privatiseren. Liberalisering staat niet in het beheerscontract, dus moet de nmbs (de holding dan) het niet uitvoeren

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 19:56
door Miljaarde
ps: liberaliseren van de toegankelijkheid van het spoorwegnet is WEL al gebeurd. Maar dat is iets anders dan de nmbs-groep zelf te liberaliseren. Dat laatste zie ik echt niet gebeuren.

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:47
door dentheo
Miljaarde schreef:juist, de eigenaar is de regering en de politieke keuze van die eigenaar (de regering) is momenteel om de nmbs niet te privatiseren. Liberalisering staat niet in het beheerscontract, dus moet de nmbs (de holding dan) het niet uitvoeren
En ze mag het wel dagelijks tegenwerken ???
Even mailtje naar Vervotte sturen... of is Haeck de man die die houding steunt ?

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 10 jun 2008, 02:24
door Miljaarde
dentheo schreef:
Miljaarde schreef:juist, de eigenaar is de regering en de politieke keuze van die eigenaar (de regering) is momenteel om de nmbs niet te privatiseren. Liberalisering staat niet in het beheerscontract, dus moet de nmbs (de holding dan) het niet uitvoeren
En ze mag het wel dagelijks tegenwerken ???
Even mailtje naar Vervotte sturen... of is Haeck de man die die houding steunt ?
Volgens mij is het Dentheo die deze houding steunt en spoken ziet :lol:
Niet te zuur Theo, de zon schijnt weer

Re: Nieuwe beheerscontracten

Geplaatst: 10 jun 2008, 10:14
door nighttrain
een beheersovereenkomst,zoals ik ze gelezen heb is niets anders dan het bepalen vande KPI zoals dit nu genoemd wordt in bedrijven t.t.z. de Key performance indicators.
Langs de ene kant zegt de "de staat" wat ze willen van de NMBS Holding bv op gebied van personnneel en algemeen beheer.
"De staat" zegt aan de NMBS welk soort diensten ze moet verstrekken ,de minima hoe ze ervoor betaald worden door "de staat" en hoe de reiziger moet behandeld worden en hoevee de reiziger mag betalen.
Tegen infrabel zeggen ze het spoorwegnet te beheren volgens de regels t.t.z. het openstellen voor derden enz
De "staat" zegt ook hoe de drie onderling moeten samenwerken. Als Infabel werken uitvoert en slecht ^plant of onderhoud,is het moeilijk om de NMBS treinen op tijd te laten rijden
Dus privatiseren zit er niet in of komt niet ter sprake.
Liberaliseren is aan de gang volgens een bepaalde kalender.
En zolang er geen klachten zijn van andere operatoren voor oneerlijke concurentie van B cargo zal "Europa " niet tussen beide komen..