Pagina 1 van 1
Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 09 jun 2008, 22:30
door Werner
Ik moest voor het werk nog eens in Milaan zijn. Ginder heb ik niet zo veel foto's genomen. Maar op de terugweg in Frankfurt en Köln heb ik er toch enkele geschoten.
Ik zat trouwens op de CNL 300 Milano Centrale - Amsterdam CS. Deze wordt tussen Frankfurt en Amsterdam gesleept door de 189 090. Deze loc was oorspronkelijk van de DB AG. Maar dan verkocht aan MRCE, en nu terug gehuurd door DB Autozug. Heel ingewikkeld allemaal met Sale And Rent Back principes. Allez, dit allemaal om te zeggen dat er iets anders voor mijn trein hing dan de standaard DB-lok in "Verkehrsrote Lackierung"... Alleen is het niet zo makkelijk om een foto te nemen van een trein wanneer j'er op zit. Na aankomst in Köln vlug naar het andere perron gerend en deze foto genomen (moet nogal een zich zijn geweest: zo een ventje met zijn bagage en een kodakske zien lopen op een perron. Maar deze foto was het zeker waard).

Mijn verdere bescheiden oogst:

Tot slot nog een originele reklameaffiche:

Dat was het weer... Tot de volgende.
Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 09 jun 2008, 22:32
door Fles
Werner schreef:Mijn verdere bescheiden oogst:


die had ik graag gemaakt zeg

Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 09 jun 2008, 22:52
door Joris
Hallo,
Mooie foto's!
Kan je die locwissel in Frankfurt fotograferen, of gaat dat te snel?
(Wordt die samengevoegd met Wenen in Mannheim? Wel een rare omweg... En raar dat ze in Karlsruhe met 3 minuten verschil vertrekken...).
Groeten,
Joris De Mol
Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 09 jun 2008, 22:54
door Accelerat
Leuk hoor!

Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 09 jun 2008, 22:59
door Shrek
Fles schreef:

die had ik graag gemaakt zeg

ik denk niet dat dat bordje snel zal gaan lopen hoor

Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 09 jun 2008, 23:48
door dentheo
Shrek schreef:Fles schreef:

die had ik graag gemaakt zeg

ik denk niet dat dat bordje snel zal gaan lopen hoor

Alhoewel, ik dacht dat het gebouw al leeg staat ?
De schermen staan een paar straten verder.. maar wie heeft me dat ooit vertelt ??
Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 10 jun 2008, 18:16
door Werner
Joris schreef:Hallo,
Mooie foto's!
Kan je die locwissel in Frankfurt fotograferen, of gaat dat te snel?
(Wordt die samengevoegd met Wenen in Mannheim? Wel een rare omweg... En raar dat ze in Karlsruhe met 3 minuten verschil vertrekken...).
Groeten,
Joris De Mol
Die lokwissel heb ik mij inderdaad niet geriskeerd in Frankfurt. Eerder uit gemakzucht, ik geef het toe. Ik had Köln al in mijn gedachten...
De twee treinen worden samengevoegd in Karlsruhe!! Dus de omweg is nog verder... Er rijdt dan wel een stuk (afkomstig uit Wenen) door naar Staatsburg.
Voor de invoering van de dienstregeling van december 2007 reed er zelfs een stuk naar München mee vanuit Milaan tot Karlsruhe... Dat was nog eens een omweg. Je moet natuurlijk zien dat de reizigers voldoende tijd hebben om te slapen...
Maar het is wel leuk: stukjes nachttrein rangeren in het holst van de nacht... Plezant om eens na te doen op de modelbaan...
Voor de echte fans:
Amsterdam - Frankfurt: BR 189 090
Frankfurt - Basel SBB: BR 101
Basel SBB - Chiasso: Re 460
Chiasso - Milano: ik zal er de volgende keer eens op letten...
Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 10 jun 2008, 22:30
door Joris
Hallo,
Dus het deel Wenen komt mee met de EN Orient-Express, interessant om weten. Dat hele CNL/OBB EN netwerk zit blijkbaar wel zeer geneiaal in elkaar gepuzzeld!
Raar dat er volgens de dienstregeling 3 minuten verschil is in vertrek tussen CNL 300 en CNL 312. Foutje dan?
Zou je voor die locwissel normaalgezien tijd hebben? (Ik doe Wien-Amsterdam deze zomer eens, vandaar...).
Groeten,
Joris De Mol
Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 13 jun 2008, 14:23
door Werner
De stilstand in Frankfurt am Main is ongeveer 10 à 15 min.
Het is inderdaad wel knap in elkaar gestoken dat netwerk van CNL met ÖBB EN. En het levert nog interessante treinsamenstellingen op. In de trein hangen tussen Amsterdam en Karlsruhe zowel wagens van DB Nachtzug als blauwe City Night Line wagens. Het stuk naar Wenen is volledig uit ÖBB materieel opgebouwd.
In totaal een 15tal wagens, die behoorlijk vol zitten. Er is dus wel degelijk een markt voor nachttreinen. Dat maakt het dubbel zo jammer dat er geen enkele degelijke (*) verbinding naar Brussel komt...
(*) passeert de nachttrein Berlin - Paris nog in Brussel eigenlijk?
Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 13 jun 2008, 14:32
door Steven
de nachttrein parijs berlijn is aan zijn laatste jaar bezig, het is te zeggen via brussel, vanaf volgend jaar komt hij niet meer door belgie.
Re: Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf
Geplaatst: 13 jun 2008, 16:37
door Joris
Hallo,
Werner schreef:Het stuk naar Wenen is volledig uit ÖBB materieel opgebouwd.
In totaal een 15tal wagens, die behoorlijk vol zitten. Er is dus wel degelijk een markt voor nachttreinen. Dat maakt het dubbel zo jammer dat er geen enkele degelijke (*) verbinding naar Brussel komt...
In het deel van Wenen zijn de lig en zitwagens van de ÖBB, de resto en de DostoWL zijn van CNL/DB.
Bij mijn weten zijn alle CNL's goed gevuld... Mits kwaliteit en betaalbaarheid is daar zeker een markt voor. Ook in tijden waarin bvb Nice met de TGV ook nog altyd meer dan 7 uur van Brussel ligt...
Groeten,
Joris De Mol