Pagina 1 van 1
Aansluiting Willebroek containerhaven opgebroken
Geplaatst: 12 jun 2008, 14:20
door Paul
De industrieaansluiting in Willebroek van L.54 naar de containerhaven op de rechteroever van het Zeekanaal is opgebroken. Die aansluiting, die als je van Mechelen komt vlak vóór de brug over het Zeekanaal naar rechts aftakte, werd een jaar of tien geleden aangelegd en werd bij mijn weten zo goed als nooit gebruikt. Ik heb er één keer een containertrein over weten rijden. De laatste jaren was de lijn, en het sein dat de toegang naar L. 54 beveiligde, met struikgewas overdekt.
Heeft iemand een idee waarom die lijn werd aangelegd en waarom ze geen succes werd?
Groeten,
Paul
Re: Aansluiting Willebroek containerhaven opgebroken
Geplaatst: 12 jun 2008, 14:26
door Bartjedj
Telepathie...
Heb net gisteren in Google Earth eens lijn 54 gevolgd van Mechelen naar Temse, en in Willebroek vroeg ik mij al af wat die aansluiting was.
Op de foto staan er op het terrein containers op de sporen. Zonder wagons onder...
BDJ
Re: Aansluiting Willebroek containerhaven opgebroken
Geplaatst: 12 jun 2008, 15:19
door Steven
ik heb daar in het jaar 2000 nog met een 51 en lege containers naar toe geweest. was een dienst van fndm.
Re: Aansluiting Willebroek containerhaven opgebroken
Geplaatst: 12 jun 2008, 18:12
door poyaud
Is da niet da lijntje van 1of2 kilometer dat in een grote bocht naar het zeekanaal gaat?
Is de eerste aansluiting als ge van mechelen komt...
Re: Aansluiting Willebroek containerhaven opgebroken
Geplaatst: 12 jun 2008, 18:51
door Bartjedj
Re: Aansluiting Willebroek containerhaven opgebroken
Geplaatst: 12 jun 2008, 18:53
door treinbruno
als ze de containers al op de sporen gaan opstapelen zullen ze het zeker niet meer nodig hebben

Re: Aansluiting Willebroek containerhaven opgebroken
Geplaatst: 12 jun 2008, 23:30
door Elgar
In dit artikel van De Morgen wordt die spooraansluiting vemeld.
Het aantal bedrijven met een spooraansluiting in ons land is in de periode 2003-2005 gedaald van 231 tot 221. Na een toename in 2006 tot 225 was er in 2007 andermaal een afname tot 224.
De meeste bedrijven met een spooraansluiting situeren zich in Antwerpen (59), gevolgd door Henegouwen (37), Luik (32) en Oost-Vlaanderen (29). In 2007 werden zes spooraansluitingen op vraag van de klant (AGHO Tilbury, Ford New Holland, TCT Belgium, Vaartkaai, Dematex en PAC Boubier) gesloten en vijf nieuwe gerealiseerd (2XL Blauwe Loods, DLRE, Socomanex, Rails et Traction en Glaceries Saint-Roch).
TCT Belgium is dat containeroverslagbedrijf in Willebroek, waar die spooraansluiting naar toe leidde.
In de beginjaren van dat containerbedrijf (rond 2000) werd er gebruik gemaakt van die aansluiting.
Ik weet nog dat ik daar toen in de vakantie regelmatig met mijn fiets passeerde. Iets na de middag stond er toen dikwijls een 51 voor het sein te ronken, wachtend om lijn 54 op te mogen rijden. Een kwartier later kwam ik dan in Ruibroek waar ik nog een andere 51 aantrof voor de bediening van Prayon Rupel (aan lijn 52).