Pagina 1 van 2
LGV ... voor de HST'ers
Geplaatst: 14 apr 2006, 21:10
door Tommyken
Geplaatst: 14 apr 2006, 22:09
door Mechanik
mooie foto's

dank je Tommy
Geplaatst: 14 apr 2006, 22:10
door Steven
nu nog schonere foto's maken dan da ze al waren

kan da nog??
Geplaatst: 14 apr 2006, 22:13
door Wover
misschien wa photoshop gebruiken om bv op de voorlaatste foto het hek weg te werken.
En bij de laatste misschien wat verder gezoomt en de trein in de bocht trekken, zodat ge heel de trein hebt
op de tweedelaatste foto, dat roze bordje, welk seinsysteem is dat?
Geplaatst: 14 apr 2006, 22:16
door Steven
Wover schreef:misschien wa photoshop gebruiken om bv op de voorlaatste foto het hek weg te werken.
En bij de laatste misschien wat verder gezoomt en de trein in de bocht trekken, zodat ge heel de trein hebt
op de tweedelaatste foto, dat roze bordje, welk seinsysteem is dat?
1 een hek maakt deel uit van een hsl

dus laten staan zou ik zeggen
2 dat roze bord zou kunnen te maken hebben met de wissel die er ligt

Geplaatst: 14 apr 2006, 22:17
door Wover
ah dus de Franse HSL-variant voor de omgekeerde pijl boven een sein?
dus als het lichtje onder het bord brandt, dan komt er een wissel die in de richting van de witte pijl gaat ofzo?
Geplaatst: 14 apr 2006, 22:20
door Steven
merkborden dienen niet als sein op zich, duiden enkel maar een plaats aan, zolang er geen problemen zijn met de stuurpost gebeurd alles via de cabsignalisatie, hoe de tvm verder in elkaar zit weet ik niet, bij tbl 2 kan je perfect met volledig geblindeerde ruiten rijden, ongeacht alle bordjes die langs de lijn staan
Geplaatst: 14 apr 2006, 22:33
door msts.be
Wover schreef:op de tweedelaatste foto, dat roze bordje, welk seinsysteem is dat?
Da's gewoon ook TVM430 , en dit noemt men een "jalon de manoeuvre" : deze heeft enkel betrekking op voertuigen die van de hoofdsporen naar de zijsporen van een HSL willen rijden.Op deze zijsporen worden vaak meettreinen of onderhoudsvoertuigen ondergebracht ...
In België kennen we deze zijsporen enkel op de L2 , er zijn er zo'n 2 : deze zijn telkens niet geëlektrificeerd (in tegenstelling tot Frankrijk waar dit wél het geval is) , het eerste zijspoor is gewoon beveiligd door een TBL-2 sein (hetzelfde bordje als een gewoon TVM430 bordje) , het tweede door kleine lichtseinen met 3 lichten (dit omdat daar al een ongeval had plaatsgevonden nog toen men bezig was de lijn aan te leggen ..)
Wover schreef:dus als het lichtje onder het bord brandt, dan komt er een wissel die in de richting van de witte pijl gaat ofzo?
Neen neen , dat wit lichtje heeft enkel betrekking op die bewegingen die van het hoofdspoor naar het zijspoor willen geraken.Die paarse borden staan daar dus omdat de gewone borden op een te verre afstand staan en die dus de wissel niet kunnen beveiligen ..
Geplaatst: 14 apr 2006, 22:36
door Steven
hehe nu ben ik mee

idd ma da roos zal in werkelijkheid misschien iets meer paars zijn naar analogie met de paarse rangeerarm van vroeger

Geplaatst: 14 apr 2006, 22:55
door Wover
nog een off topic vraagje: waarom zetten ze prikkeldraad vanboven op hekken altijd naar de richting van de "te beveiligen" plaats?
Het zou toch logischer zijn als het andersom stond, want ik kan moeilijker ondersteboven klimmen dan gewoon schuin erover

Geplaatst: 14 apr 2006, 23:38
door Joris
Hallo,
Wover schreef:nog een off topic vraagje: waarom zetten ze prikkeldraad vanboven op hekken altijd naar de richting van de "te beveiligen" plaats?
Het zou toch logischer zijn als het andersom stond, want ik kan moeilijker ondersteboven klimmen dan gewoon schuin erover

Ik denk dat dat is omdat het terrein aan de onbeveiligde kant niet van de SNCF is, en er daar dus niks mag overhangen.
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 14 apr 2006, 23:43
door Jules
Kleine opmerking toch.
Die witte lamp heeft niets te maken met verandering van spoor. Deze wordt gebruikt om het "sein" open te zetten.
Die paarse borden worden enkel gebruikt bij rangeringen van vooral werktreinen. Indien een HST naar een uitwijkspoor moet gaat dit via de gewone repères (geel/blauw). Indien de wissel nog niet goed ligt zal je stoppen voor de laatste geel blauwe repère, zelfs al ligt deze 1km van de wissel.
Geplaatst: 15 apr 2006, 09:59
door Taurus
Schitterende fotoserie Tommy! Als het voor mij niet zo'n gigantisch eind uit de buurt was ging ik ook wel vaker LGV foto's maken. Verder vond ik de volgende foto grappig.

Doet me wel wat denken aan het nieuwe NS Sprinter kleurenschema

Geplaatst: 15 apr 2006, 12:07
door Tommyken
Wover schreef:misschien wa photoshop gebruiken om bv op de voorlaatste foto het hek weg te werken.
En bij de laatste misschien wat verder gezoomt en de trein in de bocht trekken, zodat ge heel de trein hebt
op de tweedelaatste foto, dat roze bordje, welk seinsysteem is dat?
Soms is het wel een irritant hek. Dat wel. Maar zoals een slimme spotter zou beamen, neem je gewoon een ladder mee

en dan zet je dat naast het hek en heb je geen last van ( je had ons moeten zien staan dan lol

). Maar op deze foto zaten we op een berm van een brug. Maar ook laat ik het er soms opstaan voor die mensen dat snel op hun tenen zijn getrapt en zeggen dat ik illigaal sta

Wat bij dit geval niet is natuurlijk
Wat betreft de andere foto. Inderdaad ik had hem er beter wat meer opgezet daar ben ik een foutje begaan. Maar tegen 300km/h is het nogal moeilijk om plotse beslissingen te nemen en iets anders te proberen. En dan natuurlijk met de gevolgen van dien
Maar toch al hartelijk bedankt ! en in het vervolg let ik er hopenlijk meer op

Geplaatst: 15 apr 2006, 12:08
door Tommyken
Steven schreef:nu nog schonere foto's maken dan da ze al waren

kan da nog??
Ik kan alleen maar proberen natuurlijk he.
