Touren door de BeNeLux met Sander
Geplaatst: 10 jul 2008, 15:23
in 3 weken tijd 5 keer een rondje Nederland, België en Luxemburg. 9-07-08 was de eerste van de 5 reisjes. Route: Breda-Roosendaal-Brussel Noord-Liège Guillemins-Luxemburg-Noertzange-Luxemburg-Brussel Zuid-Roosendaal-Breda. Om half zeven liep mijn wekker af. Spullen ingepakt en naar het station gefietst. 7.52 vertrok mijn trein, maar eerst moest ik op mijn reispartner wachten. Toen die ook was gearriveerd wachten we de IC naar Roosendaal af. Keurig op tijd vertrokken we, in een ICRm, richting Roosendaal. Daar aangekomen moesten we de gevreesde 30 minuten wachten op de Benelux. In Roosendaal nog een grappige foto gemaakt:
Een DD-AR als stoptrein naar Antwerpen
Dat was niet het geval, de treindienstleiding was een beetje aan het slapen. Maar goed, wij vertrokken op tijd richting Brussel Noord. Daar aangekomen hadden we een half uurtje overstaptijd. Mooi wat plaatjes kunnen schieten:
Een gemoderniseerde M4 stuurstand komt aan in Brussel Noord
NMBS 2723 met M6 te Brussel Noord
Toen kwam onze trein:
I11 stuurstand als IC naar Liège Guillemins en Eupen.
Op tijd vertrokken we richting Liège. Na een stop in Leuven ging de trein de L2 op, een HSL. Onze trein ging dus 200 km/h rijden
En dat voor een gewone IC trein. En dan vlieg je letterlijk en figuurlijk richting Luik. In Luik hadden we ongeveer een kwartiertje overstaptijd. We liepen alvast richting het perron waar onze trein zou vertrekken. Ik maakte nog een foto:
Klassiekje 782 als L-trein naar Verviers Central
Toen kwam onze trein:
CFL 3015 met I6 als IR naar Luxemburg.
We namen plaats in een coupétje. Zonder dat wij het wisten reed er ook een gedeclasseerd 1e klas rijtuig mee. Toen we deze ontdekten gingen we daar zitten, want daar is meer ruimte en de stoelen zitten beter. Maar toen kwamen we voor een rood sein te staan. En omdat de overstap in Luxemburg maar 5 minuten was, vreesden we al dat we de overstap niet gingen halen. Toen we Luxemburg naderden ging het er om spannen. Aangekomen in Luxemburg moesten we flink rennen, maar gelukkig haalden we de trein nog. Na een kwartiertje kwamen we aan in Noertzange. In Noertzange gingen we even spotten. Hier de foto's:
CFL 2016 als RB naar Rumelange te Noertzange
Een verrassing: CFL 4006 met een goederentrein naar Rumelange. Normaal rijden deze locs alleen maar passagierstreinen
CFL 4016 met Dosto's richting Athus
NMBS 1313+1317 met een goederentrein
Toen gingen we naar Volmerange. Eerst moesten we naar Bettembourg, waar we 5 minuten overstaptijd hadden. Ruim voldoende zou je zeggen. MAAR DANK KEN JE DE LUXEMBURGSE SPOORWEGEN NOG NIET!!! Die presteren het om op een stukje van 15 minuten met +7 te rijden. Aansluiting naar Volmerange naar de sodemieter, DACHTEN WIJ. Maar dan ken je de Luxemburgse spoorwegen nog niet. In Bettembourg aangekomen stond de trein naar Volmerange er nog. Die wachte netjes op de overstappers van onze trein. In Volmerange zouden we wat gaan eten, is de frietterie dicht! (maar goed dat ik extra brood mee had genomen) Tja, dan maar weer terug naar Luxemburg. Eerst nog een foto:
CFL 2006 als RE naar Luxemburg te Volmerange.
Terug in Luxemburg stapten we over op de INT 'Vauban' naar Brussel Zuid. Comfortabele stoelen brachten ons in iets meer dan 2 uur naar Brussel Zuid. In Brussel Zuid stapten we weer over op de Benelux. Maar eerst weer foto tijd:
De NMBS 2005 trok onze trein vanaf Luxemburg tot Brussel Zuid.
Ik mocht van de machinist nog een foto van de cabine maken
:
De cabine van de NMBS 2005
Toen liepen we naar het spoor van de beneluxtrein. Maar het zag er niet best uit. Gele hesjes waren aan de loc aan het knutselen en we dachten dat de benelux niet ging rijden. Maar het was ons goed gegunt en de benelux reed. We vroegen aan de machinist of we in de cabine mee mochten kijken. Dat mocht eerst van Brussel Zuid tot Brussel Noord, toen tot Mechelen, toen tot Antwerpen en uiteindelijk mochten we helemaal tot Roosendaal in de cabine mee rijden
In Roosendaal bedankten we de aller aardigste man voor de cabinerit. Toen stapten we op de IC naar Breda en was de reis weer voorbij. 11-07 ga ik naar Lille, dat verslag plaats ik hier ook.
Groetjes en © Sander van Gool


Dat was niet het geval, de treindienstleiding was een beetje aan het slapen. Maar goed, wij vertrokken op tijd richting Brussel Noord. Daar aangekomen hadden we een half uurtje overstaptijd. Mooi wat plaatjes kunnen schieten:


Toen kwam onze trein:

Op tijd vertrokken we richting Liège. Na een stop in Leuven ging de trein de L2 op, een HSL. Onze trein ging dus 200 km/h rijden


Toen kwam onze trein:

We namen plaats in een coupétje. Zonder dat wij het wisten reed er ook een gedeclasseerd 1e klas rijtuig mee. Toen we deze ontdekten gingen we daar zitten, want daar is meer ruimte en de stoelen zitten beter. Maar toen kwamen we voor een rood sein te staan. En omdat de overstap in Luxemburg maar 5 minuten was, vreesden we al dat we de overstap niet gingen halen. Toen we Luxemburg naderden ging het er om spannen. Aangekomen in Luxemburg moesten we flink rennen, maar gelukkig haalden we de trein nog. Na een kwartiertje kwamen we aan in Noertzange. In Noertzange gingen we even spotten. Hier de foto's:




Toen gingen we naar Volmerange. Eerst moesten we naar Bettembourg, waar we 5 minuten overstaptijd hadden. Ruim voldoende zou je zeggen. MAAR DANK KEN JE DE LUXEMBURGSE SPOORWEGEN NOG NIET!!! Die presteren het om op een stukje van 15 minuten met +7 te rijden. Aansluiting naar Volmerange naar de sodemieter, DACHTEN WIJ. Maar dan ken je de Luxemburgse spoorwegen nog niet. In Bettembourg aangekomen stond de trein naar Volmerange er nog. Die wachte netjes op de overstappers van onze trein. In Volmerange zouden we wat gaan eten, is de frietterie dicht! (maar goed dat ik extra brood mee had genomen) Tja, dan maar weer terug naar Luxemburg. Eerst nog een foto:

Terug in Luxemburg stapten we over op de INT 'Vauban' naar Brussel Zuid. Comfortabele stoelen brachten ons in iets meer dan 2 uur naar Brussel Zuid. In Brussel Zuid stapten we weer over op de Benelux. Maar eerst weer foto tijd:

Ik mocht van de machinist nog een foto van de cabine maken


Toen liepen we naar het spoor van de beneluxtrein. Maar het zag er niet best uit. Gele hesjes waren aan de loc aan het knutselen en we dachten dat de benelux niet ging rijden. Maar het was ons goed gegunt en de benelux reed. We vroegen aan de machinist of we in de cabine mee mochten kijken. Dat mocht eerst van Brussel Zuid tot Brussel Noord, toen tot Mechelen, toen tot Antwerpen en uiteindelijk mochten we helemaal tot Roosendaal in de cabine mee rijden

Groetjes en © Sander van Gool