Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines
Geplaatst: 11 jul 2008, 21:42
Vandaag ben ik even samen met Sander14 naar noord frankrijk gegaan.
Sander vertrok s'morgens om breda, ging met de benelux naar antwerpen en nam dan de trein richting gent. Ik sprong er in lokeren bij.
Eerst gingen we met een worst naar gent. Daar aangekomen nog even wat eten gaan halen. En dan wachten op de trein naar De Panne.
Ondertussen passeerde er ook nog een ICT met DMS pakwagen en I10.
Uiteindelijk kwam dan onze trein aan, gelukkig was het een AM96, en geen break
.
het was maar een worst
werd dus proppen. direct voor een plaats gevochten en we hadden gelukkig een plaatsje met stopcontact waardoor we op de lange reis tot de panne trein simulator konden spelen
.
na iets meer als een uur kwamen we aan in de panne, daar stond de bus(krot) naar duinkerke al klaar
.
ik vond ze wel leuk, maar sander niet
na 40 min in die bus kwamen we aan in duinkerken.
we wouden eerst een kaartje gaan kopen, blijkt dat al die automaten defect zijn dus we moesten wel naar het loket waar er al een lange wachtrij stond
na een tijdje aan te schuiven konden we eindelijk een kaartje naar lille kopen. eerst gingen we met de TGV tot hazebrouck en daarna met een TER naar lille flandres...
buiten stond de TGV al klaar
het was TGV PSE 98
daarna al even gaan rondkijken in de TGV
(had ik eerder ook wel al gedaan, maar toen kon ik geen fotos maken omdat hij erg vol zat
)
le bar TGV, die gewoon open stond
en de zo comfortabele 1e classe waarin ik ook al eens een halve dag in heb gezeten.
erna gingen we de trein uit lille spotten.
dat was nu eens echt EEN KROT (maar toch wel zalig treintje
)
en vanbinnen zijn ze echt aftands maar comfortabel
we moesten weer direct naar buiten, de TGV ging aankomen.
jammer zat het licht op de neus van de TGV
een beetje verder stond er ook nog zo'n raar dieseltje (bijnaam: dildo
)
en er kwam ook nog zo'n AGC (autorail grande capacité) binnen uit lille. best leuke dingen, ik zou ook wel graag eens zo'n BGC zien, die kan op diesel EN op electriciteit rijden
en toen moesten we naar de TGV die ging vertrekken...
sander ging al binnen gaan zitten maar ik ging nog even achter een cabineritje vragen
en het mocht.
zo kon ik eens meerijden in de stuurpost van een TGV tot hazebrouck, we konden 160 rijden, maar zo'n TGV PSE schud nogal
.
helaas, mooie liedjes duren niet lang, en we waren zo in hazebrouck
na even de machinist te bedanken ging ik weer naar sander. op het spoor naast ons stond er een dubbeldekker naar duinkerke klaar.
en die naar arras
in hazebrouck passeerde er ook wat cargo
ik wou ook nog even een ticket gaan kopen voor de trein van lille naar comines.
eerst even aan het loket vragen, die vroeg 6€ voor dat kaartje terwijl het bij de automaat, die eerst mijn maestro kaart weigerde, maar 4€ kost
dat hebben we vrolijk geweigerd
.
na nog eens bij de automaat te proberen wou hij mijn pas opeens wel. en zo hadden we toch een kaartje van lille naar comines
.
even later kwam dan onze trein naar lille aan
het was ook zo'n dubbeldekker van 2 rijtuigen, dat werd proppen, gelukkig hadden wij een plaatsje
een half uurtje later kwamen we in lille aan; we hadden maar een overstap van 5 minuten, er stonden wat worsten naast ons, maar wij gingen gewoon langs comines naar belgie, grenstarief ontweken...
dat was nu nog eens een krotje, met zo'n grote vette dieselloc achteraan
eerst gingen we nog even over de gewone lijn, maar daarna kwamen we op zo'n klein lijntje waar maar een paar treinen per dag rijden
.
zo zag het treintje eruit...
zo zag het lijntje er uit...
en zo zag een station er uit...
na een halfuurtje kwamen we in comines aan. een heel afgelegen station.
WAT BLIJKT; ER IS DAAR EEN LOKET
en er vertrekken op een weekdag daar maar 3 treinen
het station:
het loket is open op zaterdag, maar er komt daar dan geen enkele trein
daarna moesten we te voet van comines FR naar comines BE. de grensbordjes:
en dan nog zo'n zeer amatoristisch dieselstation
en uiteindelijk bereikten we het station van komen... het is daar tweetalig.
voor fles
we zochten een frituur, maar ze waren allemaal gesloten
daarom namen we maar de trein naar ieper, daar was er wel een frituur
. wel jammer dat die I5 rijtuigen weg zijn...
uiteindelijk moesten we dan terug richting kortrijk.
wat kwam er
geen break, maar 2 klassiekjes
.
we zaten een half uurtje in die sauna
.
in kortrijk wouden we dan de M4 naar gent nemen.
In gent aangekomen stond er op het TV'tje: STROOMSTORING TUSSEN SINT-NIKLAAS EN ANTWERPEN, treinen vertraagt.
in de trein werdt er dan omgeroepen dat er een bovenleidinsbreuk was in belsele. dat ligt niet tussen sint-niklaas en antwerpen, maar tussen lokeren en sint niklaas
in gent dampoort werden we dan ook nog eens opgehouden voor onbepaalde duur omdat de treinen over enkelspoor gingen.
er kwam ook nog zo'n man met een trekzak muziek spelen in de trein, en daarna centjes vragen
In lokeren aangekomen kon ik uitstappen, maar sander moest nog tot breda.
in lokeren was dit het vertrekbord
toen ik even later met mijn fiets over het stationsplein reed, stond de trein naar antwerpen er nog altijd
.
als ik thuis was kreeg ik gelukkig nog een SMS'je dat het probleem was veroorzaakt door een AM75, en dat hij bijna in berchem is. zijn trein wordt wel beperkt tot berchem.
en dat was dan het einde van een leuke dag
Sander vertrok s'morgens om breda, ging met de benelux naar antwerpen en nam dan de trein richting gent. Ik sprong er in lokeren bij.
Eerst gingen we met een worst naar gent. Daar aangekomen nog even wat eten gaan halen. En dan wachten op de trein naar De Panne.
Ondertussen passeerde er ook nog een ICT met DMS pakwagen en I10.
Uiteindelijk kwam dan onze trein aan, gelukkig was het een AM96, en geen break
het was maar een worst
na iets meer als een uur kwamen we aan in de panne, daar stond de bus(krot) naar duinkerke al klaar
ik vond ze wel leuk, maar sander niet na 40 min in die bus kwamen we aan in duinkerken.
we wouden eerst een kaartje gaan kopen, blijkt dat al die automaten defect zijn dus we moesten wel naar het loket waar er al een lange wachtrij stond
na een tijdje aan te schuiven konden we eindelijk een kaartje naar lille kopen. eerst gingen we met de TGV tot hazebrouck en daarna met een TER naar lille flandres...
buiten stond de TGV al klaar
daarna al even gaan rondkijken in de TGV le bar TGV, die gewoon open stond
en de zo comfortabele 1e classe waarin ik ook al eens een halve dag in heb gezeten.
erna gingen we de trein uit lille spotten.dat was nu eens echt EEN KROT (maar toch wel zalig treintje
en vanbinnen zijn ze echt aftands maar comfortabel
we moesten weer direct naar buiten, de TGV ging aankomen.jammer zat het licht op de neus van de TGV
een beetje verder stond er ook nog zo'n raar dieseltje (bijnaam: dildo
en er kwam ook nog zo'n AGC (autorail grande capacité) binnen uit lille. best leuke dingen, ik zou ook wel graag eens zo'n BGC zien, die kan op diesel EN op electriciteit rijden
en toen moesten we naar de TGV die ging vertrekken...sander ging al binnen gaan zitten maar ik ging nog even achter een cabineritje vragen
zo kon ik eens meerijden in de stuurpost van een TGV tot hazebrouck, we konden 160 rijden, maar zo'n TGV PSE schud nogal
helaas, mooie liedjes duren niet lang, en we waren zo in hazebrouck
en die naar arras
in hazebrouck passeerde er ook wat cargo
ik wou ook nog even een ticket gaan kopen voor de trein van lille naar comines.eerst even aan het loket vragen, die vroeg 6€ voor dat kaartje terwijl het bij de automaat, die eerst mijn maestro kaart weigerde, maar 4€ kost
dat hebben we vrolijk geweigerd
na nog eens bij de automaat te proberen wou hij mijn pas opeens wel. en zo hadden we toch een kaartje van lille naar comines
even later kwam dan onze trein naar lille aan
het was ook zo'n dubbeldekker van 2 rijtuigen, dat werd proppen, gelukkig hadden wij een plaatsje
een half uurtje later kwamen we in lille aan; we hadden maar een overstap van 5 minuten, er stonden wat worsten naast ons, maar wij gingen gewoon langs comines naar belgie, grenstarief ontweken...
dat was nu nog eens een krotje, met zo'n grote vette dieselloc achteraan
eerst gingen we nog even over de gewone lijn, maar daarna kwamen we op zo'n klein lijntje waar maar een paar treinen per dag rijden
zo zag het treintje eruit...
zo zag het lijntje er uit...
en zo zag een station er uit...
na een halfuurtje kwamen we in comines aan. een heel afgelegen station.WAT BLIJKT; ER IS DAAR EEN LOKET
het station:
het loket is open op zaterdag, maar er komt daar dan geen enkele trein
daarna moesten we te voet van comines FR naar comines BE. de grensbordjes:
en dan nog zo'n zeer amatoristisch dieselstation
en uiteindelijk bereikten we het station van komen... het is daar tweetalig.
voor fles we zochten een frituur, maar ze waren allemaal gesloten
daarom namen we maar de trein naar ieper, daar was er wel een frituur
uiteindelijk moesten we dan terug richting kortrijk.
wat kwam er
we zaten een half uurtje in die sauna
in kortrijk wouden we dan de M4 naar gent nemen.
In gent aangekomen stond er op het TV'tje: STROOMSTORING TUSSEN SINT-NIKLAAS EN ANTWERPEN, treinen vertraagt.
in de trein werdt er dan omgeroepen dat er een bovenleidinsbreuk was in belsele. dat ligt niet tussen sint-niklaas en antwerpen, maar tussen lokeren en sint niklaas
in gent dampoort werden we dan ook nog eens opgehouden voor onbepaalde duur omdat de treinen over enkelspoor gingen.
er kwam ook nog zo'n man met een trekzak muziek spelen in de trein, en daarna centjes vragen
In lokeren aangekomen kon ik uitstappen, maar sander moest nog tot breda.
in lokeren was dit het vertrekbord
toen ik even later met mijn fiets over het stationsplein reed, stond de trein naar antwerpen er nog altijd als ik thuis was kreeg ik gelukkig nog een SMS'je dat het probleem was veroorzaakt door een AM75, en dat hij bijna in berchem is. zijn trein wordt wel beperkt tot berchem.
en dat was dan het einde van een leuke dag
Toen liep ik naar het spoor waar mijn IC zou vertrekken. De trein werd gereden met 3 stellen AM 96. In Lokeren kwam Bruno, mijn reisgenoot voor de dag, erbij. Aangekomen in Gent St-Pieters moesten we overstappen op de IR trein naar De Panne. Die werd gereden met 1 stel AM 96, wat een beetje krap was. Aangekomen in De Panne moesten we weer overstappen, dit keer op een oude, verrotte bus, die ons naar Dunkerque zou brengen. Ach, voor €2.70 valt het nog mee. Voordat we zouden vertrekken maakte ik een foto van de kusttram:
Toen vertrok de bus en na 50 minuten waren we in Dunkerque. Hier moesten we een uur wachten. Vanaf hier namen we de TGV naar Hazebrouck. Eerst maar eens wat foto's gemaakt:
Treinstel X73770 staat lekker te zonnen in Dunkerque
Franse TER dubbeldekkers komen aan als TER uit Lille Flandres
TGV PSE 81 komt aan in Dunkerque
TER AGC komt aan in Dunkerque
TER Dubbeldekker 558 staat klaar om richting Dunkerque te vertrekken
Goederen komen er ook zat, zowat om de 5 minuten. Dit is de 427177 van SNCF Fret.
Vanaf Comines kun je naar het Belgische station lopen. Het is een kleine 20 minuutjes lopen door een zeer leuk dorpje. In Komen, zoals het Belgische deel heet, stapten we maar op de trein naar Ieper, omdat we anders te lang moesten wachten. In Ieper hebben we een goed pak frieten gekocht en in de trein richting Kortrijk opgegeten. In Kortrijk overgestapt op de trein naar Gent St-Pieters, gereden met M4. In Gent weer overgestapt op de trein naar Antwerpen. Helaas begon het gedonder in Gent. Onze trein werd aangekondigd met +5. Dat is niet zo erg, maar als je dan hoor dat er bij Besele een draadbreuk is en dat je trein met minimaal +45 aankomt in Antwerpen, dan sta je toch wel even te kijken. De trein halteerde in Gent Dampoort en Lokeren zo'n 10 minuten. Bruno ontvluchte alles in Lokeren, hij was immers thuis. Ik verder richting Antwerpen. Haltering in Sint-Niklaas duurde 15 minuten. Toen reden we met een gangetje van 50 km/h richting Antwerpen Berchem. Onderweg zagen we de boosdoener van de vertragingen, een AM 75 had de bovenleiding naar beneden gehaald en dat was zo hard gegaan dat een zijruit van de cabine eruit was geslagen. Ondertussen kregen we in de trein te horen dat de trein tot Antwerpen Berchem beperkt zou worden. Eenmaal in Antwerpen werd iedereen de trein uitgejaarg en zo snel ook weer 2 Klassiekjes in gejaagd, die reden richting Centraal. Uiteindelijk kwam ik met +50 aan in Antwerpen Centraal. En alsof dat nog niet erg genoeg was, de beneluxtrein reed ook nog eens met +10. En zo was ik een uur later thuis dan gepland. Maar dat maakte de dag niet minden leuk. Woensdag 16-07 weer een dagje met de Tourrail, waarheen weet ik nog niet.