Pagina 1 van 2
Grupont
Geplaatst: 25 jul 2008, 21:38
door overweg13
Dag
Elders kun je mijn verhaal lezen over onze wandeling op 23/7/2008 in Tellin. 's Avonds stapten we over in Grupont, en dat was een mooie gelegenheid om station en omgeving even in een korte reportage op te roepen.
Klassiek is deze uitbouw waarin het seinhuis gevestigd was. De seingevers konden het hele gebeuren op de voet volgen:

En blijkbaar is dat seinhuis af en toe zelfs nog in gebruik. Of is men gewoon vergeten om het bordje te verwijderen. Andere aanduiding: een koelsysteem aan een buitenmuur, dat blijkbaar nog wat kostbaar materiaal koel moet houden.

Hopelijk meent men dat niet van die bijna 9 km...

Het stationsgebouw is imposant, maar verwaarloosd. Een deel wordt blijkbaar zelfs nog bewoond, wat geen garantie is om de verloedering te stoppen:

Andere bijgebouwtjes roepen de sfeer van betere dagen op:

De onderdoorgang is van het horrortype - nee, dit is echt niet een trap naar een atoomschuilkelder:

al heeft het er veel van weg:

Maar toch zijn er ook idyllische kantjes aan deze treinhalte:

En alhoewel bedelen in België verboden is... de sukkel was zelfs dolgelukkig met onbelegde boterhammen:

En dat was het dan:

Re: Grupont
Geplaatst: 26 jul 2008, 00:03
door Steven
beste vic zoals onze reglementering heden in elkaar steekt is dat dus wel menens van die bijna 9km.
Re: Grupont
Geplaatst: 26 jul 2008, 00:03
door Fles
oei. Werk te doen daar
Dank je Vic!!
Re: Grupont
Geplaatst: 26 jul 2008, 13:21
door Bibke
Steven schreef:beste vic zoals onze reglementering heden in elkaar steekt is dat dus wel menens van die bijna 9km.
Dat plaatje, wat betekent dat eigenlijk?
Re: Grupont
Geplaatst: 26 jul 2008, 13:50
door Steven
indien er formaliteiten aan een sein moeten vervuld worden (omdat het gestoord is) en de telefoon doet het niet (nabij gelegen telefoons zijn eveneens dood of niet beantwoord) dan moeten wij ons met de documenten van dat sein naar de bijhorende blokpost begeven. Als wij dat bordje zien hangen weten wij dat deze blokpost buiten dienst is tussen 0 en 24 uur. De volgende blokpost staat aangeduid met zijn naam en afstand die af te leggen is.
aangezien er onderaan links ook nog is 8/97 staat vermoed ik dat dit de datum is waarop deze toestand van kracht geworden is.
Re: Grupont
Geplaatst: 26 jul 2008, 14:03
door Bibke
Steven schreef:indien er formaliteiten aan een sein moeten vervuld worden (omdat het gestoord is) en de telefoon doet het niet (nabij gelegen telefoons zijn eveneens dood of niet beantwoord) dan moeten wij ons met de documenten van dat sein naar de bijhorende blokpost begeven. Als wij dat bordje zien hangen weten wij dat deze blokpost buiten dienst is tussen 0 en 24 uur. De volgende blokpost staat aangeduid met zijn naam en afstand die af te leggen is.
aangezien er onderaan links ook nog is 8/97 staat vermoed ik dat dit de datum is waarop deze toestand van kracht geworden is.
Moet dat dan te voet gedaan worden of mag je dan ROZ?
Re: Grupont
Geplaatst: 26 jul 2008, 14:14
door Steven
Dat is te voet in dit geval, je beschikt namelijk niet over voldoende info om dit sein zomaar voorbij te rijden. ik zou u het hele hoofstuk kunnen uitleggen ivm de formaliteiten nodig om gesloten stopseinen te overschrijden. Maar dat is een klein beetje te veel om hier allemaal te posten

, het gaat om 64 pagina's op A5 formaat

Re: Grupont
Geplaatst: 26 jul 2008, 16:22
door Bibke
Neen, dank u, spaar me die theorie maar

.
Hartelijke dankt voor de info, is zeker voldoende voor mij.
Nu weet ik waarom er bijna geen dikke TB's zijn

Re: Grupont
Geplaatst: 26 jul 2008, 17:10
door Steven
Bibke schreef:
Nu weet ik waarom er bijna geen dikke TB's zijn

toch is goed rondkijken als ik u was
ter info wij moeten dat zelden toepassen, aangezien je in dergelijk geval al miserie tot de derde macht zal hebben (niet te vergeten dat je uw trein moet immobiliseren omdat je langdurig zal weg zijn (langer dan 30 min)
Re: Grupont
Geplaatst: 28 jul 2008, 12:54
door Fles
misschien een dom idee hoor, maar is een vouwfietsje dan geen optie?
Re: Grupont
Geplaatst: 28 jul 2008, 13:21
door overweg13
Fles schreef:misschien een dom idee hoor, maar is een vouwfietsje dan geen optie?
Ik vrees dat de tijd van de perfect berijdbare paadjes naast de spoorwegen lang verleden is. Ze hebben ooit bestaan, en ik herinner me langs lijn 94 tussen Halle en Beert regelmatig fietsers gezien te hebben. Soms ging het om NMBS-lui (zoals mijn vader, of zoals de seingever van block 9 in Beert-Bellingen), soms ging het om anderen die gewoon gebruik maakten van het netjes onderhouden fietspad, dat vooral als dienstpad functioneerde.
Maar van het traject Grupont - Jemelle kun je geredelijk aannemen dat er van fietsen geen sprake kan zijn. Ik ben er enkele jaren geleden nog gaan spotten (in de buurt van de vroegere halte Lesterny) en ik was blij dat er een weg lipe die grotendeels parallel lag met de spoorlijn.
Re: Grupont
Geplaatst: 28 jul 2008, 16:27
door Steven
je gaat vele tb tegen u in het harnas jagen vrees ik, naast een zware rugzak ook nog een plooifiets meepakken, onze rug moet volledig kapot zeker?
Re: Grupont
Geplaatst: 28 jul 2008, 16:32
door Fles
DUH
Daar rijd je natuurlijk op he, dat lijkt me duidelijk. En zoiets als standaardvoorziening in een klein hoekje in de stuurpost, zo'n beetje naast de kortsluitlans

Re: Grupont
Geplaatst: 28 jul 2008, 16:36
door Steven
vroeger was alles standaard in belgie in een stuurpost aanwezig, boeken voor herstellen van kleine defecten, wat klein gereedschap en zo verder, tegenwoordig mag een tb het allemaal zelf mee nemen omdat het in de stuurpost toch niet blijft liggen.
Alles verdwijnt dus op één of andere manier.
gevolg? laat de bestuurder het dan maar zelf meenemen.
Re: Grupont
Geplaatst: 28 jul 2008, 16:40
door overweg13
Brave New World waarin we leven toch. Je weet het: alles wat niet te heet of te zwaar is krijgt beentjes.