Britse reeks 66 & overige tractie
Geplaatst: 30 jul 2008, 22:01
Een paar foto's voor de fans van het type 66, uit het land waar de "sheds" het vrachtverkeer beheersen:
66164 van DB Schenker (in oude EWS livrei) met een reeks platte goederenwagons op het "down fast" spoor van de East Coast Main Line ten zuiden van York.
Losse 66518 van Freightliner net buiten het station van York.
Freightliner 66512 met 15 100-ton hoppers vol steenkool op weg naar Drax Powerstation.
Freightliner 66515 met lege wagons terug richting noorden.
En ook nog een assortiment overige tractie uit de regio York:
De Britse Siemens Desiro, met voor dit land aangepaste stuurpost en dieseltractie.
Ditto. Beide Desiro's dragen het livrei van de Transpennine Express, een regionale maatschappij voor reizigersvervoer tussen Manchester, York en Newcastle.
Reeks 43 van Grand Central Railways. De reeks 43, ook nog wel de HST of High Speed Train genoemd, is gebouwd in de jaren 70 en was destijds het paradepaardje van British Railways. Ondertussen met nieuwe motoren, draaien deze diesels al vlot 30 jaar dienst op de lange afstandslijnen. Topsnelheid van 125 MpH (~190 KmU). Grand Central Railways is een nieuwe operator die drie keer per dag tussen Sunderland en London rijdt.
Zelfde reeks 43, maar zonder buffers, in de kleuren van National Express East Coast die Schotland met Londen Kings Cross verbindt via de East Coast Main Line.
Reeks 47 in British Railways livrei uit de jaren zestig, aan het hoofd van een reguliere dienst tussen York en Sunderland. Omdat door privatisering de tractie zo versnipperd is onder de maatschappijen, die ook allemaal de kosten trachten te drukken, is er echt niet veel in reserve aan vervanglocomotieven en durven de maatschappijen wel eens gaan huren bij de museumlijnen en krijg je deze toestanden...
Dieselloc 67006 "Royal Sovereign" van de reeks 67 in livrei van de koninklijke trein. De koninklijke trein ontsnapte ook niet aan de privatiseringswoede en wordt momenteel verzorgd door de vrachtmaatschappij DB Schenker - het vroegere English, Welsh and Scottish.
Motorstel reeks 158 van de maatschappij Northern Rail. Deze regionale passagiersvervoerder verzorgt vooral L treinen in Yorkshire. Omwille van de beperkte electrificatie wordt hier veel met diesel onder de draad gereden.
Walter




En ook nog een assortiment overige tractie uit de regio York:







Walter