Pagina 1 van 1
reis Harz dag 1
Geplaatst: 03 aug 2008, 22:51
door nmbsgek
k'ben vorige week nog eens naar de Harz geweest.Voor de mensen die dit niet kennen, zal ik het kort samenvatten wat het is. De Harz is het noordelijkste middelgebergte van Duitsland. De Harz is verdeeld over de bondsstaten Saksen-Anhalt, Nedersaksen en Thüringen. Rondom de Harz bevindt zich het Harzvorland. De hoogste berg is de Brocken met 1142 meter. Onderdeel van de Harz is het het Nationalpark Harz. Dit is de enige plaats in Europa waar nog stomers alle dagen worden ingezet. Opgelet dit is geen Museumlijn.
Ik ben er 5 dagen geweest en zal dus ook mijn reportage over 5 dagen trekken.
Dag 1: vertrokken te Tongeren om 4u00 richting Eichenberg(ten oosten van Kassel). Hier is een belangrijk treinenknoopunt. Om 9u00 waren we dan in Eichenberg.
Waar we direct al geluk hadden voor een Stadler stel, van de Cantus verkehrgesellschaft te spotten.

Toen kwam er een 151.

En toen kwam er een Taurus. Van de Wiener kleinbahn.

Dan was het de beurt aan een 155 samen met een Taurus.

Toen ging de reis verder naar Nordhausen. Hier is het eindstation van de Harzer schmalspurbahnen. Ook rijden hier duo tram's . Die kunnen zowel elektrisch als diesel elektrisch rijden.
Het station van de Harzer schmalspurbahnen te Nordhausen-Nord.
Een oude Oost Duitse v 100 omgebouwd voor smalspoor.Op het depot te Nordhausen.

Op het normaal spoor kwamen er heel onverwacht 2 bolle neusen door.

Verder nog enkele beelden van het smalspoordepot in Nordhausen.

Dan waren er nog de Duotrams die in de stad zelf elektrisch reden.
En tussen nordhausen-Nord en Ilfeld diesel elektisch reden.
hier enkele foto's.

Zo, en dan reden we verder naar Stiege, waar we verbleven.
De eerste dag zit er op.
Tot morgen voor de eerste stoomse reportage uit de Harz
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 04 aug 2008, 12:40
door Henk
nmbsgek schreef:Dit is de enige plaats in Europa waar nog stomers alle dagen worden ingezet.
Niet echt de enige: in Polen zetten de nationale spoorwegen (PKP) normaal nog stoomtreinen in in regulier stoptreinverkeer (op normaalspool) op de lijnen Wolsztyn-Poznan en Wolsztyn-Leszno, maar die inzet ligt nu helaas stil. Hopelijk start men weer in september (zie
http://www.parowozy.com.pl/indexd.html)
Verder zijn er in het oosten van Duitsland nog enkele regionale maatschappijen die dagelijks stoomtreinen inzetten op smalspoor, zoals in Zittau (naar Oybin en Jonsdorf).
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 04 aug 2008, 16:52
door BR143
Heel mooie reportage

Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 04 aug 2008, 17:17
door Accelerat
Leuke reportage!
Btw, die Taurus geeft toch ook gewoon tractie? Want de panto staat wel tegen de wasdraad...
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 04 aug 2008, 17:34
door nmbsgek
sncf-sncb schreef:Leuke reportage!
Btw, die Taurus geeft toch ook gewoon tractie? Want de panto staat wel tegen de wasdraad...
Ah ja dat is juist ik had het dus verkeerd
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 04 aug 2008, 21:21
door Trainspotterke
Ik ben er deze winter ook nog geweest, jammer genoeg toen enkel maar met sneeuw op de Brocken. Op het stuk Eisfelder-Talmühle - Stiege hebben we gans het netwerk afgereden (dat overigens 140 km spoor telt!).
Die Duo-trams rijden inderdaad voorstadsdiensten op een lijn van de HSB tussen Nordhausen en Ilfeld-Krankhaus, wat mooie beelden oplevert van trams die langs mechanische seinen rijden. Om dit te kunne realiseren werd er tussen het smalspoorstation van Nordhausen-Nord (een beetje een tegenstrijdige benaming, want het ligt vlak naast Nordhausen Hbf (DB)) en het tramstation op het stationsplein een speciaal verbindingsspoor aangelegd. De trams komen elektrisch binnengereden in het tramstation op het stationsplein waar ze van front moeten wisselen. Daar wordt de panto ook naar beneden gedaan en de motor aangestoken en wordt verder dieselelektrisch via het verbindingsspoor verder op de HSB-lijn gereden. Maar dankzij dit verbindingsspoor durven ze van de HSB ook eens met hun motorwagens doorrijden tot in het tramstation op het stationsplein, en dan krijg je ook mooie beelden:

Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 04 aug 2008, 21:53
door Henk
Henk schreef:In Polen zetten de nationale spoorwegen (PKP) normaal nog stoomtreinen in in regulier stoptreinverkeer (op normaalspool) op de lijnen Wolsztyn-Poznan en Wolsztyn-Leszno, maar die inzet ligt nu helaas stil. Hopelijk start men weer in september (zie
http://www.parowozy.com.pl/indexd.html).
Ter info: net vandaag meldt Radio Merkury Poznan dat vanaf 1 september er weer één t-regulier treinenpaar Wolsztyn-Poznan-Wolsztyn met een stoomloc gaat rijden. Toch even afwachten, de berichtgeving is soms voorbarig.
groetjes
Henk
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 04 aug 2008, 23:29
door Steviewonder
Hele mooie foto's

Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 05 aug 2008, 02:45
door etoile du nord
Mooie foto's , we zijn er reeds 2 keer op vakantie geweest ( verblijf te Braunlage , verleden jaar en ongeveer 12 jaar geleden ) , en dan natuurlijk 2 keer de Brocken op per stoomtrein !
Een indrukwekkende rit , men is echt ondersteboven van de kracht die deze kleine stoomloks ontwikkelen .
Trouwens een prachtige streek , vroeger Oost-Duitsland , een ontdekking van een minder bekend , eeuwenoud 'Duitse Rijk'
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 05 aug 2008, 21:29
door Trainspotterke
En gelukkig komt de er geen enkele HSB-lijn over de grens tussen West- en Oost-Duitsland, of het IJzeren Gordijn zou daar eens een stokje voor kunnen gestoken hebben. Op een bepaalde plaats komt da lijn wel aardig in de buurt van waar ooit het IJzeren Gordijn was, zeker op nog geen kilometer passeert hij er rakelings. Vroeger reden er op dat stuk spoorlijn trouwens politieagenten mee die in de laatste wagon van de trein zaten. Wanneer er ter hoogte van die plaats waar de spoorlijn dicht bij het Gordijn komt uit de trein sprongen in de hoop te kunnen vluchten, werden die door die agenten meteen doodgeschoten.
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 05 aug 2008, 21:44
door Henk
Trainspotterke schreef:En gelukkig komt de er geen enkele HSB-lijn over de grens tussen West- en Oost-Duitsland, of het IJzeren Gordijn zou daar eens een stokje voor kunnen gestoken hebben. Op een bepaalde plaats komt da lijn wel aardig in de buurt van waar ooit het IJzeren Gordijn was, zeker op nog geen kilometer passeert hij er rakelings. Vroeger reden er op dat stuk spoorlijn trouwens politieagenten mee die in de laatste wagon van de trein zaten. Wanneer er ter hoogte van die plaats waar de spoorlijn dicht bij het Gordijn komt uit de trein sprongen in de hoop te kunnen vluchten, werden die door die agenten meteen doodgeschoten.
Ten tijde van de koude oorlog was het stuk Schierke-Brocken wel gesloten!
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 05 aug 2008, 21:49
door Trainspotterke
Dat is een feit, maar dat was omdat de Brocken toen niet meer opengesteld was voor het grote publiek omdat er een militair domein van gemaakt werd. Dat heeft op zich niets met het IJzeren Gordijn te maken, hetgeen ik bedoelde!

Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 05 aug 2008, 21:54
door Henk
Trainspotterke schreef:Dat is een feit, maar dat was omdat de Brocken toen niet meer opengesteld was voor het grote publiek omdat er een militair domein van gemaakt werd. Dat heeft op zich niets met het IJzeren Gordijn te maken, hetgeen ik bedoelde!

Onrechtstreeks wel, want het militair domein moest daar wellicht komen om het IJzeren Gordijn te kunnen controleren. Maar we begrijpen elkaar.
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 05 aug 2008, 22:54
door Trainspotterke
Voila!
@ NMBSgek: heb je eigenlijk Quedlingburg zelf ook bezocht? Een pracht van een Middeleeuwse stad, erkend door het Unesco-werelderfgoed en nog niet zo bekend bij de toeristen wat het een zeer rustige stad maakt.
Re: reis Harz dag 1
Geplaatst: 06 aug 2008, 00:38
door nmbsgek
Neen, ik heb het spijtig genoeg niet bezocht. Er was namelijk toen geen tijd voor.
Maar volgende keer zal er zeker eens gaan kijken.