Pagina 1 van 1
Reis Harz dag 3
Geplaatst: 06 aug 2008, 00:39
door nmbsgek
Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 06 aug 2008, 17:27
door Joris
Hallo,
Zeer mooie repoertages!
Groeten,
Joris De Mol
Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 06 aug 2008, 21:34
door Trainspotterke
Mooie foto's!
Deze winter hebben wij nog een geleide rondleiding gekregen in de werkplaats van Wernigerode-Westerntor. Prachtig om te zien. Ook hun gloednieuwe sneeuwruimer die netjes verstopt zit in één van de hangars was een juweeltje.
Aan de depot van Wernigerode is er trouwens een Panoramaplatform van waarop je een mooi overzicht hebt over de draaischijf en alle aanpalende sporen. Op de relingen zijn er ook informatieborden aangebracht met een woordje uitleg over de verschillende locomotieven. 's Avonds (na de exploitatie op de HSB-lijnen) gingen we er nog altijd eens een kijkje nemen. 's Nachts worden er permanent een 5 à 6 locomotieven onder druk gehouden door de nachtstoker van dienst. Het was dan ook een mooi schouwspel om op zo'n rustige avond (het was toen nog winter en dus ook al donker) enkel het gesis van ontsnappende stoom te horen.
Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 07 aug 2008, 19:24
door Steviewonder
Mooie foto's.

Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 07 aug 2008, 22:44
door Lukas
Hoi,
Maarten,
Proficiat met je mooie foto's
Lukas
Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 08 aug 2008, 12:04
door Tim
De Rübelandbahn is wel geëlektrificeerd maar werd zonder spanning gezet in 2005.
Er rijden nu dus enkel diesels op hoewel er plannen zijn om de lijn opnieuw onder stroom te zetten.
Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 08 aug 2008, 15:31
door Trainspotterke
Raar maar waar, die bovenleiding op de Rübelandbahn (de enige 25 kV-lijn in Duitsland) is zelfs een beschermd monument, dus ze mogen ze er niet weghalen!

Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 08 aug 2008, 20:35
door BR143
Heel mooie reportage

Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 08 aug 2008, 20:42
door TrainzDr3ver
Mooie foto's, die DB Regio, nog nooit gezien
Welk type is dat??
Toen wij er waren noemden we ze meteen 41's, vanwege hun gelijkenis qua rijgedrag!

Het was zelfs nog erger dan bij een 41, vooral bij het optrekken en afremmen vaak veel schokken en hoorde je de motor niet op gelijk toerental blijven.
Maar ze kunnen wel 160 km/u halen!
Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 09 aug 2008, 12:46
door Steviewonder
TrainzDr3ver schreef:Mooie foto's, die DB Regio, nog nooit gezien
Welk type is dat??
Een 612 kantelbak stel. Of dit stel een specifieke naam heeft weet ik niet. Maar Piko brengt dit stel wel uit in Ho.
Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 12 aug 2008, 22:41
door Joris
Hallo,
Tim schreef:De Rübelandbahn is wel geëlektrificeerd maar werd zonder spanning gezet in 2005.
Er rijden nu dus enkel diesels op hoewel er plannen zijn om de lijn opnieuw onder stroom te zetten.
Wat was daar de reden voor?
Ik weet dat de 3 duospanninge locs die op deze lijn reden na vele jaren dienst uit dienst gingen, maar ik dacht dat die vervangen waren door BR 185 en BR 189... Er hebben in elk geval nog wel 185'ers en 189'ers gereden...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Reis Harz dag 3
Geplaatst: 13 aug 2008, 19:24
door Trainspotterke
Nu rijdt er niks van elektrisch materieel meer over. Op deze spoorlijn zijn de Blue Tigers nu heer en meester bij het verzekeren van de kalksteentreinen. Meestal wordt de trein ook nog opgeduwd door een andere Blue Tiger, wegens het profiel van de lijn, die overigens de enige normaalspoorlijn is die het Harz-gebergte binnendringt. In het 'gebergte' zelf vind je op de Rübelandbahn na enkel maar het meterspoor van de HSB.
Ik dacht ook dat het reizigersverkeer ergens rond 2004 afgeschaft geweest is. Met de herinvoering van de elektrische tractie zou het reizigersverkeer misschien terug in dienst komen. Het station van Blankenburg (een kopstation overigens), waar de Rübelandbahn begint, ziet wel nog ieder uur reizigerstreinen van de regionale maatschappij HEX (Harz-Elbe Express, zoals op de foto's terug te vinden), die de dienst verzekeren met dieselmaterieel, van het type LINT (enkel- en dubbelgeleed).
Op de Rübelandbahn kun je ook nog regelmatig de dieselelektrische versie van de TRAXX tegenkomen. Toen wij er begin februari waren, hebben we er één zien rijden die nog maar drie dagen ervoor uit de fabriek geleverd was!