Pagina 1 van 2
Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 08:10
door Adler
Volgens Op de Baan bestudeert de NMBS momenteel de mogelijkheid om vanaf 2010 kantelbaktreinen te gebruiken op de lijn naar Luxemburg.
Dit zou een tijdswinst opleveren van 20 minuten.
Er werd reeds een bezoek gebracht aan de Alstom fabriek in Italie die ook de Cisalpino stellen bouwt.
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 09:30
door K V B
Adler schreef:Volgens Op de Baan bestudeert de NMBS momenteel de mogelijkheid om vanaf 2010 kantelbaktreinen te gebruiken op de lijn naar Luxemburg.
Dit zou een tijdswinst opleveren van 20 minuten.
Er werd reeds een bezoek gebracht aan de Alstom fabriek in Italie die ook de Cisalpino stellen bouwt.
De stellen die daar op dit moment gebouwd worden voor Cisalpino zijn inderdaad geschikt. Ze kunnen rijden onder 3Kv DC en 25Kv AC rijden, en ze hebben ETCS.
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 10:10
door dentheo
K V B schreef:Adler schreef:Volgens Op de Baan bestudeert de NMBS momenteel de mogelijkheid om vanaf 2010 kantelbaktreinen te gebruiken op de lijn naar Luxemburg.
Dit zou een tijdswinst opleveren van 20 minuten.
Er werd reeds een bezoek gebracht aan de Alstom fabriek in Italie die ook de Cisalpino stellen bouwt.
De stellen die daar op dit moment gebouwd worden voor Cisalpino zijn inderdaad geschikt. Ze kunnen rijden onder 3Kv DC en 25Kv AC rijden, en ze hebben ETCS.
aai tweede Ansaldo avontuur in de maak... lees Cisalpino story in Eisenbahn Amateur...één van de beste treinmagazines (volgens mijn bescheiden mening)
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 11:06
door K V B
dentheo schreef:
aai tweede Ansaldo avontuur in de maak... lees Cisalpino story in Eisenbahn Amateur...één van de beste treinmagazines (volgens mijn bescheiden mening)
De ETR600/610 wordt niet door Ansaldo gebouwd, maar door Alstom (welsiwaar in Italië). Toch wel een verschil. Dat Cisalpino problemen heeft is bekend, maar sinds het onderhoud onder SBB regie gebeurt is het aantal vertragingen dat aan technische problemen te wijten is sterk afgenomen. Verwacht wordt dat de ETR610 stellen betrouwbaar zullen zijn (wegens oa meer redundantie). De Zwitserse ICN stellen bewijzen alleszins dat de Fiat kanteltechniek betrouwbaar ikan zijn.
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 12:07
door dentheo
K V B schreef:De Zwitserse ICN stellen bewijzen alleszins dat de Fiat kanteltechniek betrouwbaar ikan zijn.
Is dat niet de oude SIG techniek uit Neuhausen (aan de waterval) die een paar maal verkocht is ?
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 16:27
door Accelerat
Moet lijn 161 dan ook niet aangepast worden om te zorgen dat de treinen daar veilig kunnen kantelen?
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 17:00
door Trainspotterke
Wel, hopelijk staan de bovenleidingspalen ver genoeg van het spoor!

Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 18:27
door Shrek
ik hoop op stellen in de aard van de virgin-voyagers

daarmee kunnen ze naar straatsburg een mooie tijdswinst maken volgens mij

Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 18:53
door dentheo
Shrek schreef:ik hoop op stellen in de aard van de virgin-voyagers

daarmee kunnen ze naar straatsburg een mooie tijdswinst maken volgens mij

Hoe dikwijls vergaderen die europeers nog per jaar in Straatsburg ??? Volgens mij minder dan eens per maand...
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 21:25
door Shrek
dentheo schreef:
Hoe dikwijls vergaderen die europeers nog per jaar in Straatsburg ??? Volgens mij minder dan eens per maand...
er zitten toch wel meer mensen dan alleen parlementariërs op die treinen he

Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 14 aug 2008, 22:47
door msts.be
Tja, nu het dak er ingestort is kunnen ze het beter niet repareren en ineens naar Brussel voor altijd verhuizen..

Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 15 aug 2008, 08:18
door K V B
Trainspotterke schreef:Wel, hopelijk staan de bovenleidingspalen ver genoeg van het spoor!

Dat is niet nodig. Kantelbaktreinen worden zo gebouwd dat ze ook wanneer ze kantelen niet buiten profiel komen. Voor Pendolino's zijn in principe geen aanpassingen aan de spoorlijn nodig. Wel aan de signalisatie als die niet voor de hogere snelheden ingericht is.
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 15 aug 2008, 19:11
door dentheo
K V B schreef:Trainspotterke schreef:Wel, hopelijk staan de bovenleidingspalen ver genoeg van het spoor!

Dat is niet nodig. Kantelbaktreinen worden zo gebouwd dat ze ook wanneer ze kantelen niet buiten profiel komen. Voor Pendolino's zijn in principe geen aanpassingen aan de spoorlijn nodig. Wel aan de signalisatie als die niet voor de hogere snelheden ingericht is.
Als men zegt in princiepe haal dan uw geldbeugel maar boven...
Alle bochten NETJES leggen, liefst mooi parabolisch en balisen zetten waar hij harder mag rijden...
In Duitsland heeft het aanpassen van de baan steeds meer gekost dan de kost van de treinen....
Als men de baan NETJES legt en Franse normen voor snelheid toepast dan heb je die dingen niet nodig...
MTBF van kanteltreinen is de helft van niet-kanteltreien , getallen van Virgin...
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 16 aug 2008, 10:25
door K V B
dentheo schreef:K V B schreef:
Dat is niet nodig. Kantelbaktreinen worden zo gebouwd dat ze ook wanneer ze kantelen niet buiten profiel komen. Voor Pendolino's zijn in principe geen aanpassingen aan de spoorlijn nodig. Wel aan de signalisatie als die niet voor de hogere snelheden ingericht is.
Als men zegt in princiepe haal dan uw geldbeugel maar boven...
Alle bochten NETJES leggen, liefst mooi parabolisch en balisen zetten waar hij harder mag rijden...
Het is inderdaad gewenst dat het spoor er netjes bij ligt. Goed overgangsbogen zijn belangrijk (en gebruik aub klotoïden, geen parabolen). Ik heb echter nergens gezegd dat er geen aanpassingen aan de seininstallaties nodig waren.
In Duitsland heeft het aanpassen van de baan steeds meer gekost dan de kost van de treinen....
Zolang het maar goedkoper is dan een nieuwe lijn. Bij de SBB blijkt overigens het ophangen van extra snelheidsbordjes voldoende...
Als men de baan NETJES legt en Franse normen voor snelheid toepast dan heb je die dingen niet nodig...
En wat doet dat voor het reizigerscomfort? Ik vindt de SNCF niet bepaald een goed voorbeeld.
MTBF van kanteltreinen is de helft van niet-kanteltreien , getallen van Virgin...
En toch blijft Virgin met die dingen rijden. Waarschijnlijk omdat de hogere opbrengsten opwegen tegen de hogere kosten.
Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?
Geplaatst: 17 aug 2008, 11:28
door dentheo
K V B schreef:
En toch blijft Virgin met die dingen rijden. Waarschijnlijk omdat de hogere opbrengsten opwegen tegen de hogere kosten.
deel van de treinen zijn overgegegaan van Virgin naar ... ??? die heeft kantelsysteem snel stilgelegd MTBF ging van 9000 miles naar 18.000 miles