Pagina 1 van 2
Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 18 aug 2008, 18:27
door Presario
www.standaard.be schreef:SINT-AGATHA BERCHEM - Bij een ongeval op de oude spoorlijn in Sint-Agatha-Berchem is maandagmiddag bij een meisje omgekomen. Dat meldt Infrabel, de beheerder van het spoorwegen. Beide sporen zijn nog steeds versperd, er worden vervangbussen ingelegd.
'Op de oude spoorlijn 50 tussen Jette en Denderleeuw kwam rond 16.10 uur de trein van Brussel-Zuid naar Aalst ter hoogte van het perron in botsing met een persoon', aldus Frederic Petit van Infrabel.
Volgens Petit gaat het om een meisje, de leeftijd is niet duidelijk, dat bij een 'spijtig ongeval onder de sporen is terechtgekomen'.
Volgens een ooggetuige negeerde de fietster het rode licht aan de spoorovergang. Reizigers bevestigen eveneens dat de sporen tussen Jette en Denderleeuw versperd zijn.
Er is een vervangende bus ingelegd in beide richtingen. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een half uur. Op de hoofdlijn Brussel-Denderleeuw is er geen hinder.
Triestig, maar vrees dat het haar echte schuld is.
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 18 aug 2008, 18:51
door enrico8509
toen ik in aalst de trein nam stond de beruchte P-trein daar. het was de 2213. Deze moest wachten tot het parket afkwam. Het parket kwam uiteindelijk om 18u16.
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 10:30
door Patrick
Bij een ongeval op de oude spoorlijn
Wat is dan een
moderne spoorlijn?

Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 10:44
door Dietrich
Voor de pers is 50 de "oude" en 50A de "nieuwe".

Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 11:08
door gysev
Niet alleen voor de pers : ook spoorwegpersoneel heeft het over de "oude" en "nieuwe" lijn 50, waarmee voor deze laatste dan eigenlijk lijn 50A wordt bedoeld. Ook tussen Brussel en Halle wordt er gesproken van de oude en nieuwe lijn 96, hoewel deze lijnen naast elkaar op hetzelfde tracé liggen.
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 11:17
door Dietrich
Tussen Gent en Oostende is 50A echter slechts een jaar jonger dan de oudste delen van L50. En daarnaast is 50A geen vervanging van 50, dus de logica is ver te zoeken.
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 11:26
door Steven
Het stuk van Gent tot Oostende heeft pas nadien de naam 50A gekregen, vandaar uw vaststelling in leeftijdsverschil.
Dus de benaming oude en nieuwe lijn klopt wel indien je rekening gaat houden met de juiste baanvakken, men spreekt hier dan enkel over het stuk tot Gent, niet verder dus. De 50 A was wel degelijk een vervanger van de 50 in zijn tijd, dit om gent sneller met Brussel te kunnen verbinden, het verschil in reistijd is heden nog steeds groot. Toen de 50A nog niet bestond gingen alle sneltreinen via Aalst naar Brussel zuid of noord (Via L28 naar de zuid), want van de NZV was toen ook nog geen sprake zoals ze er nu ligt.
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 11:30
door Dietrich
Alleen voor de sneltreinen ja, maar op L50 liggen nog altijd een hoop haltes (zoals Sint-Agatha-Berchem er één is), op 50A ligt er voorlopig niets tussen Brussel en Gent (enkel Anderlecht in de toekomst).
Achja, veel maakt het niet uit, vind die benamingen in de pers gewoon wat erover en totaal niet relevant.

Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 11:31
door Bartjedj
En dan ook met 4 sporen op die plaats, dus met de mogelijkheid om het station niet te bedienen, en niet langs de perrons te rijden.
BDJ
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 11:41
door nighttrain
Bartjedj schreef:En dan ook met 4 sporen op die plaats, dus met de mogelijkheid om het station niet te bedienen, en niet langs de perrons te rijden.
BDJ
Liggen er nu al 4 sporen in St agatha berchem?? In Ternat ja
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 11:47
door Steven
nighttrain schreef:Bartjedj schreef:En dan ook met 4 sporen op die plaats, dus met de mogelijkheid om het station niet te bedienen, en niet langs de perrons te rijden.
BDJ
Liggen er nu al 4 sporen in St agatha berchem?? In Ternat ja
hij bedoelde die halte anderlecht die er in de toekomst op lijn 50A komt, maar tegen dan liggen er dus idd 4 sporen op die plaats ipv de hudige 2.
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 12:10
door nighttrain
Steven schreef:nighttrain schreef:Bartjedj schreef:En dan ook met 4 sporen op die plaats, dus met de mogelijkheid om het station niet te bedienen, en niet langs de perrons te rijden.
BDJ
Liggen er nu al 4 sporen in St agatha berchem?? In Ternat ja
hij bedoelde die halte anderlecht die er in de toekomst op lijn 50A komt, maar tegen dan liggen er dus idd 4 sporen op die plaats ipv de hudige 2.
Begrijp het niet!
Als die halte "Anderlecht" op de 50A komt dus na de viadukt van Pede.
Wat heeft dit te maken met St Agatha berchem op de 50 die in vogelvlucht toch enkele km van elkaar liggen (bron Google earth)
Dus om "Anderlecht" te kunnen bedienen zouden ze toch ook via Liedekerke naar de 50A moeten en dus niet via Ternat etc..
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 12:40
door Dietrich
Heeft er niets mee te maken, gewoon wat off-topic gegaan.

Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 12:59
door HLE 2302
tja
eigen schul dikke bult, natuurlijk wel erg voor de nabestanden, en voor de desbetreffende tb en autobestuurders die het hebben zien gebeuren
greetz 2302
Re: Personenongeval in Sint-Agatha-Berchem
Geplaatst: 19 aug 2008, 16:51
door Asterix
Men sprak ook over de "lokale lijn" in de pers. Wat mag dan wel het verschil tussen een lokale en "niet-lokale" lijn zijn?