Pagina 1 van 2
eens een andere vraag
Geplaatst: 23 aug 2008, 19:20
door jymmbco
vroeger (ik spreek nu over de jaren 1970-1985) reden we regelmatig met de DVT (speciale trein voor verlofgangers in duitsland van brussel noord richting köln-Siegen). in de wagons daar hing tegen de wand een groot stuurwiel (vergelijkbaar met een stuur van een wagen, maar dan wel 2a3 keer zo groot). Nu vraag ik me toch af waarvoor dat dat diende.. Als ik me goed herinner waren het wagons van de nmbs, maar schiet me dood, type ken ik niet (meer), aangezien het ook al een tijdje geleden is.
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 23 aug 2008, 19:28
door treinbruno
is dat de handrem niet?
hant nu dacht ik ook nog in alle rijtuigen
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 23 aug 2008, 19:58
door HLE 2302
treinbruno schreef:is dat de handrem niet?
hant nu dacht ik ook nog in alle rijtuigen
het is de handrem !
dat ben ik zeker
een heel groot wiel met stokken aan
greetz 2302
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 23 aug 2008, 23:05
door jymmbco
is inderdaad een groot wiel met stokken eraan.... maar hangt dat nog in iedere wagon? moet wel erbij zeggen dat het al een tijdje geleden dat ik nog eens gereisd heb met de trein. (shame on me)

Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 23 aug 2008, 23:53
door TrainzDr3ver
Deze zijn toch ook nog te vinden in de Stuurstaden van de M4'en?
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 24 aug 2008, 00:09
door Steven
deze zijn nog te vinden in alle rijtuigen al dan niet zichtbaar opgesteld voor reizigers
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 24 aug 2008, 12:29
door Wover
In de M2's waren die ook bij de reizigers geplaatst, tegen de wand van het toilet.
Volgens mij heb je in varkensneuzen op die plaats ook een (iets kleiner) wiel staan. Is dat ook voor een handrem?
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 25 aug 2008, 17:45
door Trainspotterke
Zelfs in de I11-rijtuigen tref je ze aan! Onder het kastje waar de telefoon voor de tbg in zit, links van de deur als je uitstapt!

Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 25 aug 2008, 18:57
door Steven
alle rijtuigen hebben een schroefrem, hij staat echter niet altijd even zichtbaar opgesteld, bij de M6 stuurrijtuigen is hij zelfs niet zichtbaar voor de reizigers.
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 26 aug 2008, 12:11
door TrainzDr3ver
Ik heb gisteren gemerkt dat die van de AM80 in de stuurpost staat?
Of was dat iets dat er op leek

Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 26 aug 2008, 19:31
door Steven
TrainzDr3ver schreef:Ik heb gisteren gemerkt dat die van de AM80 in de stuurpost staat?
Of was dat iets dat er op leek

bij motorstellen staan die altijd in de stuurpost (paarkerrem of handrem) maar indien het meerdere rijtuigen heeft (zoals ms80, MS96, MS75) dan staan er ook nog handremmen in de andere rijtuigen hoor.
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 27 aug 2008, 12:06
door Patrick
En wie vertelt ons nu eens wanneer dat wiel in werking wordt gezet? Kan zo'n beest echt een trein doen remmen? Kan de TB dat alleen aan?

Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 27 aug 2008, 12:33
door Bartjedj
Een handrem mag enkel gebruikt worden om een reeds stilstaande trein stil te houden. Mag echter niet gebruikt worden om een rijdend voertuig te remmen, het zal trouwens ook niet gaan.
BDJ
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 27 aug 2008, 12:47
door HLE 2302
de AM 80, AM 75, de klasieke, hebben allemaal nog zo'n handrem, de sprinters waren de eerste met een parkeerrem, en dat is dan een gewone hendel
greetz 2302
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 27 aug 2008, 15:14
door Shrek
Patrick schreef:En wie vertelt ons nu eens wanneer dat wiel in werking wordt gezet? Kan zo'n beest echt een trein doen remmen? Kan de TB dat alleen aan?

als een trein voor lange tijd moet stilstaan

het kan gebeuren dat het pneumatische remsysteem na een tijdje zijn kracht verliest. Daarom moet er voor langere stilstanden een extra veiligheid zijn
