Pagina 1 van 1
Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 27 aug 2008, 19:41
door Adler
Het is hier al verschillende keren aan bod gekomen: de kwaliteit van de treinplanner.
Het is me nu opgevallen dat de Persoonlijke dienstregelingen die je kan afdrukken dikwijls andere treinen geeft voor een bepaalde verbinding dan de treinplanner.
De 'Persoonlijke dienstregelingen' geeft vaak verbindingen met ICT treinen die sneller zijn en die niet worden gegeven door de treinplanner.
Toch raar, je zou toch verwachten dat beide applicaties gebruik maken van dezelfde databank en van dezelfde zoekmethodes.
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 27 aug 2008, 20:34
door thomaslj
Hebt ge een voorbeeld van vertrek/bestemming, dag & u.?
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 27 aug 2008, 20:37
door Dietrich
Tja dat zullen volgens mij wel dezelfde databank(en) zijn, maar het is mogelijk dat de manier van opvragen verschilt. HAFAS is dan ook een kant-en-klaar pakket en veel hangt af van configuratie en indien toegestaan de aanpassingen door de NMBS-Holding.
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 13 sep 2008, 12:52
door Adler
De treinplanner blijft idiote verbindingen geven.
Voor een verbinding van Heide naar Brussel-Nat-Luchthaven krijg ik nu verbindingen via Roosendaal !
Vb. op 14/9 vertrek 8.03u aankomst 9.56u, terwijl er een verbinding is met vertrek 8.00u en aankomst 9.43u gewoon via Antwerpen.
Die verbindingen via Roosendaal zijn niet alleen volkomen absurd maar ook onbetaalbaar als men zo gek zou zijn om dit te doen.
Wanneer gaat men dit nu eens verbeteren ?
De persoonlijke dienstregelingen geeft deze absurditeiten niet.
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 14 sep 2008, 00:48
door Wover
Voor sommige reiswegen van bv de Westhoek naar de Ardennen raadt de reisplanner ook aan om door Frankrijk te gaan...
Of het makkelijk te vermijden is weet ik niet, misschien met een vinkje "enkel binnenland" ofzo

.
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 14 sep 2008, 01:22
door rvdborgt
Adler schreef:De treinplanner blijft idiote verbindingen geven.
Voor een verbinding van Heide naar Brussel-Nat-Luchthaven krijg ik nu verbindingen via Roosendaal !
Vb. op 14/9 vertrek 8.03u aankomst 9.56u, terwijl er een verbinding is met vertrek 8.00u en aankomst 9.43u gewoon via Antwerpen.
Die verbindingen via Roosendaal zijn niet alleen volkomen absurd maar ook onbetaalbaar als men zo gek zou zijn om dit te doen.
Wanneer gaat men dit nu eens verbeteren ?
Puur dienstregelingstechnisch is dat gewoon de volgende verbinding en zeker niet fout. Een vakje "zonder buitenland" zou misschien helpen inderdaad.
Groetjes,
Rian
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 14 sep 2008, 06:22
door Adler
rvdborgt schreef:Puur dienstregelingstechnisch is dat gewoon de volgende verbinding en zeker niet fout. Een vakje "zonder buitenland" zou misschien helpen inderdaad.
Men moet ergens ook logisch blijven, zoals ik al zei gaat niemand zo gek zijn om die trein te nemen langs Roosendaal als men 3 minuten vroeger een 'normale' trein heeft langs Antwerpen.
Bovendien, als je dan al zo gek zou willen zijn, kan je volgens mij in het station Heide geen ticket kopen voor deze verbinding.
Je zou verplicht zijn een ticket te kopen naar Roosendaal (het enige internationale ticket dat je kan kopen in dit station) en dan sta je daar in het station Roosendaal waar je geen ticket kan kopen naar je bestemming terug naar Belgie.
Kortom, volledig zinloos.
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 14 sep 2008, 11:07
door dentheo
Adler schreef:rvdborgt schreef:Puur dienstregelingstechnisch is dat gewoon de volgende verbinding en zeker niet fout. Een vakje "zonder buitenland" zou misschien helpen inderdaad.
Men moet ergens ook logisch blijven, zoals ik al zei gaat niemand zo gek zijn om die trein te nemen langs Roosendaal als men 3 minuten vroeger een 'normale' trein heeft langs Antwerpen.
Bovendien, als je dan al zo gek zou willen zijn, kan je volgens mij in het station Heide geen ticket kopen voor deze verbinding.
Je zou verplicht zijn een ticket te kopen naar Roosendaal (het enige internationale ticket dat je kan kopen in dit station) en dan sta je daar in het station Roosendaal waar je geen ticket kan kopen naar je bestemming terug naar Belgie.
Kortom, volledig zinloos.
Jij onderschat Roosendaal ? Ik hoor daar geregeld mensen een ticket kopen naar Belgie...
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 14 sep 2008, 17:26
door Adler
dentheo schreef:Adler schreef:rvdborgt schreef:Puur dienstregelingstechnisch is dat gewoon de volgende verbinding en zeker niet fout. Een vakje "zonder buitenland" zou misschien helpen inderdaad.
Men moet ergens ook logisch blijven, zoals ik al zei gaat niemand zo gek zijn om die trein te nemen langs Roosendaal als men 3 minuten vroeger een 'normale' trein heeft langs Antwerpen.
Bovendien, als je dan al zo gek zou willen zijn, kan je volgens mij in het station Heide geen ticket kopen voor deze verbinding.
Je zou verplicht zijn een ticket te kopen naar Roosendaal (het enige internationale ticket dat je kan kopen in dit station) en dan sta je daar in het station Roosendaal waar je geen ticket kan kopen naar je bestemming terug naar Belgie.
Kortom, volledig zinloos.
Jij onderschat Roosendaal ? Ik hoor daar geregeld mensen een ticket kopen naar Belgie...
Ik neem wel aan dat je in Roosendaal een ticket kan kopen naar grote Belgische stations zoals Antwerpen en Brussel maar de treinplanner wil me naar daar sturen voor elke Belgisch station.
Bovendien als je maar 5 minuten overstaptijd hebt, heb je geen tijd genoeg om daar nog eens naar het loket te lopen om nog maar te zwijgen over de prijs van dit omwegje langs Roosendaal.
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 14 sep 2008, 17:50
door rvdborgt
Adler schreef:rvdborgt schreef:Puur dienstregelingstechnisch is dat gewoon de volgende verbinding en zeker niet fout. Een vakje "zonder buitenland" zou misschien helpen inderdaad.
Men moet ergens ook logisch blijven, zoals ik al zei gaat niemand zo gek zijn om die trein te nemen langs Roosendaal als men 3 minuten vroeger een 'normale' trein heeft langs Antwerpen.
Dan nemen we als vertrekpunt Essen: de vertrektijden liggen nu ongeveer een halfuur uit elkaar en via Roosendaal is het sneller.
De enige hints dat dit geen normale verbinding is, is dat in de details de knop "koop nu" ontbreekt en dat er achter Roosendaal tussen haakjes "nl" is toegevoegd. De knop "koop nu" is overigens nog maar sinds kort uit dit soort reisadviezen verdwenen.
Groetjes,
Rian
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 14 sep 2008, 18:09
door dentheo
rvdborgt schreef:
De enige hints dat dit geen normale verbinding is, is dat in de details de knop "koop nu" ontbreekt en dat er achter Roosendaal tussen haakjes "nl" is toegevoegd. De knop "koop nu" is overigens nog maar sinds kort uit dit soort reisadviezen verdwenen.
Groetjes,
Rian
Ik dacht na discussie op dit forum..
een bepaalde naamafkorting doet mij denken aan en medewereker NMBS IT...
Re: Kwaliteit treinplanner
Geplaatst: 14 sep 2008, 20:10
door Adler
rvdborgt schreef:De knop "koop nu" is overigens nog maar sinds kort uit dit soort reisadviezen verdwenen.
Zoals ik al zei, je kan zo een ticket niet kopen via internet en ook niet in het station.
De enige mogelijkheid is om een ticket te kopen naar Roosendaal en in Roosendaal een ticket naar Antwerpen en in Antwerpen een ticket naar de uiteindelijke bestemming.
Niet alleen moet je dan 3 keer aanschuiven aan een loket voor 1 reis, maar bij het voorbeeld dat ik heb gegeven heb je in Roosendaal maar 9 minuten tijd.
Er mag dus al niets mislopen of daar gaat je trein naar Antwerpen.