Pagina 1 van 5

Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 09:01
door HLE 1805
Goedemorgen,

ik zou willen weten het maximum stroomsterkten welke Belgische en Nederlandse e-locs uit het bovenleiding kunnen nemen.

Dank zeer u en vriendelijke groeten!

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 11:43
door Wover
Dat zal rond de 1000A (max) zijn denk ik, maar of er echt een grens op staat weet ik eigenlijk niet... Meer als 1500A zal het zeker niet zijn denk ik (want dan gebruik je een vermogen van 4500kW in België, wat redelijk veel is :P).

In NL zouden in principe de stromen nog hoger moeten liggen, want met 1000A gebruik je maar 1500kW vermogen, terwijl sommige locs gemakkelijk het dubbel of driedubbel hebben...

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 12:09
door Steven
laat het ons effe simpel houden en zuiver de basisformule gebruiken
P (vermogen) = U (spanning) X I (stroom)

gegeven bij reeks 13 vermogen P = 5400 kW, U (bovenleiding) 3000V = 3kV
als we dan via de bovenstaande formule I gaan bepalen komen we aan I = P/U = 5400/3 = 1800 A
volgende opmerkingen in rekening te brengen zijn, We hebben wisselstroommotoren zitten op een reeks 13 dus zit je met een faseverschuiving tussen spanning en stroom. de bovenleiding zelden juist 3000V heeft (meestal is dat ergens tussen de 3300 en 3600V). Je zelden heel de tijd uw max stroom nodig hebt.

Gegeven bij een reeks 27P = 4380kW en bovenleiding is nog steeds hetzelfde
dat maakt dat we een stroom kunnen hebben van 1460A
een reeks 22 heeft een vermogen van 1880 kW =>> 626A (opmerking, hier gaat ook altijd een deel van de stroom naar de aanzetweerstanden).
de bovenstaande vermogens zijn telkens het uurvermogen, het doorlopend vermogen is altijd wat lager.
de bovenstaande gedachte gaat puur op basis van de formule voor vermogen bij gelijkstroom. de formule voor vermogen voor wisselstroom is dan ook iets afwijken P = U x I x cos phi

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 12:25
door Wover
Steven, valt het vaak voor dat je echt die maximale stroom gebruikt? Meestal zet je bij aanzetten toch niet "heel het kot open" :P?

Ik dacht echt dat 1500A een maximum was. Stel u voor dat een Eurostar onder 3kV alles openzet :P (of heeft die verminderd vermogen onder 3kV misschien?)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 12:31
door Adler
Als ik de vraag goed begrijp, was er eigenlijk gevraagd wat de maximum stroom is die uit de bovenleiding kan gehaald worden.
Er zijn in Belgie 3 verschillende maxima voor de 3000V lijnen, 1800 A, 2500 A en 4000 A.
De meeste lijnen zijn 2500 A max.
Enkel Leuven-Brussel NZ- Halle en Berchem-Antwerpen Luchtbal zijn 4000 A max.

De 25 kV lijnen zijn 500A of 1500 A maximum.

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 12:32
door Steven
Wat een eurostar betreft ben ik niet juist op de hoogte, bij het nieuwe materieel beschikken wij echter niet meer over een ampèremeter en dus hebben wij daar geen zicht meer op (de reeks 13 is daar evenmin van voorzien, wel een kN meter maar dat zegt iets anders natuurlijk).
wat de reeks 13 betreft kan ik u zeggen dat ik op bepaalde plaatsen durf vertrekken (nadat de trein net in beweging is) met "het kot open" (dan gaan we al is degelijk over de 240kN met 12 x i11).

de eurostar kan dit echter nooit, ze rijden aan 40 km/u en dan moeten ze effe wachten voor ze verder "gas" kunnen geven.

De aanzetkrachten bij zowel thalys, eurostar, TGV, astride,HLE13 ... zijn elektronisch geregeld dit op basis van verschillende factoren. Rekening houdend met adhesie (de wielen mogen niet doorslaan he), stroomsterkte die uit de draad mag getrokken worden bij een bepaalde spanningskeuze (3kV is iets anders dan 25kV).

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 12:33
door Steven
Adler schreef:Als ik de vraag goed begrijp, was er eigenlijk gevraagd wat de maximum stroom is die uit de bovenleiding kan gehaald worden.
Er zijn in Belgie 3 verschillende maxima voor de 3000V lijnen, 1800 A, 2500 A en 4000 A.
De meeste lijnen zijn 2500 A max.
Enkel Leuven-Brussel NZ- Halle en Berchem-Antwerpen Luchtbal zijn 4000 A max.

De 25 kV lijnen zijn 500A of 1500 A maximum.
beste adler zijn vraag is wat elk type e-loc precies gebruikt he dus per e loc gaan zien naar vermogen en naar spanningsoort die loc kan hebben voor dat vermogen.
uw antwoord past eerder volgens mij met wat een bovenleiding wat een bovenleiding kan leveren.

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 12:54
door HLE 1805
Steven schreef:
Adler schreef:Als ik de vraag goed begrijp, was er eigenlijk gevraagd wat de maximum stroom is die uit de bovenleiding kan gehaald worden.
Er zijn in Belgie 3 verschillende maxima voor de 3000V lijnen, 1800 A, 2500 A en 4000 A.
De meeste lijnen zijn 2500 A max.
Enkel Leuven-Brussel NZ- Halle en Berchem-Antwerpen Luchtbal zijn 4000 A max.

De 25 kV lijnen zijn 500A of 1500 A maximum.
beste adler zijn vraag is wat elk type e-loc precies gebruikt he dus per e loc gaan zien naar vermogen en naar spanningsoort die loc kan hebben voor dat vermogen.
uw antwoord past eerder volgens mij met wat een bovenleiding wat een bovenleiding kan leveren.

Steven, u is correct. Mijn vraag was inderdaad over maximum stroomsterkte die bepaalde types van locs gewoonlijk uit het bovenleiding nemen. Dank u voor het vertellen me over deze formules.

Nu, als wij een Nederlandse klasse 1600/1700/1800 loc veronderstellen, zou het tot 3066 ampères werkelijk nemen terwijl anzetting (4600 kW/1,5 = 3066), of er in dit geval een verschil is omdat deze locs thyristor controles hebben?

PS: Ik hoop u begrijpt wat ik bedoel; jammer genoeg is het Nederlands niet mijn moedertaal.

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 13:19
door Steven
de stroom zal altijd beperkt worden bij het begin, dit om het doorbranden van de bovenleiding te voorkomen. Want door elke draad waar een stroom door vloeit ontstaat er warmte, joule-effect genaamd.

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 13:37
door HLE 1805
Steven schreef:de stroom zal altijd beperkt worden bij het begin, dit om het doorbranden van de bovenleiding te voorkomen. Want door elke draad waar een stroom door vloeit ontstaat er warmte, joule-effect genaamd.
O.k., dat steek houdt. Kent om het even wie de stroomsterktegrens voor de Nederlandse reeks 1600-1800?

(Ik ben een fan van dit soort loc, dat is waarom ik vraag ;) )

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 13:50
door Steven
voor die Nederlandse reeksen kan je het ook is bezien bij de moederloc namelijk een scnf loc (zijn toch die locs he als ik me niet vergis)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 14:08
door Adler
De 1600 heeft een vermogen van 4650 kW.
Op 1500 V is dit dus 3100 A.

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 14:10
door HLE 1805
Adler schreef:De 1600 heeft een vermogen van 4650 kW.
Op 1500 V is dit dus 3100 A.
Kan het Nederlandse bovenleiding zo vele ampères werkelijk weerstaan?

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 14:12
door Steven
HLE 1805 schreef:
Adler schreef:De 1600 heeft een vermogen van 4650 kW.
Op 1500 V is dit dus 3100 A.
Kan het Nederlandse bovenleiding zo vele ampères werkelijk weerstaan?

vrij technische vraag, daarvoor ken ik te weinig af van het voedingsysteem, maar in zuidfrankrijk gebruiken ze dezelfde techniek misschien kan je iets vinden daarover op een frans forum.?

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Geplaatst: 02 sep 2008, 14:19
door Adler
HLE 1805 schreef:
Adler schreef:De 1600 heeft een vermogen van 4650 kW.
Op 1500 V is dit dus 3100 A.
Kan het Nederlandse bovenleiding zo vele ampères werkelijk weerstaan?
De meeste lijnen in Nederland zijn voorzien voor een maximum stroom van 4000 A.