Pagina 1 van 1
Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 04 sep 2008, 19:49
door Cipallieter
Recent werd de overweg aan het station te Geel vernieuwd.
Men heeft o.a. de houten dwarsliggers vervangen door betonnen exemplaren.
Toch heeft men tussen de betonnen dwarsliggers 1 houten dwarsligger laten liggen.
Wat zou daar de reden van kunnen zijn ?
Hoeveel weegt een dwarsligger en weegt een betonnen dwarsligger evenveel als een houten exemplaar?
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 04 sep 2008, 19:54
door 1607
een beton geval weegt meer dan een houten geval he als je logisch nadenkt.

een houten geval weegt rond de honderd kilo. een 2 bloks dwarsligger rond de 200 kg en een monoliet(volledige dus) rond de 250kg.
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 04 sep 2008, 22:44
door technicus-spoorwerke
een bi-bloc (2 betonblokken met ijzeren staaf ertussen) weegt +-15Okg en een monobloc 300kg
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 04 sep 2008, 23:26
door Bartjedj
Je zei dat het in de omgeving van een overweg was. Dan laat men vaak houten zitten, omdat die beter bestand zijn tegen trillingen.
BDJ
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 06 nov 2008, 19:01
door Xanderke
Dit is gedaan aan de GIV (Gelijmde Isolerende Voegen) die daar nog liggen op ongeveer 50 m van de overweg.
Hier worden geen betonnen dwarsliggers gestoken omdat deze kapotrammelen maar houten dwarsliggers
die ongeveer even dik zijn dan de betonnen.
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 22 nov 2008, 12:22
door melle
Cipallieter schreef:Recent werd de overweg aan het station te Geel vernieuwd.
Men heeft o.a. de houten dwarsliggers vervangen door betonnen exemplaren.
Toch heeft men tussen de betonnen dwarsliggers 1 houten dwarsligger laten liggen.
Wat zou daar de reden van kunnen zijn ?
Hoeveel weegt een dwarsligger en weegt een betonnen dwarsligger evenveel als een houten exemplaar?
In Olen en Herentals ook.
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 22 nov 2008, 15:54
door dentheo
Xanderke schreef:Dit is gedaan aan de GIV (Gelijmde Isolerende Voegen) die daar nog liggen op ongeveer 50 m van de overweg.
Hier worden geen betonnen dwarsliggers gestoken omdat deze kapotrammelen maar houten dwarsliggers
die ongeveer even dik zijn dan de betonnen.
Rammelt de voeg kapot of de dwarsligger ?
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 22 nov 2008, 19:23
door Bartjedj
De DW.
De voegen zullen zo rap niet breken.
BDJ
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 22 nov 2008, 19:28
door dentheo
Bartjedj schreef:De DW.
De voegen zullen zo rap niet breken.
BDJ
De DW met zijn wapening ?
Men legt er slechts één...het zal dus WEL de voeg zijn, alhoewel ik zie niet in hoe één DW in hout daar veel aan kan verhelpen.
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 22 nov 2008, 19:31
door Bartjedj
De voeg zal echt niet breken, de DW wel.
Gewapend beton is stevig als het stilstaat, maar trillingen zijn heel slecht voor zulk materiaal.
BDJ
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 22 nov 2008, 20:32
door dentheo
Bartjedj schreef:De voeg zal echt niet breken, de DW wel.
Gewapend beton is stevig als het stilstaat, maar trillingen zijn heel slecht voor zulk materiaal.
BDJ
Waarom er dan maar één vervangen, dan gaat gewoon die ernaast eraan...
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 22 nov 2008, 20:39
door Bartjedj
Een overweg heeft vaak de neiging om lager of hoger te liggen dan de rest van de lijn.
Door die trillingen van het niveauverschil, krijgen de DW's daar klappen die de rest niet krijgt.
BDJ
Re: Vervanging dwarsliggers aan station Geel
Geplaatst: 22 nov 2008, 23:25
door dentheo
Bartjedj schreef:Een overweg heeft vaak de neiging om lager of hoger te liggen dan de rest van de lijn.
Door die trillingen van het niveauverschil, krijgen de DW's daar klappen die de rest niet krijgt.
BDJ
Net op die plaats waar die eenzame houten dwarsligger ligt hoop ik dan maar. Geel is te ver om te gaan kijken.