Wijnegem, 05.09.2008
Geplaatst: 05 sep 2008, 22:57
Dag,
Met een totale winkeloppervlakte van 57 574 m² is het Wijnegem Shopping Center één van de grootste ‘Shopping Malls’ van Europa: je kan er kuieren langs 240 winkels in een volledig overdekt complex. Dankzij de gezellige sfeer, de netheid en het grote aanbod is dit een trekpleister voor zo’n tien miljoen bezoekers per jaar. Er zijn dan ook 5000 gratis parkeerplaatsen voor auto’s voorzien, maar wij kiezen uiteraard voor het openbaar vervoer. En ook dat mag normaal gesproken geen probleem opleveren: het shopping center is immers gelegen langs het traject van meerdere buslijnen met een hoge frequentie, waardoor het makkelijk bereikbaar is vanuit verschillende NMBS-stations. De bestemming van de heenreis is vandaag Turnhout, en terugkeren doen we vanuit Antwerpen-Centraal. Niets laat vermoeden dat de terugkeer de merkwaardigste zou worden van alle verplaatsingen die tot nu toe op mijn repertoire staan …
We vertrekken in Genk pas om 09:50 met P 7331, en dat is een bewuste keuze (later zal blijken waarom). De trein bestaat uit 1 AM B (355), en met welgeteld 13 reizigers aan boord wordt het een rustige rit met aankomst te Hasselt stipt om 10:05. Ik dacht dat de NMBS enige jaren geleden gepoogd heeft alle P-treinen met minder dan 20 reizigers te schrappen of te vervangen, maar deze hebben ze dan blijkbaar toch over het hoofd gezien. En dat is misschien maar goed ook, want in de zomer gebruiken nogal wat reizigers deze rit i.v.m. de goede aansluiting te Hasselt met IC E 1532 naar Knokke.
Onze aansluitende trein is IR e 4431 (Hasselt 10:12 -> Mol 10:49), die door 1 DMW 41 verzekerd wordt (4150). Te Mol wordt de 4138 komende van Neerpelt er nog aangekoppeld, en het geheel rijdt om 10:57 als IR e 3231 verder naar Antwerpen-Centraal. Merk op dat de standaard samenstelling van een IR e in de daluren gekrompen is van 3 naar 2 motorwagens (hetgeen maar net voldoende is) sinds de invoer van de stoptrein Mol – Antwerpen, die nochtans zonder overstap en/of tijdverlies op zich weinig meerwaarde biedt voor de Kempenaren. Aankomst te Herentals stipt om 11:15.
Als ik alles goed had uitgedokterd zou de rit van Herentals naar Turnhout niet zoals alle anderen worden, en mijn vermoeden wordt bevestigd: loc 2125 duwt 8 M5-rijtuigen als IR g 4931 (Herentals 11:22 -> Turnhout 11:38). Het gaat allemaal maar langzaamaan, met als resultaat ruim twee minuten vertraging. Onnodig te vermelden dat ook IR g 4911, die we op dit enkelsporig traject kruisen in station Tielen, hier de gevolgen van draagt.
In Herentals waren we vooraan in het stuurstandrijtuig ingestapt, en dat blijkt bij aankomst te Turnhout geen goede keuze te zijn geweest: de trein arriveert op spoor 2, en we moeten dus helemaal terug naar overweg wandelen om het busstation (gelegen bij het stationsgebouw) te kunnen bereiken. Uiteindelijk moeten we het zelfs nog in looppas doen, maar gelukkig is rit 101 van lijn 410 (Turnhout, Station 11:48 -> Wijnegem, Schijnbeemdenlaan 12:44) ook ietwat te laat. Bus 5201, een Van Hool new AG300 (met binnendisplay, die echter niet gebruikt wordt), werkt deze vertraging echter binnen de kortste keren weg, en we komen uiteindelijk 4 minuten te vroeg aan in het shopping center.
De terugweg vatten we aan met rit 13 van lijn 414 (vertrek te Wijnegem, Schijnbeemdenlaan voorzien om 16:53), die echter rijkelijk vertraagd is: bus 3992 (een Jonckheere Transit 2000 G) bereikt Antwerpen, Rooseveltplaats pas om 17:36, oftewel 18 minuten later dan voorzien.
Er heerst in de hele binnenstad een ongeziene drukte, maar we slagen er toch in (zij het nipt) op L 2868 (Antwerpen-Centraal 17:45 -> Aarschot 18:31) te stappen. Ik heb een zwaar vermoeden dat de samenstelling van deze trein afkomstig is van de IR d-trein 3265 uit Geraardsbergen (aankomst 17:32), hetgeen in ieder geval de aanwezigheid van 3 AM B’s verklaart (o.a. de 337 en 336). Zelfs in de naweeën van de Antwerpse avondspits is dat toch wel meer dan voldoende. De bestuurder rijdt erg vlot, maar de treinbegeleider laat de trein aan iedere halte opvallend lang stilstaan, zodat we Aarschot uiteindelijk toch met een minuutje vertraging bereiken.
Bij onze aankomst te Aarschot blijkt P 8364 (Aarschot 18:24 -> Hasselt 18:59) net in vertraging het station binnen te rijden. Als afkoppeling van IC E 1516 bestaat deze natuurlijk uit 5 M6-rijtuigen (stuurstand kant Leuven), met vandaag vooraan loc 2751. Ik besluit de plannen te wijzigen door deze trein te nemen i.p.v. te wachten op L 2468, in de hoop te Hasselt nog P 8302 met vertrek om 19:06 te halen. In Testelt worden we echter op spoor 3 ontvangen om P 8308 (die wel op tijd is) te laten passeren. Slechts luttele seconden nadat we uitgeweken zijn raast de snelle P-trein uit Brussel ons voorbij tegen 140 km/u, waardoor ik de indruk kreeg dat men hem echt wel gevaarlijk dicht had laten naderen! We komen uiteindelijk 14 minuten te laat aan in Hasselt, waardoor de aansluiting met P 8302 (die volgens de affiches uiterlijk wacht tot 19:11) op het eerste zicht in het water valt.
Maar het lot is ons gunstig gezind: de P-trein naar Genk blijkt niet voor onze aankomst in Hasselt te kunnen vertrekken omdat… het de bestuurder van onze trein is die hem moet verzekeren! De overstap verloopt dus alsnog probleemloos, hetgeen niet kan gezegd worden van de daaropvolgende rit. Loc 2118 sleept met veel moeite 10 M4-rijtuigen (er is vandaag blijkbaar geen stuurstand aanwezig), waardoor de trein haast slenterend naar z’n eindbestemming rijdt. Als dan ook nog de verluchting enkele keren uitvalt, sterkt dat mijn indruk dat er een en ander niet in orde is. Uiteindelijk bereiken we Genk om 19:40, toch nog 8 minuten vroeger dan de voorziene aankomst met IC K 2217.
Kort samengevat: de cumulatieve vertraging van de vervoersmiddelen op de terugreis bedraagt maarliefst 50 minuten, maar toch zijn we vroeger dan voorzien terug. Doe me dat maar eens na…
Groeten,
P.S. Voor foto's kan je terecht op mijn blog: spoorneus.skynetblogs.be (dus zonder 'www' ervoor)
Met een totale winkeloppervlakte van 57 574 m² is het Wijnegem Shopping Center één van de grootste ‘Shopping Malls’ van Europa: je kan er kuieren langs 240 winkels in een volledig overdekt complex. Dankzij de gezellige sfeer, de netheid en het grote aanbod is dit een trekpleister voor zo’n tien miljoen bezoekers per jaar. Er zijn dan ook 5000 gratis parkeerplaatsen voor auto’s voorzien, maar wij kiezen uiteraard voor het openbaar vervoer. En ook dat mag normaal gesproken geen probleem opleveren: het shopping center is immers gelegen langs het traject van meerdere buslijnen met een hoge frequentie, waardoor het makkelijk bereikbaar is vanuit verschillende NMBS-stations. De bestemming van de heenreis is vandaag Turnhout, en terugkeren doen we vanuit Antwerpen-Centraal. Niets laat vermoeden dat de terugkeer de merkwaardigste zou worden van alle verplaatsingen die tot nu toe op mijn repertoire staan …
We vertrekken in Genk pas om 09:50 met P 7331, en dat is een bewuste keuze (later zal blijken waarom). De trein bestaat uit 1 AM B (355), en met welgeteld 13 reizigers aan boord wordt het een rustige rit met aankomst te Hasselt stipt om 10:05. Ik dacht dat de NMBS enige jaren geleden gepoogd heeft alle P-treinen met minder dan 20 reizigers te schrappen of te vervangen, maar deze hebben ze dan blijkbaar toch over het hoofd gezien. En dat is misschien maar goed ook, want in de zomer gebruiken nogal wat reizigers deze rit i.v.m. de goede aansluiting te Hasselt met IC E 1532 naar Knokke.
Onze aansluitende trein is IR e 4431 (Hasselt 10:12 -> Mol 10:49), die door 1 DMW 41 verzekerd wordt (4150). Te Mol wordt de 4138 komende van Neerpelt er nog aangekoppeld, en het geheel rijdt om 10:57 als IR e 3231 verder naar Antwerpen-Centraal. Merk op dat de standaard samenstelling van een IR e in de daluren gekrompen is van 3 naar 2 motorwagens (hetgeen maar net voldoende is) sinds de invoer van de stoptrein Mol – Antwerpen, die nochtans zonder overstap en/of tijdverlies op zich weinig meerwaarde biedt voor de Kempenaren. Aankomst te Herentals stipt om 11:15.
Als ik alles goed had uitgedokterd zou de rit van Herentals naar Turnhout niet zoals alle anderen worden, en mijn vermoeden wordt bevestigd: loc 2125 duwt 8 M5-rijtuigen als IR g 4931 (Herentals 11:22 -> Turnhout 11:38). Het gaat allemaal maar langzaamaan, met als resultaat ruim twee minuten vertraging. Onnodig te vermelden dat ook IR g 4911, die we op dit enkelsporig traject kruisen in station Tielen, hier de gevolgen van draagt.
In Herentals waren we vooraan in het stuurstandrijtuig ingestapt, en dat blijkt bij aankomst te Turnhout geen goede keuze te zijn geweest: de trein arriveert op spoor 2, en we moeten dus helemaal terug naar overweg wandelen om het busstation (gelegen bij het stationsgebouw) te kunnen bereiken. Uiteindelijk moeten we het zelfs nog in looppas doen, maar gelukkig is rit 101 van lijn 410 (Turnhout, Station 11:48 -> Wijnegem, Schijnbeemdenlaan 12:44) ook ietwat te laat. Bus 5201, een Van Hool new AG300 (met binnendisplay, die echter niet gebruikt wordt), werkt deze vertraging echter binnen de kortste keren weg, en we komen uiteindelijk 4 minuten te vroeg aan in het shopping center.
De terugweg vatten we aan met rit 13 van lijn 414 (vertrek te Wijnegem, Schijnbeemdenlaan voorzien om 16:53), die echter rijkelijk vertraagd is: bus 3992 (een Jonckheere Transit 2000 G) bereikt Antwerpen, Rooseveltplaats pas om 17:36, oftewel 18 minuten later dan voorzien.
Er heerst in de hele binnenstad een ongeziene drukte, maar we slagen er toch in (zij het nipt) op L 2868 (Antwerpen-Centraal 17:45 -> Aarschot 18:31) te stappen. Ik heb een zwaar vermoeden dat de samenstelling van deze trein afkomstig is van de IR d-trein 3265 uit Geraardsbergen (aankomst 17:32), hetgeen in ieder geval de aanwezigheid van 3 AM B’s verklaart (o.a. de 337 en 336). Zelfs in de naweeën van de Antwerpse avondspits is dat toch wel meer dan voldoende. De bestuurder rijdt erg vlot, maar de treinbegeleider laat de trein aan iedere halte opvallend lang stilstaan, zodat we Aarschot uiteindelijk toch met een minuutje vertraging bereiken.
Bij onze aankomst te Aarschot blijkt P 8364 (Aarschot 18:24 -> Hasselt 18:59) net in vertraging het station binnen te rijden. Als afkoppeling van IC E 1516 bestaat deze natuurlijk uit 5 M6-rijtuigen (stuurstand kant Leuven), met vandaag vooraan loc 2751. Ik besluit de plannen te wijzigen door deze trein te nemen i.p.v. te wachten op L 2468, in de hoop te Hasselt nog P 8302 met vertrek om 19:06 te halen. In Testelt worden we echter op spoor 3 ontvangen om P 8308 (die wel op tijd is) te laten passeren. Slechts luttele seconden nadat we uitgeweken zijn raast de snelle P-trein uit Brussel ons voorbij tegen 140 km/u, waardoor ik de indruk kreeg dat men hem echt wel gevaarlijk dicht had laten naderen! We komen uiteindelijk 14 minuten te laat aan in Hasselt, waardoor de aansluiting met P 8302 (die volgens de affiches uiterlijk wacht tot 19:11) op het eerste zicht in het water valt.
Maar het lot is ons gunstig gezind: de P-trein naar Genk blijkt niet voor onze aankomst in Hasselt te kunnen vertrekken omdat… het de bestuurder van onze trein is die hem moet verzekeren! De overstap verloopt dus alsnog probleemloos, hetgeen niet kan gezegd worden van de daaropvolgende rit. Loc 2118 sleept met veel moeite 10 M4-rijtuigen (er is vandaag blijkbaar geen stuurstand aanwezig), waardoor de trein haast slenterend naar z’n eindbestemming rijdt. Als dan ook nog de verluchting enkele keren uitvalt, sterkt dat mijn indruk dat er een en ander niet in orde is. Uiteindelijk bereiken we Genk om 19:40, toch nog 8 minuten vroeger dan de voorziene aankomst met IC K 2217.
Kort samengevat: de cumulatieve vertraging van de vervoersmiddelen op de terugreis bedraagt maarliefst 50 minuten, maar toch zijn we vroeger dan voorzien terug. Doe me dat maar eens na…
Groeten,
P.S. Voor foto's kan je terecht op mijn blog: spoorneus.skynetblogs.be (dus zonder 'www' ervoor)