Pagina 1 van 1

Klaas

Geplaatst: 07 sep 2008, 16:33
door Hans Hermans
Wie kan mij iets meer vertellen over de zware dieselloc met de naam Klaas.
Gewoonlijk worden treinen vanuit Montzen naar Aken door twee locs getrokken, maar een Klaas kan het alleen. Hoeveel pk heeft ie wel ?
Groeten
hans hermans

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 01:01
door Bartjedj
Klaas is een bijnaam voor de diesellocs met de naam Class 66. Deze worden in België en buurlanden veel gebruikt door verscheidene privé-operatoren. De bekendste is DLC (sorry, Crossrail), maar ook R4C heeft er, en anderen.
Als je Class 66 even invoert in Google, vind je al heel veel :wink:

BDJ

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 11:44
door Tim
Een class66 heeft een vermogen van 2238kW (=3000 pk). Daar kan je toch al iets mee doen :P

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 12:19
door dentheo
Tim schreef:Een class66 heeft een vermogen van 2238kW (=3000 pk). Daar kan je toch al iets mee doen :P
en zes assen, daar trek je altijd meer mee weg dan met vier.

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 16:41
door Hans Hermans
Dat waren duidelijke antwoorden m.b.t. de Klaas. (Class 66).
Ik ga inderdaad verder spitten in de genoemde site.
hans hermans

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 16:48
door Hans Hermans
Toch nog een vraagje over de Class 66.
Hij heeft een vermogen van 3000 PK.
Hoeveel PK heeft b.v. een Belgische dieselloc van de serie 55.
dat zijn die geelgroen of geelblauw geverfde locs.
Hoeveel PK heeft b.v. een Duitse dieselloc van de serie 225
dat zijn die rode locs die soms een witte snuit hebben.
Ik denk 1500 PK maar dat weten jullie veel beter.
hans hermans

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 16:50
door Dietrich
Reeks 55: 1360 kW = 1824 PK.

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 17:14
door 2012
Tim schreef:Een class66 heeft een vermogen van 2238kW (=3000 pk). Daar kan je toch al iets mee doen :P
Mja, als den draad er zal hangen zal men toch meer electrisch rijden denk ik ...

type 13 = 5200kW (4 assen)
type 20 = 5150kw (6 assen)

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 18:05
door Shrek
5600 kW voor reeks 28 :D (ook 4 assen)

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 18:06
door Bartjedj
2012 schreef:
Tim schreef:Een class66 heeft een vermogen van 2238kW (=3000 pk). Daar kan je toch al iets mee doen :P
Mja, als den draad er zal hangen zal men toch meer electrisch rijden denk ik ...

type 13 = 5200kW (4 assen)
type 20 = 5150kw (6 assen)
20 zal niet op L24 rijden :wink:

BDJ

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 19:07
door 2012
Bartjedj schreef:
20 zal niet op L24 rijden :wink:

BDJ
A nee ? die komt al jaren in GMN zunne

Re: Klaas

Geplaatst: 08 sep 2008, 19:33
door Bartjedj
Die hebben toch geen duitse spanning? Dus als je er een 20 voor hangt, moet je nog steeds een locwissel doen in Montzen, net zoals nu.

BDJ

Re: Klaas

Geplaatst: 16 sep 2008, 19:33
door Bert
Lijn 24 begint in Tongeren en loopt zo via Montzen door tot aan de Duitse grens. Ik heb geen idee of ze in Duitsland de benaming 'lijn 24' gebruiken voor dat baanvak tussen de grens en Aachen West.

Dus een 20 rijdt wel degelijk over lijn 24, maar niet verder dan Montzen. :wink:

Re: Klaas

Geplaatst: 16 sep 2008, 19:44
door 13'erke
Bert schreef:Lijn 24 begint in Tongeren en loopt zo via Montzen door tot aan de Duitse grens. Ik heb geen idee of ze in Duitsland de benaming 'lijn 24' gebruiken voor dat baanvak tussen de grens en Aachen West.

Dus een 20 rijdt wel degelijk over lijn 24, maar niet verder dan Montzen. :wink:
Het stuk Gemmenicher Tunnel- Aachen West is daar bekend als L2552