sorrypassen met rondje frankrijk
Geplaatst: 14 sep 2008, 15:03
eind augustus nog effe een rondje door belgie willen maken met een sorrypass, en uiteindelijk kwam ik zelfs nog in frankrijk uit
om nog eens een toertje te doen op het einde van mijn vakantie, een ongepland ritje met de sorry pass gaan doen
ik had s'morgens de rechtstreekse trein van lokeren naar brussel via de boog in merelbeke genomen
deze werd met de 2213 gereden, een van de oudste nog rijdende loc's in belgie...
de stuurpost was ook wel redelijk lek, het raam ging bijna niet meer dicht, en er zaten overal gaten in.
de passagierstoel is veel te klein en erg wankel, en de stuurpost is ook erg klein, maar toch blijft het een leuke loc
aangekomen in brussel zuid:
tel de panto's eens
in brussel zuid even kijken wat ik wou doen...
eerst wou ik de IC naar luik(maastricht nemen), maar toen was ik erop gekomen dat die niet over L2 ging...
in leuven uitgestapt, daar even gewacht, en met de toeristentrein naar ottignies gegaan.
deze trein stopt enkel in bierges-walibi en ottignies, tussen walibi en ottignies was ik natuurlijk de enige in de trein
in ottignies even gewacht en daar de Ltrein naar charleroi genomen, want ik herrinderde mij nog dat dit een leuk lijntje was
het lijntje is echt grappig, het gaat van normaal naar erg
de eerste stationnetjes vallen redelijk mee, weinig grafitti.
daarna komen er stationnetjes met veel graffiti
daarna stationnetjes waar de wachthuisjes al ingeklopt zijn
EN UITEINDELIJK CHALALA
leuke stationsnaam: faux (=fout)
daarna fleurus, maar daar viel het me pas op dat er enkele dagen voor ik er kwam er een radioactief lek was
het normale leven was daar gewoon aan de gang, precies of er was niets gebeurt
het klassiekje daar droeg ook nog de oude nummering
daar was het dan eindelijk... CHALALA
charleroi quest lijkt me het ergste station van belgie
hier dan echt een pikzwarte rivier recht door het centrum van chalala
als je hier invalt ben je er direct aan denk ik
na chalala heb ik de trein naar mons genomen,
in mons de trein naar aat genomen, en in aat de trein naar brussel
in edingen hebben de walen geprobeerd het nederlandstalig bordje eraf te kloppen denk ik
in brussel zuid stond het traxxje er nog altijd, er zat zelfs even een bestuurder in, die zette het aan, en weer af, en was daarna weg
ernnaast stond de benelux traxx naar amsterdam al klaar.
een wonder! hij vertrok met maar 5 min vertraging
in brussel zuid heb ik beslist nog even naar frankrijk te gaan.
daarvoor moest ik naar quevy.
had eerst de trein naar braine-le-compte genomen
maar daar bleek dat ik nog 40 min zou moeten wachten, had ik geen zin in.
daarom maar de eerste trein naar halle teruggenomen
in halle moest ik 10 min wachten voor de IR naar quevy toekwam
hier was hij dan
de trein bestond uit 1 break
die zat natuurlijk overvol, gelukkig had ik nog een plaatsje bij het stopcontact, waardoor ik zonder problemen MSTS kon spelen, vanaf braine-le-compte kon ik live meerijden tot quevy (route au depart de saint gishlain)
in mons bleef de trein 20 min stilstaan, maar dat was ook voorzien in de dienstregeling.
daarna is hij richting quevy vertrokken.
in quevy stond er zo'n machtige dieselloc met een RIB stam in trekduw klaar.
maar daar had ik al eens ingezeten tussen lille en comines
(slechte foto, omdat ik me moest haasten.)
met deze trein wou ik tot maubeuge gaan. even de conducteur gezocht voor een kaartje
ik had hem gevonden, en ik vroeg een kaartje te kopen naar jeumont, hij wou me eerst naar het loket sturen maar dat was er niet meer.
daarna ben ik ingestapt, en probeerde hij een kaartje uit zijn toestel te krijgen maar dat lukte hem niet.
we waren bijna in maubeuge als hij mij had gezegt dat het ritje vandaag gratis was, maar dat ik in maubeuge wel nog een kaartje moest kopen naar jeumont...
in maubeuge even de stad in gegaan, maar ver was ik niet geraakt, want ik was al zo'n klein hypermarktje tegengekomen
daar even van die lindt chocolade gekocht, en een pak chips.
het was wel redelijk lang aanschuiven aan de kassa, waardoor ik al direct terugmoest.
in maubeuge nog even een kaartje gekocht naar jeumont, dat koste nog geen 2€
station maubeuge:
gratis pendelbusjes naar het centrum
, te onthouden voor volgende keer
in maubeuge stond de corail intercités naar paris nord al klaar
daar kwam mijn treintje naar jeumont al binnen; zo van die verkrotte dubbeldekkertjes
jeumont:
ik kon daar te voet naar jeumont wandelen (15 min) maar had daar geen zin in.
daarom besloot ik van jeumont tot erquelines zwart te rijden, maar er kwam gelukkig geen conducteur langs
de trein was de 710, een van de laatste ongemoderniseerde klassiekjes in de 700 serie
het had ook oranje tafeltjes
de stuurpost was ook groter langs kant 2e classe,
achter de stuurpost was er nog een deurtje waar ook de TB kan gaan zitten en zo met de bestuurder babbelen.
in marchine zone passeerde ik dan een hele hoop 22'ers die bij de sloper stonden te wachten.
een probleempje: DE SLOPER WAS FAILLET DENK IK
eindelijk in charleroi aangekomen, nog langs de verkrotte fabrieken van arcelor gepasseert
daar stonden er een 26 en een 21 naast elkaar
daar wou ik de trein naar brussel nemen... maar wat bleek
DE TREIN WERD DOOR EEN VARKEN GEREDEN;
en die zat al overvol, dus daar had ik echt geen zin in
daarom heb ik maar de trein naar namen genomen, en in namen de snelle IC naar brussel (die niet in ottignis en gemboux stopt)
in brussel dan via gent naar lokeren gegaan, waar ik om 22:08 aankwam...
hier dan nog wat fototjes van het stoomcentrum in maldegem, en gent sint pieters...
4403 te maldegem:
TKH, 91 en 44 te balgerhoeke:
TKH met M1 rijtuig te maldegem:
in gent was ik die avond nog op de luxemburg blankenberge express gaan wachten:
daar kwam hij dan eindelijk, maar had perongeluk de digitale zoom gebruikt waardoor mijn foto is mislukt
heb gelukkig wel een filmpje kunnen maken, maar daar stelde ik vast dat de batterij van mn camera leeg was, daarom staan de laatste rijtuigen er niet meer op: http://nl.youtube.com/watch?v=eQfNB1g3aeE
het was een zeer leuk reisje
voor herhaling vatbaar...

om nog eens een toertje te doen op het einde van mijn vakantie, een ongepland ritje met de sorry pass gaan doen

ik had s'morgens de rechtstreekse trein van lokeren naar brussel via de boog in merelbeke genomen

deze werd met de 2213 gereden, een van de oudste nog rijdende loc's in belgie...

de passagierstoel is veel te klein en erg wankel, en de stuurpost is ook erg klein, maar toch blijft het een leuke loc





eerst wou ik de IC naar luik(maastricht nemen), maar toen was ik erop gekomen dat die niet over L2 ging...
in leuven uitgestapt, daar even gewacht, en met de toeristentrein naar ottignies gegaan.
deze trein stopt enkel in bierges-walibi en ottignies, tussen walibi en ottignies was ik natuurlijk de enige in de trein

in ottignies even gewacht en daar de Ltrein naar charleroi genomen, want ik herrinderde mij nog dat dit een leuk lijntje was

het lijntje is echt grappig, het gaat van normaal naar erg

de eerste stationnetjes vallen redelijk mee, weinig grafitti.
daarna komen er stationnetjes met veel graffiti
daarna stationnetjes waar de wachthuisjes al ingeklopt zijn
EN UITEINDELIJK CHALALA

leuke stationsnaam: faux (=fout)


het normale leven was daar gewoon aan de gang, precies of er was niets gebeurt



charleroi quest lijkt me het ergste station van belgie



als je hier invalt ben je er direct aan denk ik


in mons de trein naar aat genomen, en in aat de trein naar brussel
in edingen hebben de walen geprobeerd het nederlandstalig bordje eraf te kloppen denk ik




een wonder! hij vertrok met maar 5 min vertraging


daarvoor moest ik naar quevy.
had eerst de trein naar braine-le-compte genomen
maar daar bleek dat ik nog 40 min zou moeten wachten, had ik geen zin in.
daarom maar de eerste trein naar halle teruggenomen
in halle moest ik 10 min wachten voor de IR naar quevy toekwam
hier was hij dan


die zat natuurlijk overvol, gelukkig had ik nog een plaatsje bij het stopcontact, waardoor ik zonder problemen MSTS kon spelen, vanaf braine-le-compte kon ik live meerijden tot quevy (route au depart de saint gishlain)

in mons bleef de trein 20 min stilstaan, maar dat was ook voorzien in de dienstregeling.
daarna is hij richting quevy vertrokken.

maar daar had ik al eens ingezeten tussen lille en comines

(slechte foto, omdat ik me moest haasten.)



ik had hem gevonden, en ik vroeg een kaartje te kopen naar jeumont, hij wou me eerst naar het loket sturen maar dat was er niet meer.
daarna ben ik ingestapt, en probeerde hij een kaartje uit zijn toestel te krijgen maar dat lukte hem niet.
we waren bijna in maubeuge als hij mij had gezegt dat het ritje vandaag gratis was, maar dat ik in maubeuge wel nog een kaartje moest kopen naar jeumont...
in maubeuge even de stad in gegaan, maar ver was ik niet geraakt, want ik was al zo'n klein hypermarktje tegengekomen

daar even van die lindt chocolade gekocht, en een pak chips.
het was wel redelijk lang aanschuiven aan de kassa, waardoor ik al direct terugmoest.
in maubeuge nog even een kaartje gekocht naar jeumont, dat koste nog geen 2€

station maubeuge:










daarom besloot ik van jeumont tot erquelines zwart te rijden, maar er kwam gelukkig geen conducteur langs

de trein was de 710, een van de laatste ongemoderniseerde klassiekjes in de 700 serie


achter de stuurpost was er nog een deurtje waar ook de TB kan gaan zitten en zo met de bestuurder babbelen.
in marchine zone passeerde ik dan een hele hoop 22'ers die bij de sloper stonden te wachten.
een probleempje: DE SLOPER WAS FAILLET DENK IK




daar stonden er een 26 en een 21 naast elkaar


DE TREIN WERD DOOR EEN VARKEN GEREDEN;
en die zat al overvol, dus daar had ik echt geen zin in

in brussel dan via gent naar lokeren gegaan, waar ik om 22:08 aankwam...
hier dan nog wat fototjes van het stoomcentrum in maldegem, en gent sint pieters...
4403 te maldegem:






het was een zeer leuk reisje
