Pagina 1 van 2
Nieuwe treinen.
Geplaatst: 17 sep 2008, 19:41
door Locomotief 5175
Ik zag zojuist op de teletekst van VTM :
"2,5 miljard voor nieuwe treinen"
De NMBS trekt de komende jaren 2,5 miljard euro uit voor nieuwe treinen.
Die zijn nodig omdat de spoorwegen elk jaar 5 procent meer reizigers vervoeren.
Naast extra zitplaatsen komt er ook meer comfort voor de passagiers.
De NMBS vervoerde in 2006 187 miljoen passagiers. tegen 2012 zullen er dat 234 miljoen zijn, een stijging van 25 procent.
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 17 sep 2008, 19:46
door Steven
dat is oud nieuws hoor, dat gaat over die bestellingen van de reeks 18, de desiro ML stellen voor het GEN en de laatste schijven M6
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 17 sep 2008, 20:37
door 260689
staat wel vandaag in het nieuwsitem van vtm
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 17 sep 2008, 20:40
door Steven
260689 schreef:staat wel vandaag in het nieuwsitem van vtm
de meeste tv-zenders in Vlaanderen slagen er maar niet in juiste acurate spoorweginfo te geven tenzij de spoorweg zelf een persbericht uitbrengt.
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 17 sep 2008, 20:49
door Locomotief 5175
Ik dacht van wel dat een oud nieuws is !
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 17 sep 2008, 21:01
door Wover
Er is een nieuw persbericht, maar de meeste cijfertjes zijn oud nieuws ja

.
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 17 sep 2008, 21:03
door KB
wo 17/09/08 14:46 - De spoorwegmaatschappij NMBS gaat de levering van 305 motorstellen bij Siemens, voornamelijk bestemd voor het GEN-netwerk, versnellen. "Dat is nodig om de sterke groei van het reizigersverkeer op te vangen", verduidelijkt Marc Descheemaecker, topman bij de NMBS.
Volgens de beheersovereenkomst 2008-2012 van de NMBS moet de spoorwegmaatschappij in 2012 minstens 234,4 miljoen reizigers vervoeren, een kwart meer dan in 2006.
Om die toename te kunnen realiseren, investeerde de NMBS sinds 2004 elk jaar 473 miljoen euro in nieuw rollend materieel of in de vernieuwing van bestaand materieel.
Een van de belangrijkste investeringen is een order van 305 rijtuigen bij de Duitse fabrikant Siemens met een waarde van 1,4 miljard euro. Die rijtuigen zijn voor een groot deel bestemd voor het GEN (Gewestelijk ExpresNet) rond Brussel.
De levering van het eerste stel was gepland in februari 2011 en het tempo was bepaald op vijftien stellen per trimester, maar daar wil de NMBS nu verandering in brengen.
Tegen 2016 86.400 zitplaatsen meer aanbieden
"In 2007 en de eerste maanden van 2008 zaten we al boven het voorziene groeiritme", zegt Descheemaecker. Zo bedroeg de passagiersstijging na de eerste helft van dit jaar 4,3 procent, waar er gemikt was op 3,8 procent.
De NMBS zal daarom met Siemens afspreken om per trimester 24 treinstellen geleverd te krijgen.
Alle investeringen sinds 2004 samen, leiden voor bijna een derde meer capaciteit (+86.400 zitplaatsen) tegen 2016. De NMBS zal dan 365.000 zitplaatsen aanbieden. Er worden ook 90.000 bestaande zitplaatsen gemoderniseerd.
Bron:
deredactie.be
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 17 sep 2008, 21:19
door Steven
lol wel grappig 305 rijtuigen bij Siemens dat is wel maar een derde he, het zijn 305 drieledige motorstellen.
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 17 sep 2008, 22:19
door Wover
Ik denk dat men nogal vluchtig over die benamingen gaat

. In de vergezellende powerpoint werden de breaks ook als "rijtuigen" aangeduid

.
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 18 sep 2008, 12:25
door Terminus
Volgens Het Nieuwsblad:
"Maar het blijft niet bij nieuwe treinen alleen. De bestaande treinen ondergaan een grondige facelift. Zo worden de stoelen van de M5 , het kleine broertje van de M6, comfortabeler en komt er meer bergruimte dan in de vorige versie. Ook de treinen die vooral lokale trajecten afleggen, krijgen onder andere nieuwe toiletten en meer stopcontacten. En zes treinen krijgen een upgrade om ze op hogesnelheidslijnen te kunnen laten rijden aan 200 kilometer per uur. "
Vooral dat laatste gegeven vind ik maar raar. Vooral omdat je nooit weet wat journalisten verstaan onder "zes treinen"...

Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 18 sep 2008, 12:37
door Steven
ik vermoed dat dat ze het over materieel hebben dat op lijn 4 gaat rijden (welk materieel dan ook) de huidige dienstregeling van de benelux voeren ze (als ik me niet vergis) uit met zes treinen. de snelheid klopt dan natuurlijk niet, maar een persartikel dat 100% juist is ivm de spoorwegen moet ik nog tegenkomen

Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 18 sep 2008, 12:55
door rds
moeten ze aan die upgrade voor hoge snelheid nog beginnen? *zucht*
Ik zie station noorderkempen dan nog niet opengaan in december. Ze zullen wel niet genoeg treinen van gewone snelheid op overschot hebben terwijl diegene bestemd voor lijn 4 in ombouw zijn.
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 18 sep 2008, 13:23
door Steven
Die traxxen gaan en kunnen maar 160 rijden hoor, welk materieel ze daar aan 200 willen laten rijden is mij een raadsel. het effectieve materieel dat er uiteindelijk zou moeten rijden zijn de hsa stellen aan 250 en de thalystreinen aan 300. Aan 200 km/u is er niets voorzien.
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 18 sep 2008, 15:02
door Wover
Men zou enkele I6 en I10 aanpassen om op de HSL te rijden aan 200 (dus aanpassing ramen, deuren,...).
Meer info op BTTB forum, daar staat de link naar de powerpoint

.
Re: Nieuwe treinen.
Geplaatst: 18 sep 2008, 15:28
door Adler
Wover schreef:Men zou enkele I6 en I10 aanpassen om op de HSL te rijden aan 200 (dus aanpassing ramen, deuren,...).
Waarschijnlijk verwacht men niet dat de komende 10 jaar die Ansaldo-Breda stellen nog zullen geleverd worden en gaat men alvast bestaand materieel aanpassen om toch iets te hebben als al de andere problemen ooit opgelost geraken.