De treinen rijden stipter maar trager
Geplaatst: 17 sep 2008, 23:01
wo 17/09/08 20:16 - De treinen op de grote spoorassen in ons land mogen dan wel stipter rijden, tegelijk rijden ze ook trager. Dat blijkt uit een recent rapport van het Rekenhof.
Het Rekenhof onderzocht de voorbije maanden of de NMBS-groep de beheerscontracten naleeft die met de overheid werden afgesloten. De opdracht voor dit onderzoek kwam van de Kamer.
Kamerlid Guido De Padt (Open VLD), een van de initiatiefnemers voor het rapport, besluit uit het rapport dat de naleving en opvolging van de beheerscontracten die tussen de NMBS-groep en de overheid zijn afgesloten, ondermaats zijn.
De Open VLD'er tilt vooral zwaar aan de vaststelling dat de commerciƫle snelheid op de grote spoorverbindingen in de periode 2005-2007 gevoelig is verslechterd.
Het Rekenhof becijferde dat op alle grote assen, behalve op de lijn Antwerpen-Brussel, de pendelaar langer onderweg is, maar dat ze wel kunnen rekenen op stiptere vertrek- en aankomsturen van de treinen.
Volgens De Padt is de stiptheid van de NMBS enkel te danken aan het feit dat de treinen trager rijden.
Kwaliteitsbewaking
De grootste kritiek aan het adres van de NMBS heeft te maken met de kwaliteitsbewaking van de dienstverlening bij de Belgische Spoorwegen.
Driemaandelijks de kwaliteit meten zoals de NMBS momenteel doet, is totaal onvoldoende en ook de methode die gebruikt wordt, ligt al lang onder vuur.
Het Rekenhof besluit wel met een positieve noot. De beheerscontracten 2008-2012 omvatten meer precieze doelstellingen over de aanleg van parkings, de kwaliteit van de dienstverlening en de toegankelijkheid voor gehandicapten.
Bron: De Redactie.be
Zo kan je op alles vitten...
BDJ
Het Rekenhof onderzocht de voorbije maanden of de NMBS-groep de beheerscontracten naleeft die met de overheid werden afgesloten. De opdracht voor dit onderzoek kwam van de Kamer.
Kamerlid Guido De Padt (Open VLD), een van de initiatiefnemers voor het rapport, besluit uit het rapport dat de naleving en opvolging van de beheerscontracten die tussen de NMBS-groep en de overheid zijn afgesloten, ondermaats zijn.
De Open VLD'er tilt vooral zwaar aan de vaststelling dat de commerciƫle snelheid op de grote spoorverbindingen in de periode 2005-2007 gevoelig is verslechterd.
Het Rekenhof becijferde dat op alle grote assen, behalve op de lijn Antwerpen-Brussel, de pendelaar langer onderweg is, maar dat ze wel kunnen rekenen op stiptere vertrek- en aankomsturen van de treinen.
Volgens De Padt is de stiptheid van de NMBS enkel te danken aan het feit dat de treinen trager rijden.
Kwaliteitsbewaking
De grootste kritiek aan het adres van de NMBS heeft te maken met de kwaliteitsbewaking van de dienstverlening bij de Belgische Spoorwegen.
Driemaandelijks de kwaliteit meten zoals de NMBS momenteel doet, is totaal onvoldoende en ook de methode die gebruikt wordt, ligt al lang onder vuur.
Het Rekenhof besluit wel met een positieve noot. De beheerscontracten 2008-2012 omvatten meer precieze doelstellingen over de aanleg van parkings, de kwaliteit van de dienstverlening en de toegankelijkheid voor gehandicapten.
Bron: De Redactie.be
Zo kan je op alles vitten...
BDJ