"Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"
Geplaatst: 21 sep 2008, 01:39
"Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"
Trams kunnen door een combinatie van maatregelen sneller op hun bestemming raken en dat hoeft geen negatieve gevolgen te hebben voor het autoverkeer. Dat blijkt uit een studie in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.
"Door een combinatie van maatregelen zoals het aanpassen van de verkeerslichten, het sneller openen en sluiten van de deuren, het verplaatsen of wegnemen van (overbodige) wissels en het sneller rijden in een deel van de prémetrotunnels kan er heel wat verliestijd worden goedgemaakt", zo luidt het in een persbericht.
Gunstig effect op autoverkeer
Een opvallende vaststelling in de studie is dat de doorstromingsmaatregelen niet alleen goed zijn voor het tramverkeer, maar ook een gunstig effect kunnen hebben voor de doorstroming van het autoverkeer.
"Tegen het einde van het jaar komt er een proefopstelling met verkeerslichten op het traject van lijn 15 in Mortsel. In de rest van Vlaanderen zijn al 25 assen geselecteerd waar men de optimale afstemming van de verkeerslichten onderzoekt."
Verliestijd
De studie onderzocht verliestijden en mogelijke verbeteringen van de doorstroming op tramlijn 15 tussen Mortsel en Antwerpen. Een rit van Mortsel naar Antwerpen duurt gemiddeld ongeveer 30 minuten.
"Als je alle vertragingen zou wegwerken, duurt de rit gemiddeld zeven minuten minder lang. Dat is dus een kwart sneller."
Groene golf
Door de maatregelen gaat niet alleen de tram sneller, maar is er ook een positief effect voor het autoverkeer. Door aan een druk kruispunt groen te geven voor trams en voor auto's kan je een groene golf beginnen. De 'flow' van het verkeer wordt zo veel beter met goed resultaat voor tram en auto. (belga/adv)
Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... to-s.dhtml
Trams kunnen door een combinatie van maatregelen sneller op hun bestemming raken en dat hoeft geen negatieve gevolgen te hebben voor het autoverkeer. Dat blijkt uit een studie in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.
"Door een combinatie van maatregelen zoals het aanpassen van de verkeerslichten, het sneller openen en sluiten van de deuren, het verplaatsen of wegnemen van (overbodige) wissels en het sneller rijden in een deel van de prémetrotunnels kan er heel wat verliestijd worden goedgemaakt", zo luidt het in een persbericht.
Gunstig effect op autoverkeer
Een opvallende vaststelling in de studie is dat de doorstromingsmaatregelen niet alleen goed zijn voor het tramverkeer, maar ook een gunstig effect kunnen hebben voor de doorstroming van het autoverkeer.
"Tegen het einde van het jaar komt er een proefopstelling met verkeerslichten op het traject van lijn 15 in Mortsel. In de rest van Vlaanderen zijn al 25 assen geselecteerd waar men de optimale afstemming van de verkeerslichten onderzoekt."
Verliestijd
De studie onderzocht verliestijden en mogelijke verbeteringen van de doorstroming op tramlijn 15 tussen Mortsel en Antwerpen. Een rit van Mortsel naar Antwerpen duurt gemiddeld ongeveer 30 minuten.
"Als je alle vertragingen zou wegwerken, duurt de rit gemiddeld zeven minuten minder lang. Dat is dus een kwart sneller."
Groene golf
Door de maatregelen gaat niet alleen de tram sneller, maar is er ook een positief effect voor het autoverkeer. Door aan een druk kruispunt groen te geven voor trams en voor auto's kan je een groene golf beginnen. De 'flow' van het verkeer wordt zo veel beter met goed resultaat voor tram en auto. (belga/adv)
Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... to-s.dhtml