Pagina 1 van 1

Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 28 sep 2008, 09:42
door Luc
Hoi,

Eergisteren ben ik vanuit Limburg even naar België gereden. Kan iemand me verderhelpen met de treinnummers en afkomst/bestemming van de volgende goederentreinen? Afbeelding 17u17 Jupille-sur-Meuse uit richting Visé. Afbeelding 18u05 Jupille-sur-Meuse uit richting Visé.

Als bonus een plaatje van de laatste IC0. Afbeelding Dank alvast :-),

Luc

P.s. Staat dit topic hier goed, of hoort het bij fotografie?

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 28 sep 2008, 11:22
door Steven
ps luc, de dromedaris is nooit de eerste of de laatste IC 0, in de richting luik is het de voorlaatste, zoals hij hier op foto staat zou hij zelfs richting brussel moeten rijden (de kant met minste rijtuigen is kant brussel) en is dan de tweede van de dag richting brussel.

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 28 sep 2008, 21:46
door Luc
Steven schreef:ps luc, de dromedaris is nooit de eerste of de laatste IC 0, in de richting luik is het de voorlaatste, zoals hij hier op foto staat zou hij zelfs richting brussel moeten rijden (de kant met minste rijtuigen is kant brussel) en is dan de tweede van de dag richting brussel.
Jupille-sur-Meuse ligt tussen Maastricht en Luik; het betreft wel degelijk de laatste IC0 die uit Maastricht vertrekt (die van 18u07).

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 28 sep 2008, 21:50
door Steven
hoe komt die dromedaris samentelling daar te rijden? die moet op de lijn naar Gouvy zitten, de 417 vanuit brussel zuid naar gouvy is namelijk de dromedaris. op welke dag is deze foto gemaakt?

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 28 sep 2008, 22:25
door Shrek
Steven schreef:hoe komt die dromedaris samentelling daar te rijden? die moet op de lijn naar Gouvy zitten, de 417 vanuit brussel zuid naar gouvy is namelijk de dromedaris. op welke dag is deze foto gemaakt?
al enkele weken rijden er 2 dromedarissen rond op de IC-O hoor :P 1 naar gouvy en 1 naar maastricht, wie weet volgen er nog wel meer :wink:

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 28 sep 2008, 22:28
door rail s
Van waar komen die rijtuigen?

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 28 sep 2008, 22:34
door Steven
die extra rijtuigen gaan elke ochtend mee van gouvy naar brussel, daar gaan die er af en gaan elke avond terug met de 417 mee naar gouvy. dit gaat telkens om drie (of twee in geval van onderhoud) rijtuigen. elke keer zit er minimum een stuurrijtuig bij zoniet blijven ze in vorst staan tot na herstelling.

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 29 sep 2008, 00:11
door Luc
Steven schreef:hoe komt die dromedaris samentelling daar te rijden? die moet op de lijn naar Gouvy zitten, de 417 vanuit brussel zuid naar gouvy is namelijk de dromedaris. op welke dag is deze foto gemaakt?
Die rijdt sinds eind augustus planmatig in die slag naar Maastricht (treinen 416 en 439). De datum staat duidelijk in het fotokader vermeld.

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 29 sep 2008, 00:34
door Steven
moet ik is nazien, aangezien de 439 (vanaf luik) een dienst van brussel zuid is, zou die zelfs elke avond in vorst komen te staan en bijgevolg ook de 406 moeten bedienen aangezien het materieel van de 439 de 406 is van de dag nadien.

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 29 sep 2008, 00:44
door Steven
na tien minuten zoekwerk (wegens het traag werken van de intrawebsite, kuch :lol: ) heb ik onze diensten teruggevonden en inderdaad vanaf september staat er een M op de dienst ipv een A achter de treinnummer, wat duid op het aanwezig zijn van een loc in het midden (niet noodzakelijk symetrisch) van de trein. dat zegt genoeg over de periode dat er al voorbij is dat ik die dienst nog gedaan heb.

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 29 sep 2008, 23:49
door Hurlet
Afbeelding Rond 11:30 ochtend komt een HLR uit Vorst R naar bundel Gent via Bru Z met 5 Hv I11:

- twee voor E 416 (komt uit Maastricht als E 435): 1 Bdx + 1 B.
- drie voor E 417 (komt uit Maastricht als E 436): 1 Bdx + 1 A + 1 B.

E 435 Maastricht > Bru Z >>> bundel Gent >>> + [1 Bdx + 1 B] >>> perron >>> wordt E 416 Bru Z > Maastricht wordt E 439 Maastricht > Bru Z wordt ER 439 Bru Z > Vorst R >>> - [1 Bdx + 1 B] >>> wordt RE 406 Vorst R > Bru Z wordt E 406 Bru Z > Maastricht wordt E 429 Maastricht > Bru Z, enz.

E 436 Maastricht > Bru Z >>> bundel Gent >>> + [1 Bdx + + 1A + 1 B] >>> perron >>> wordt E 417 Bru Z > Gouvy wordt E 427 Gouvy > Bru Z wordt ER 427 Bru Z > Vorst R >>> - [1 Bdx + 1 A + 1 B] >>> wordt RE 408 Vorst R > Bru Z wordt E 408 Bru Z > Maastricht wordt E 431 Maastricht > Bru Z, enz.

E 418 Bru Z > Maastricht wordt E 5390 Maastricht > Liège G wordt RE 545 Liège G > Eupen wordt E 545 Eupen > Oostende.

E 521 Oostende > Welkenraedt wordt RE 5356 Welkenraedt > Liège G wordt E 5356 Liège G > Maastricht wordt E 428 Maastricht > Bru Z, enz.

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 25 okt 2008, 10:55
door Robin
waarom noemt men deze dromedaris? en waarom wordt deze toegepast???

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Geplaatst: 25 okt 2008, 12:00
door Bert
Robin schreef:waarom noemt men deze dromedaris? en waarom wordt deze toegepast???
Omdat de loc aan weerszijden is gekoppeld aan rijtuigen. Door de panto, de iets hogere locomotief en een beetje fantasie steekt er dus een bult uit de trein.
Zo kan men zeer snel de samenstelling van de trein versterken in de piek.