Pagina 1 van 1
Bouw Liefkenshoekspoortunnel in november van start
Geplaatst: 07 okt 2008, 11:50
door Bartjedj
Aanleg Liefkenshoek-spoortunnel kan starten
di 07/10/08 08:55 - De aanleg van de Liefkenshoek-spoortunnel kan beginnen. Die zal de Waaslandhaven verbinden met de Antwerpse Rechteroever. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) hebben de laatste overeenkomsten daarvoor getekend.
De werkzaamheden kunnen volgende maand van start gaan. Het vervoer van goederen in de haven zal door de aanleg van de spoortunnel een stuk makkelijker worden.
Er komen ook drie geluidsbermen, onder meer in Kallo en Verrebroek, en een geluidsscherm aan de Fabriekstraat in Kallo om de geluidsoverlast voor de omgeving te beperken.
Bron:
De Redactie.be
BDJ
Edit: Titel geupdate met recente datum-informatie
Re: Aanleg Liefkenshoek-spoortunnel kan starten
Geplaatst: 07 okt 2008, 15:48
door gysev
20 jaar te laat maar beter laat dan nooit zeker?
Re: Aanleg Liefkenshoek-spoortunnel kan starten
Geplaatst: 08 okt 2008, 00:13
door Bartjedj
Bouw Liefkenshoekspoortunnel in november van start
Met de ondertekening van drie overeenkomsten maakten Vlaams minister-president Kris Peeters en minister van Openbare Werken Hilde Crevits de weg vrij voor de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel. De werken kunnen volgende maand al van start gaan.
Peeters en Crevits ondertekenden de drie resterende overeenkomsten die daarvoor nodig zijn. Het gaat om overeenkomsten over het Rietveld Kallo, over vijf geluidsbuffers en over de overdracht van gronden en infrastructuur.
Cruciaal
"De aanleg van de spoortunnel is cruciaal voor de ontsluiting van de Antwerpse haven", aldus Peeters en Crevits. Ze benadrukken voorts dat de Vlaamse regering maximale maatregelen neemt tegen geluidsoverlast en dat die prioritair worden uitgevoerd.
De Liefkenshoekspoortunnel zorgt voor een rechtstreekse spoorverbinding tussen het rechter- en het linkeroevergebied in de haven van Antwerpen. De nieuwe verbinding wordt zowat 17 kilometer lang en komt parallel aan de Liefkenshoektunnel voor het wegverkeer.
2013
Ze verbindt de spoorweginfrastructuur op de linkeroever met het vormingsstation Antwerpen-Noord en met de spoorlijn 27A, de hoofdas van spoortrafiek van en naar de haven. De tunnel zou in 2013 in gebruik worden genomen en moet bijdragen tot een verbeterde mobiliteit in de haven van Antwerpen. (belga/adv)
Bron:
HLN.be
Re: Aanleg Liefkenshoek-spoortunnel kan starten
Geplaatst: 08 okt 2008, 14:25
door melle
gysev schreef:20 jaar te laat maar beter laat dan nooit zeker?
Idd, weer zoiets stoms van de nmbs, ze kunnen de liefkenshoektunnel maar beter ook gratis maken voor de auto's, zodat er veel trucks kunnen worden omgeleid.
Re: Bouw Liefkenshoekspoortunnel in november van start
Geplaatst: 08 okt 2008, 15:08
door gysev
Nee melle, dit keer is het niet de fout van de NMBS. Toen de Liefkenshoektunnel werd gebouwd was het al de bedoeling om een spoorkoker te bouwen. De toenmalige minister van verkeer (De Croo...) schrapte die investering wegens "onverantwoord en te duur".
Re: Bouw Liefkenshoekspoortunnel in november van start
Geplaatst: 08 okt 2008, 16:00
door K V B
gysev schreef:Nee melle, dit keer is het niet de fout van de NMBS. Toen de Liefkenshoektunnel werd gebouwd was het al de bedoeling om een spoorkoker te bouwen. De toenmalige minister van verkeer (De Croo...) schrapte die investering wegens "onverantwoord en te duur".
De overheid had toen zelfs geen geld voor een autotunnel. Vandaar dat een privé bedrijf de tunnel bouwde (en financieerde).
De NMBS had natuurlijk met die privé firma kunnen onderhandelen over een extra spoortunnel. Treinen kan je immers ook tol doen betalen.
Re: Bouw Liefkenshoekspoortunnel in november van start
Geplaatst: 08 okt 2008, 17:22
door gysev
K V B schreef:gysev schreef:Nee melle, dit keer is het niet de fout van de NMBS. Toen de Liefkenshoektunnel werd gebouwd was het al de bedoeling om een spoorkoker te bouwen. De toenmalige minister van verkeer (De Croo...) schrapte die investering wegens "onverantwoord en te duur".
De overheid had toen zelfs geen geld voor een autotunnel. Vandaar dat een privé bedrijf de tunnel bouwde (en financieerde).
De NMBS had natuurlijk met die privé firma kunnen onderhandelen over een extra spoortunnel. Treinen kan je immers ook tol doen betalen.
Klopt, maar in de jaren '80 was dat politiek totaal onhaalbaar. Toen was de NMBS nog een veredeld OCMW voor de staat, zonder enige inspraak in het beleid. Het ministerie bepaalde toen waar en wanneer er treinen reden. Die tijd is gelukkig voorbij, ook al hebben enkele vastgeroeste vakbondsbonzen dat nog niet door.
Re: Bouw Liefkenshoekspoortunnel in november van start
Geplaatst: 08 okt 2008, 19:59
door pietje
gysev schreef:K V B schreef:gysev schreef:Nee melle, dit keer is het niet de fout van de NMBS. Toen de Liefkenshoektunnel werd gebouwd was het al de bedoeling om een spoorkoker te bouwen. De toenmalige minister van verkeer (De Croo...) schrapte die investering wegens "onverantwoord en te duur".
De overheid had toen zelfs geen geld voor een autotunnel. Vandaar dat een privé bedrijf de tunnel bouwde (en financieerde).
De NMBS had natuurlijk met die privé firma kunnen onderhandelen over een extra spoortunnel. Treinen kan je immers ook tol doen betalen.
Klopt, maar in de jaren '80 was dat politiek totaal onhaalbaar. Toen was de NMBS nog een veredeld OCMW voor de staat, zonder enige inspraak in het beleid. Het ministerie bepaalde toen waar en wanneer er treinen reden. Die tijd is gelukkig voorbij, ook al hebben
enkele vastgeroeste vakbondsbonzen dat nog niet door.
Die enkele dat is toch een understatemen zeker? We hebben het hier over de NMBS, waar een vakbondskaart meer (doorgroei)mogelijkheden biedt dan vakkennis.