Pagina 1 van 2

Zonder treinnetwerk slibt Brussel dicht

Geplaatst: 24 apr 2006, 21:25
door Jean

Zonder het gewestelijk expressnet (GEN) dat Brussel via het spoor met de omliggende regio moet verbinden, zou de tijd om zich te verplaatsen in het gewest met een derde toenemen in 2015.

Vanuit de gebieden die het GEN bedient, zou de duur zelfs met 45 procent toenemen. Dat blijkt uit een studie van het bureau Stratec.


Bevolkingsaangroei

De bevolking in de 133 gemeenten van het GEN zou tegen 2015 met 5 procent stijgen.
Het aantal gemotoriseerde verplaatsingen zou in dezelfde periode met 3 pct in Brussel en 7 pct in de GEN-zone toenemen.

"In 2015 zouden alle toegangen tot de Brusselse grote ring volledig verzadigd zijn", luidt het in het rapport.
Met dit vooruitzicht zou het gewest aan de federale overheid een bijkomende financiering moeten vragen om een tweede Iris-plan rond mobiliteit te kunnen realiseren.


bron : http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_197827.html

Geplaatst: 24 apr 2006, 21:30
door Jonathan
Die auto's maken ons land nog helemaal kapot. Zouden ze nu eens allemaal nog maar moeite doen om eens het openbaar vervoer of de fiets of de benenwagen te nemen, zou het toch allemaal wat beter gaan. Helaas is niet iedereen zo slim. Niet moeilijk dat Brussel via de weg volledig dichtslipt. Gelukkig (en maar te begrijpen ook) geeft de trein nog een goede verbinding.

Geplaatst: 24 apr 2006, 22:32
door Wouter DH
Jonathan schreef:Die auto's maken ons land nog helemaal kapot. Zouden ze nu eens allemaal nog maar moeite doen om eens het openbaar vervoer of de fiets of de benenwagen te nemen, zou het toch allemaal wat beter gaan. Helaas is niet iedereen zo slim. Niet moeilijk dat Brussel via de weg volledig dichtslipt. Gelukkig (en maar te begrijpen ook) geeft de trein nog een goede verbinding.
Hallo,

Net wat je zegt, en een mooi voorbeeld hebben we vandaag weer eens gezien. Op de Ring rond Brussel gebeurt in Beersel een ongeval met een tankwagen. Resultaat: binnen het uur een file van meer dan 30 kilometer (tot over het viaduct van Vilvoorde, waar in de file opnieuw een ongeval gebeurt). Resultaat: file van voor Vilvoorde tot in Beersel. :shock:

Tja, lang leve de trein, die dan af en toe een klein beetje vertraging heeft, maar wat dan nog... Sommige van mijn collega's zijn in Strombeek-Bever vertrokken om 17u15 en om 20u waren ze in Halle. Dat kan volgens mij beter met het openbaar vervoer 8)

En als de Ring dichtslibt, heb je automatisch ook een soep op de secundaire wegen. Resultaat: van Anderlecht naar Halle (12 km.): een goede 50 minuten via allerlei binnenwegjes. Anders (op normale ongevalvrije dagen) 20 minuten... :roll:

Lang leve het openbaar vervoer... en waar blijft dat GEN toch :?: :?: :?:

Groetjes,

Wouter DH

Geplaatst: 24 apr 2006, 22:37
door Jonathan
Liever vertraging dan in de file. Met een vertraging moet je dan temminste niet zelf rijden en kun je wat ontlasten van op dat perron gestreseerd staan wachten. Terwijl dan moet je nog zelf gaan rijden. En aan de mensen die in een iets minder door het openbaar vervoer bediende stad wonen, zet uw auto wat dichter af dan brussel en neem dan de trein of ander openbaar vervoer.

Geplaatst: 25 apr 2006, 21:27
door Trainspotterke
Tegen 2012 ten laatste moet het GEN volledig operationeel zijn, dacht ik!

Geplaatst: 25 apr 2006, 21:45
door MGRoverdriver
Ik vind ook dat het openbaar vervoer een flinke boost moet krijgen. Zeker vervoer in grootsteden zou per openbaar vervoer moeten kunnen. Hopelijk slaat het GEN.

Geplaatst: 25 apr 2006, 23:45
door Joeri
Inderdaad, maar er zou ook eens wat aandacht voor fietsers mogen... De Belliardstraat per fiets is een avontuur! :shock: (en geen leuk!)

Geplaatst: 26 apr 2006, 21:33
door RhB
Ach gewoon een gokje of je wel levend ter bestemming aankomt. :wink:

Op die manier is het leven toch wel wat minder saai, dacht ik. :lol:

Gewoon een zwaar gokje :!:

Geplaatst: 26 apr 2006, 21:48
door Jean
ik denk dat er gewoon beter mobiliteitsbeleid nodig is , ook auto's moeten ter bestemming geraken .


Door sommige ingrepen in Gent bvb moet je nu vele km's rondrijden om iets te gaan afhalen paar straten verder .
Dit door soms ondoordacht afsluiten v straten of veelvulidig invoeren v 1-richtingsverkeer en dergelijke

Is dat zoveel beter voor het milieu ?

Vroeger was je na paar min ter bestemming , nu mag je er al snel minstens een kwartier bijrekenen

Geplaatst: 26 apr 2006, 21:52
door prahsharp
een paar straten verder? ga dan maar met de benenwagen of velo ......

Geplaatst: 26 apr 2006, 21:52
door Steven
iets minder pal voor de deur willen staan, dus iets meer te voet doen en je hebt die tijd van vroeger weer, ik zie nog net te veel mensen hun auto gebruiken om 100m verder naar de volgende winkel te gaan :(

Geplaatst: 26 apr 2006, 21:59
door RhB
Een stad is die voor "koning auto", of voor de mensen die er werken, eten, plezier maken, dodoke doen, enz...

Dus een blokske rond met de auto is dom, de benenwagen is goed voor je gezondheid en fysiek.

Geplaatst: 26 apr 2006, 23:10
door Joeri
Ik vind trouwens dat afstanden tot pakweg 10 km per fiets kunnen. Als het in Denemarken of Nederland voor de meesten lukt, moet dat hier ook kunnen. Zoals gezegd, ik woon op 10 km van Brussel, maar het is geen lachertje om daar te fietsen: eerst langs de Schaarbeeklei en de baan via het kanaal (straatnaam ff vergeten), vervolgens de Belliardstraat... :?

Geplaatst: 27 apr 2006, 00:10
door Jean
ik heb er nog niet veel met gewone CRT TV v 70 cm of meer of met hifi-materiaal op de fiets of paar 100m te voet zien gaan of den tram zien opstappen :wink:


Als je kleine zaken gaat kopen als brood ofzo is dat uiteraard geen probleem om km of 2 te stappen , voor langer dan dat heb je de fiets .

Geplaatst: 27 apr 2006, 14:56
door Wover
Bwa, ik heb al eens met een DJ draaitafel liggen rondsleuren, en ook met een paar PC's enz, dat geraakt toch allemaal in de trein, maar voor echt grote zaken is een auto idd nodig...