Treinen tussen haven Zeebrugge en Ruhrgebied
Geplaatst: 02 nov 2008, 15:39
De haven van Zeebrugge krijgt binnenkort een gloednieuwe goederentrafiek per spoor naar de Duitse industriegebieden. De NMBS, die het project Cobra in alle stilte voorbereidt, wil nog voor het eind van dit jaar de eerste goederentreinen richting Aken en Keulen laten vertrekken.
Het project moet de haven vlotter ontsluiten. cobra verbindt Zeebrugge met Antwerpen, Genk, Aken, Keulen, en vandaar met het Ruhrgebied in Duitsland. er is ook aansluiting met de Betuwelijn in Nederland
"We mikken vooral op de containertrafiek tussen Zeebrugge en Duitsland. Hoeveel ton we per spoor willen vervoeren, blijft nog even geheim" vertelt NMBS-woordvoerder jochem Govaerts.
Treinspotters hebben alvast een vette kluif aan het project. voor de vrachtcorridor naar Duitsland zet de NMBS nieuwe electrische locomotieven in. Die moeten de oudere dieselrijtuigen vervangen.
"De vierspanningslocomotieven Traxx, gemaakt door Bombardier, zijn nieuwe rijtuigen die 140 kilometer per uur halen en een lading van minimum 2000 ton trekken. De NMBS huurde veertig dergelijke rijtuigen bij Angeltrains voor tien jaar. Ze zijn gehomologeerd om zowel op Belgische, Nederlandse als Duitse sporen te rijden. De rijtuigen huren was een snellere oplossing dan ze te kopen" zegt woordvoerder Govaerts. Dat toont aan dat de Belgische Spoorwegen heel snel de nieuwe vrachtcorridor willen opstarten (DDB)
bron : het laatste nieuws (oostkust) donderdag 30 oktober 2008
Het project moet de haven vlotter ontsluiten. cobra verbindt Zeebrugge met Antwerpen, Genk, Aken, Keulen, en vandaar met het Ruhrgebied in Duitsland. er is ook aansluiting met de Betuwelijn in Nederland
"We mikken vooral op de containertrafiek tussen Zeebrugge en Duitsland. Hoeveel ton we per spoor willen vervoeren, blijft nog even geheim" vertelt NMBS-woordvoerder jochem Govaerts.
Treinspotters hebben alvast een vette kluif aan het project. voor de vrachtcorridor naar Duitsland zet de NMBS nieuwe electrische locomotieven in. Die moeten de oudere dieselrijtuigen vervangen.
"De vierspanningslocomotieven Traxx, gemaakt door Bombardier, zijn nieuwe rijtuigen die 140 kilometer per uur halen en een lading van minimum 2000 ton trekken. De NMBS huurde veertig dergelijke rijtuigen bij Angeltrains voor tien jaar. Ze zijn gehomologeerd om zowel op Belgische, Nederlandse als Duitse sporen te rijden. De rijtuigen huren was een snellere oplossing dan ze te kopen" zegt woordvoerder Govaerts. Dat toont aan dat de Belgische Spoorwegen heel snel de nieuwe vrachtcorridor willen opstarten (DDB)
bron : het laatste nieuws (oostkust) donderdag 30 oktober 2008