Pagina 1 van 4

Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 21 nov 2008, 17:15
door rail s
20 novembre : Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Afbeelding Cette photo prise en septembre 2001 sera t'elle bientôt à nouveau possible !? Les 14 & 16 septembre 2001, la société Euregio Verkehrsschienennetz GmbH (EVS) a effectué des essais entre Aachen(D) - Stolberg (D) et Eupen via Raeren. La 1308 va assurer un IC A pour Ostende et l'autorail Talent d'EVS vient d'arriver en gare d'Eupen.
Afbeelding Le 11 novembre nous vous annoncions que la gare de Raeren avait été débroussaillée. Ce jeudi, un engin rail/route travaillait en gare de Raeren et manutentionnait des traverses en béton.
Afbeelding La grue vient de passer devant la Cabine S I.
Afbeelding Le petit convoi quitte la gare de Raeren côté Allemagne.
Afbeelding Quelle ne fut pas notre surprise lorsque nous avons constaté qu'entre la gare de Raeren et la frontière allemande plusieurs centaines de traverses sont déposées le long de la voie.
Afbeelding La disposition des tas de traverses laisse présumer d'un renouvellement intégral de la voie !
Afbeelding Juste après le point frontière B/DB, la voie est dans un état très satisfaisant !
Afbeelding Sur la section allemande la végétation est bien présente jusque la petite gare de Breinig. A noter que les 20 et 21 septembre 2008 la société Euregio Verkehrsschienennetz GmbH (EVS) a effectué de nombreux aller-retour entre Heerlen (Nl) et Breinig (D) via Aachen (D).
Afbeelding Un des obstacles majeur de cette éventuelle réouverture sera certainement le viaduc de Falkenbach situé entre Breinig et Walheim. Cet ouvrage en pierres a été partiellement détruit pendant la seconde guerre mondiale, la partie détruite a été remplacée par un tablier métallique. Le 2 juin 1989 une locomotive 290 DB franchit ce viaduc en direction de Stolberg.
Afbeelding La ligne est encore équipée de signalisation mécanique. En venant de Raeren, voici le signal d'entrée de la gare de Stolberg-Altstadt, limite actuelle de l'exploitation de la ligne KBS 482.1.
Afbeelding Le 16 septembre 2001 un autorail EVS quitte la gare de Raeren. A suivre ...

Deze rêportage werd intigraal overgenomen van http://www.wallorail.be/actu/actumois.htm.
Hopelijk krijgt dit initiatief na volging op bvb lijn 73...

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 21 nov 2008, 21:23
door Bartjedj
Op L73 moet je niet te veel hopen.
SNCF zou nog liever doodvallen dan L73 te heropenen, aangezien dit serieuze concurrentie zou zijn voor hun lijn over Lille.
Deze lijn loopt langer over SNCF-gebied en brengt hen dus meer geld op. Vandaar :wink:

BDJ

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 22 nov 2008, 14:36
door Joris
Hallo,
Ik denk eerder dat het hier iets mee te maken heeft: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=11&t=5080
Groeten,
Joris De Mol

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 22 nov 2008, 16:00
door Dietrich
- (verkeerd gelezen)

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 22 nov 2008, 18:23
door gysev
Die Duitse vereniging mag zo al niet zomaar op Infrabel-lijnen werken zonder Belgische erkenning. De werken schijnen wel degelijk in opdracht van Infrabel te gebeuren, maar waarom??? Misschien om zonder problemen met de opbraaktrein te kunnen passeren... :mrgreen:

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 23 nov 2008, 12:18
door FLV-FGSP
gysev schreef:Die Duitse vereniging mag zo al niet zomaar op Infrabel-lijnen werken zonder Belgische erkenning. De werken schijnen wel degelijk in opdracht van Infrabel te gebeuren, maar waarom??? Misschien om zonder problemen met de opbraaktrein te kunnen passeren... :mrgreen:
Die laatste opmerking gaat helaas in de juiste richting. Ik waardeer Wallorail, maar in dit geval gaan de mannen mee met speculaties. Noch Infrabel, noch EVS (de eigenaar en beheerder van de infrastructuur aan Duitse kant) heeft plannen om L49 op korte termijn weer in dienst te stellen. Wel wil men die optie voor de lange termijn openhouden.

Binnenkort zal de sporenlayout in het station worden vereenvoudigd en zullen enkele overwegen worden opgeknapt.

Het restant van L48 (Raeren - Monschau) zal worden opgebroken. :-(

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 23 nov 2008, 21:19
door Bert
Maar wat is dit dan?
http://www.eisenbahnfreunde-grenzland.d ... startseite
Als je kijkt bij hun doelstellingen (verein aanklikken) dan zie je dat ze het stuk Stolberg-Raeren terug in dienst willen brengen.
Ze zijn effectief al begonnen met snoeiwerken (kijk bij de foto's) en ze zijn op zoek naar materieel om te rijden...

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 23 nov 2008, 21:54
door FLV-FGSP
Het is heel sympathiek wat die vereniging wil, maar die zullen nooit de middelen hebben om de hele lijn Eupen - Stolberg op te knappen. Voorlopig houden ze het bij wat onderhoud in het station Walheim.

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 23 nov 2008, 22:02
door Bert
FLV-FGSP schreef:Het is heel sympathiek wat die vereniging wil, maar die zullen nooit de middelen hebben om de hele lijn Eupen - Stolberg op te knappen. Voorlopig houden ze het bij wat onderhoud in het station Walheim.
Dat denk ik ook, maar ja, je moet met iets beginnen hé. Laat ons hopen ook al is de kans klein. :wink:

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 24 nov 2008, 17:40
door Shrek
FLV-FGSP schreef:Het is heel sympathiek wat die vereniging wil, maar die zullen nooit de middelen hebben om de hele lijn Eupen - Stolberg op te knappen. Voorlopig houden ze het bij wat onderhoud in het station Walheim.
de bocq-lijn is ook klein begonnen he :wink:

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 24 nov 2008, 18:16
door enrico8509
Bert schreef:
FLV-FGSP schreef:Het is heel sympathiek wat die vereniging wil, maar die zullen nooit de middelen hebben om de hele lijn Eupen - Stolberg op te knappen. Voorlopig houden ze het bij wat onderhoud in het station Walheim.
Dat denk ik ook, maar ja, je moet met iets beginnen hé. Laat ons hopen ook al is de kans klein. :wink:
je kan toch nooit weten wat ze in petto hebben...
niet teveel op voorhand oordelen

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 23 jan 2009, 13:03
door Joris
Hallo,
Volgens ODB zou men de lijn Stolberg-Eupen tegen juni 2009 weer in dienst willen nemen. Oa. de ertstreinen van Trainsport zouden over deze lijn rijden om een locwissel in Aachen-West te vermijden!
Dat zou pas spectakel zijn! Terug naar de jaren '80!
Groeten,
Joris De Mol

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 23 jan 2009, 13:31
door FLV-FGSP
Sorry, maar ik blijf sceptisch. Het gaat niet lukken om het viaduct van Falkenbach op enkele maanden tijd op te knappen.

Versta me goed: ik ben heel erg voor het heropenen van lijnen, maar hier worden wensen voor waarheid aangenomen.

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 23 jan 2009, 13:33
door Joris
Hallo,
FLV-FGSP schreef:Sorry, maar ik blijf sceptisch. Het gaat niet lukken om het viaduct van Falkenbach op enkele maanden tijd op te knappen.

Versta me goed: ik ben heel erg voor het heropenen van lijnen, maar hier worden wensen voor waarheid aangenomen.
In osn land zijn alle data met een korreltje zout te nemen :mrgreen: .
Waar ODB haar bron haalt weet ik niet... Het zou in elk geval wel tof zijn, maar eerst zien...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?

Geplaatst: 23 jan 2009, 20:41
door 13'erke
Tja, ze zijn daar toch iets aan het doen: http://www.wallorail.be/actu/0109/21.htm