Pagina 1 van 1
Claxon, toeter, hoorn, tyfoon enz. ?
Geplaatst: 27 nov 2008, 12:29
door dentheo
Hoe werken de geluidstoestellen bij de treinen ?
Elektrisch of op perslucht ?
Men is hier in de buurt de overblijfselen van de oude seininstallatie aan het opruimen ik heb hier al de ganse dag "concert", daarom de vraag . Er zitten verschrikkelijk verkouden of verroeste geluiden tussen.
Re: Claxon, toeter, hoorn, tyfoon enz. ?
Geplaatst: 27 nov 2008, 12:33
door Steven
deze werk met druklucht, net zoals de ruitenwissers, deuren, sluiten van de DUR (disjonteur ultra rapide = hoofdschakelaar), op bepaalde krachtvoertuigen ook de keerwalsen (voor het veranderen van ritzin).
de meeste krachtvoertuigen zijn voorzien van een dubbele hoorn, waarmee een hoge en lage toon kan aangemaakt worden.
Re: Claxon, toeter, hoorn, tyfoon enz. ?
Geplaatst: 27 nov 2008, 13:15
door dentheo
Steven schreef:deze werk met druklucht, net zoals de ruitenwissers, deuren, sluiten van de DUR (disjonteur ultra rapide = hoofdschakelaar), op bepaalde krachtvoertuigen ook de keerwalsen (voor het veranderen van ritzin).
de meeste krachtvoertuigen zijn voorzien van een dubbele hoorn, waarmee een hoge en lage toon kan aangemaakt worden.
Ik begin een zwitsers "fluitje" netter te vinden dan het "gekreun" dat ik hier nu soms moet horen...

Re: Claxon, toeter, hoorn, tyfoon enz. ?
Geplaatst: 27 nov 2008, 13:18
door Steven
tja, de vorm van de hoorn zal mee de klank bepalen. Het werkingsprinciepe blijft echter hetzelfde. Nu is het wel zo dat er verschillende versies in omloop zijn, de klaksoontoon van de verschillende krachtvoertuigen durven daarom ook al is verschillen bij ons al naargelang het bouwjaar van het bewuste voertuig. Als er ijsvorming is in de hoorn zal je dit ook merken aan de klank van die hoorn.
Re: Claxon, toeter, hoorn, tyfoon enz. ?
Geplaatst: 27 nov 2008, 13:48
door dentheo
Steven schreef:tja, de vorm van de hoorn zal mee de klank bepalen. Het werkingsprinciepe blijft echter hetzelfde. Nu is het wel zo dat er verschillende versies in omloop zijn, de klaksoontoon van de verschillende krachtvoertuigen durven daarom ook al is verschillen bij ons al naargelang het bouwjaar van het bewuste voertuig. Als er ijsvorming is in de hoorn zal je dit ook merken aan de klank van die hoorn.
En die hoge en lage toon lopen altijd "samen" of kun je ermee "spelen" ?
het lijkt of ze "hoog" beginnen en "laag" ophouden. (zij die niet "kreunen")
Re: Claxon, toeter, hoorn, tyfoon enz. ?
Geplaatst: 27 nov 2008, 13:58
door Steven
da kies je als bestuurder zelf, afhankelijk van het type voertuig is het met een handel te doen (vooruit duwen = toon1, achteruit trekken = toon 2), je hebt ook krachtvoertuigen die een de klakson laten bedienen door middel van toppen op de vloer van de stuurpost, 1 top per toon,te bedienen met de voet natuurlijk.