Hoi,
Dick schreef:Deze opname maakte ik in 1989 voor het geluidenarchief van de omroep.
Het betreft hier een opname tgv het jubileum van de NS, toen een groot aantal stoomlocs uit diverse landen ritten maakten door Nederland.
http://www.yousendit.com/download/TTZre ... NVZMWEE9PQ
Zowel de 12.004 als de 29.013 hebben ritten gemaakt naar Utrecht in 1989. Het is moeilijk om zomaar op basis van het geluid het type stoomloc te herkennen. Stof voor discussie:
- de fluittoon komt overeen met het geluid van de stoomfluit van de 29.013. Ik herinner me niet meer exact de fluittoon van de 12.004, het zou dus kunnen helpen als iemand anders daar ergens een geluidsopname van heeft liggen om te vergelijken (Youtube bood helaas geen uitkomst)
- het optrekken vanuit stilstand gebeurt relatief snel. Ook dat doet vermoeden dat het om de 29.013 gaat. De 12.004 heeft grotere wielen en dus startte ze logischerwijs met tragere cilinderslagen.
Je zegt echter ook dat de loc pas gereviseerd was in Leuven. Wel, dat zorgt voor moeilijkheden aangezien er net voor 1989 niet pas een loc gereviseerd is. De laatste gereviseerde loc was de 12.004 (nav het Belgische jubileum van 150 jaar spoorwegen) en dat was in 1985. Misschien gaat het dus toch eerder om een aantal reparaties? Dan komen beide loc's weer in aanmerking.
Misschien kan je de volgende 2 youtube-filmpjes eens bekijken:
29.013:
http://nl.youtube.com/watch?v=YnV1tPjjeR0
12.004
http://nl.youtube.com/watch?v=SCyUVjalOs8
(hopelijk erger je je niet te hard aan het plagiaat én de nogal opvallende achtergrondmuziek maar ik vond niets beter)
Als er nu geen belletje gaat rinkelen, ben ik bijna zeker dat het de 29.013 was. De 12.004 is een dermate uitzonderlijke loc dat je hem wellicht niet zou zijn vergeten. Zelfs voor een niet-spoorwegliefhebber
Overigens is die 4300 in Amsterdam ook de moeite
Groetjes,
Steamer