Pagina 1 van 4
Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 02 dec 2008, 18:41
door Adler
Volgens burgemeester Somers moet Mechelen een lightrail verbinding krijgen naar Boom.
De lightrailverbinding zou gebruik maken van een oude spoorlijn en via Hombeek en Willebroek naar Boom rijden.
Welke oude spoorlijn is dat dan ?
Volgens minister Van Brempt kan het nog zeker vijf jaar duren vooraleer het plan gerealiseerd is.
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 02 dec 2008, 19:53
door jan_olieslagers
Als een nieuwkomer mag antwoorden aan een oudgediende: dit lijkt toch wel duidelijk?
Vertrekken uit Mechelen langs lijn 53 richting Dendermonde, men passeert inderdaad Hombeek of is het nu Humbeek die 2 verwar ik altijd, aan 't Heike lijn 54 op naar Willebroek, dan in Willebroek het kanaal over, voorbij het station en de A12 de oude lijn 61 op tot aan de volgende brug over 't water, samen met lijn 52 Boom binnenkomen.
Maar of daar nu zoveel mensen zitten op te wachten, dat is nog een ander paar mouwen...
Echt modern zou voor mij een bootdienst zijn, de infrastructuur is er al en de Vlaamse overheid betaalt bootjes genoeg om gratis over te zetten. Maar het staat me voor dat eerdere experimenten met openbaar vervoer per boot weinig sukses hadden? Temse-Antwerpen meen ik me te herinneren, en naar Brussel over de Willebroekse vaart vanaf de Verbrande Brug of zo?
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 02 dec 2008, 20:54
door Paul
jan_olieslagers schreef:Vertrekken uit Mechelen langs lijn 53 richting Dendermonde, men passeert inderdaad Hombeek of is het nu Humbeek die 2 verwar ik altijd, aan 't Heike lijn 54 op naar Willebroek, dan in Willebroek het kanaal over, voorbij het station en de A12 de oude lijn 61 op tot aan de volgende brug over 't water, samen met lijn 52 Boom binnenkomen.
Hallo,
Die 'oude lijn' Willebroek - Boom werd notabene in 1998 helemaal vernieuwd en geëlektrificeerd, maar er heeft nooit een trein over gereden en in 2002 werd ze 'buiten dienst' verklaard. Men vraagt zich af waarom. Een van de vele 'grote nutteloze werken' zeker?
Paul
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 02 dec 2008, 20:59
door jan_olieslagers
Nooit gebruikt? Ik had begrepen dat er "AF EN TOE" een goederentrein over bolde voor dat chemisch fabriek langs de vaart, "Prayon Rupel" als 't me goed voorstaat?
Tenandere 't is maar een paar kilometer dus onder de GROTE nutteloze werken valt dit zeker niet, we hebben wel straffer in onze bananenrepubliek!
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 02 dec 2008, 21:39
door Paul
jan_olieslagers schreef:Nooit gebruikt? Ik had begrepen dat er "AF EN TOE" een goederentrein over bolde voor dat chemisch fabriek langs de vaart, "Prayon Rupel" als 't me goed voorstaat?
De industrieaansluiting naar Prayon Rupel takt af van lijn 52. Tot 1998 (zolang de brug over het kanaal in Boom nog niet klaar was) werd ze bediend via Puurs. Sinds 1998 via Boom.
Paul
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 02 dec 2008, 22:27
door Bartjedj
Voor een geschiedenis van deze spoorlijn, en dan vooral de periode van de gedwongen sluiting: Blijvende Blunders van Douglas de Koninck. Een overzichtsboek van alle GTI's in België.
BDJ
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 02 dec 2008, 22:40
door Steven
kortweg een klein stukje ongebruikte lijn, een groot stuk reeds in gebruik zijnde lijn.
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 02 dec 2008, 23:02
door groentje
Die lijn wordt nog wel 'gebruikt', hoor, als stroomtoevoer. De bovenleiding is dus in goede staat. Ik heb ooit gehoord dat er een verzakking zou geweest zijn, en dat men het de moeite niet vond nog eens zware verstevigingswerken uit te voeren. Ik vind er echter niets van terug, en ook ter plaatse wisten ze me niets te vertellen, dus ik weet niet of het waar is.
Waar gaat die lightrail eigenlijk rijden? Via een eigen bedding? Of willen ze dat de NMBS het doet, of in samenwerking met de NMBS?
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 03 dec 2008, 07:03
door Adler
groentje schreef: Of willen ze dat de NMBS het doet, of in samenwerking met de NMBS?
De studie gaat gebeuren door de Lijn, maar als ze gebruik maken van de sporen van Infrabel zal er wel een samenwerking moeten zijn.
Er zou ook een tram komen van Mechelen station naar het industrieterrein Mechelen-Noord.
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 03 dec 2008, 07:06
door Adler
jan_olieslagers schreef:
Echt modern zou voor mij een bootdienst zijn, de infrastructuur is er al en de Vlaamse overheid betaalt bootjes genoeg om gratis over te zetten. Maar het staat me voor dat eerdere experimenten met openbaar vervoer per boot weinig sukses hadden? Temse-Antwerpen meen ik me te herinneren, en naar Brussel over de Willebroekse vaart vanaf de Verbrande Brug of zo?
De NMBS kan misschien (B)-Boat oprichten

De DB en de BLS hebben ook schepen voor passagiers.
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 03 dec 2008, 09:45
door K V B
Adler schreef:groentje schreef: Of willen ze dat de NMBS het doet, of in samenwerking met de NMBS?
De studie gaat gebeuren door de Lijn, maar als ze gebruik maken van de sporen van Infrabel zal er wel een samenwerking moeten zijn.
Er zou ook een tram komen van Mechelen station naar het industrieterrein Mechelen-Noord.
Persoonlijk denk ik dat de conversie van Antwerpen - Boom naar light rail best een onderzoek waard is. Vanaf Boom kan de lijn dan in twee richtingen verder: Naar Willebroek - Mechelen en naar Puurs - Dendermonden en eventueel zelfs nog verder naar Aalst. In Antwerpen sluiten we de lijn aan op de premetro.
Met goed snel optrekkend materiaal met een behoorlijke topsnelheid, bijkomende haltes en misntens een kwartierdienst op Antwerpen - Boom moet hier toch een attractief OV aanbod te realiseren zijn. Men kan dan ook een aantal buslijnen die zich nu in Antwerpen Centrum vastrijden aan deze sneltramlijn koppelen.
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 03 dec 2008, 09:50
door Steven
naar aalst zal een zware dobber zijn vrees ik, van de originele lijn tussen dendermonde en aalst schiet niet veel over. De bedding is bijna vollig met beton (huizen en andere gebouwen dus) gestort.
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 03 dec 2008, 10:28
door jan_olieslagers
K V B schreef:Persoonlijk denk ik dat de conversie van Antwerpen - Boom naar light rail best een onderzoek waard is.
Bah nee, de huidige spoorlijn loopt teveel door de derde wereld (met excuus aan allen die daar wonen). Een zinnige verbinding Antwerpen-Boom is langsheen de A12. Tenandere die was er ooit met de "Boerentram" - eeuwig schande over wie die wilden afschaffen!
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 03 dec 2008, 14:52
door dekooiker
Trams afschaffen was zeer realistisch.
Verplaats u naar het toenmalige tijdvak en u zal zien dat het niet meer zinnig was om nog langer tramlijnen te vernieuwen en ander materiaal te kopen dan bussen.
Nu zitten we terug in de omgekeerde richting.
Waarom wilt Van Brempt een lijn richting Boom?
Zoek er niet meer achter dan dat ze weer iets wil om op haar naam te schrijven.
Lijn 52 is nog altijd NMBS-eigendom en die zou ze graag naar De Lijn willen zien gaan.
Over de juridische constructie heeft ze wellicht nog niet nagedacht!
Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom
Geplaatst: 03 dec 2008, 15:42
door Dietrich
Tja, kijk er ligt een spoorlijn (feit) en het verkeer rond Antwerpen zit steevast verstopt (feit) dus men kan hier zeker eens aan denken om die lijn terug nuttig te maken, ookal is het maar voor die afstand. Potentiële reizigers heb je altijd als de frequentie maar deftig is en kan er altijd komen als er bvb parking kan worden voorzien.