Pagina 1 van 2

premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 05 dec 2008, 12:59
door Jacoba
Dag allemaal

Ik ben laureaat voor treinbestuurder maar zit nog met enkele vragen.
Ik hoop dat één van jullie treinbestuurder mij kan helpen.

Als ik bv. na de opleiding naar Antwerpen-Noord (goederen) ga,
1. heb je een auto nodig ? of kan je alles doen met het openbaar vervoer ?
2. hoeveel bedraag een gemiddelde 'maandpremie' ?
3. kunnen jullie enkele voorbeelden van uurroosters doorgeven ?

Hetzelfde geld voor Brussel-zuid en Antwerpen/centraal (reizigers)
1. heb je een auto nodig ? of kan je alles doen met het openbaar vervoer ?
2. hoeveel bedraag een gemiddelde 'maandpremie' ?
3. kunnen jullie ook enkele voorbeelden van uurroosters doorgeven ?

Alvast bedankt voor de antwoorden !

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 05 dec 2008, 13:16
door Robin
Jacoba schreef:Dag allemaal

Ik ben laureaat voor treinbestuurder maar zit nog met enkele vragen.
Ik hoop dat één van jullie treinbestuurder mij kan helpen.

Als ik bv. na de opleiding naar Antwerpen-Noord (goederen) ga,
1. heb je een auto nodig ? of kan je alles doen met het openbaar vervoer ?
Alvast bedankt voor de antwoorden !
je hebt zeker een auto nodig, als je van 8 tot 16hr moet werken kan je de diensttrein nemen vanuit Antwerpen-Berchem maar van zodra je op onregelmatige uren begint geraak je er niet anders dan met de auto.

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 05 dec 2008, 21:26
door HLE 2302
Jacoba schreef:Dag allemaal

Ik ben laureaat voor treinbestuurder maar zit nog met enkele vragen.
Ik hoop dat één van jullie treinbestuurder mij kan helpen.

Als ik bv. na de opleiding naar Antwerpen-Noord (goederen) ga,
1. heb je een auto nodig ? of kan je alles doen met het openbaar vervoer ?
2. hoeveel bedraag een gemiddelde 'maandpremie' ?
3. kunnen jullie enkele voorbeelden van uurroosters doorgeven ?

Hetzelfde geld voor Brussel-zuid en Antwerpen/centraal (reizigers)
1. heb je een auto nodig ? of kan je alles doen met het openbaar vervoer ?
2. hoeveel bedraag een gemiddelde 'maandpremie' ?
3. kunnen jullie ook enkele voorbeelden van uurroosters doorgeven ?

Alvast bedankt voor de antwoorden !
een auto hebben is een must als je naar antwerpen-noord moet !
een uurooster is moelijk te geven, aangezien je als tb op elk mogelijk uur van de dag kan beginnen & eindigen
en de premie per maand is iets van 1300 € geloof ik

greetz 2302

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 06 dec 2008, 09:51
door Jacoba
Dag greetz 2302,

Die 1300 euro die je noemt is dit bruto of netto ?
Reacties van anderen zijn ook steeds welkom.

Groetje,

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 06 dec 2008, 11:07
door dentheo
Robin schreef:
je hebt zeker een auto nodig, als je van 8 tot 16hr moet werken kan je de diensttrein nemen vanuit Antwerpen-Berchem maar van zodra je op onregelmatige uren begint geraak je er niet anders dan met de auto.
Hé en ik dacht dat er nu ook treintjes reden van Berchem uit, voor mensen in de haven die in shift werken...
6-14-22.
Of zijn die afgeschaft na de werken aan de ring ??

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 06 dec 2008, 11:08
door Steven
die treintjes rijden nog maar zijn zelden bruikbaar voor de treinbestuurders wegens de uren die er totaal niet mee overeenstemmen. Een treinbestuurder heeft nu eenmaal geen vaste uren. Zeker niet op de cargo als je rond 1u of 2 u tijdens de nacht moet beginnen.

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 06 dec 2008, 11:14
door swfjvh
Jacoba schreef:Dag greetz 2302,

Die 1300 euro die je noemt is dit bruto of netto ?
Reacties van anderen zijn ook steeds welkom.

Groetje,
Het is zelfs meer dat je netto krijgt:
http://www.despoorwegenwervenaan.be schreef:Je job

Je kan zowel reizigers- als goederentreinen besturen. Je controleert of alles in orde is voor de trein vertrekt en zorgt ervoor dat hij tijdig en veilig ter bestemming komt. Je treedt ook op bij incidenten en kleine defecten.


Je profiel

Je hebt verantwoordelijkheidsgevoel.
Je houdt van vrijheid en gevarieerd werk.
De moderne technologie boeit je.
Je kan je in een geïsoleerde omgeving gedurende uren concentreren.
Je kan een situatie snel analyseren en een passende beslissing nemen waarbij je steeds je kalmte bewaart.
Je bent bereid op onregelmatige tijdstippen en in het weekend of op feestdagen te werken.
Je bent ten minste 1,60 m groot.
Je bent Belg of je bezit de nationaliteit van een lidstaat van de EU.

Je diploma

Een diploma van algemeen hoger secundair onderwijs of een diploma van hoger technisch secundair of beroepsonderwijs (7 jaar), behaald in de studiegroepen mechanica, elektriciteit, elektromechanica of elektronica (of gelijkwaardig) OF
een bewijsstuk of attest van slagen afgeleverd door het hoger secundair onderwijs voor sociale promotie na een cyclus van ten minste 750 lessen, dat als gelijkwaardig wordt beschouwd aan één van de hierboven vermelde diploma's.
Wij bieden je

Een interessante job in een sleutelpositie binnen de spoorwegwereld.
Een statutaire betrekking met interessante loopbaanvooruitzichten.
Het vak van treinbestuurder leer je niet op de schoolbanken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we heel veel investeren in opleiding. Je volgt eerst een betaalde opleiding gedurende 18 maanden die je op het terrein kunt vervolmaken.
Een aantrekkelijk salaris: een beginnende, alleenstaande treinbestuurder verdient netto ongeveer 1.418 euro per maand. Na 4 jaar wordt dit bedrag verhoogd tot 1.515 euro per maand. Naast je salaris, ontvang je productiviteitspremies en maaltijdcheques met een waarde van 5,50 euro/stuk. Je hebt recht op een vergoeding voor nachtwerk en weekendwerk. Tot slot komen daar nog een jaarpremie en vakantiegeld bij. Nog meer voordelen

De stappen in de selectie
De NMBS-Groep organiseert regelmatig verplichte informatiesessies. Je wordt uitgenodigd om geschiktheidsproeven te ondergaan die, indien je slaagt, onmiddellijk worden gevolgd door een psychotechnische test. De laatste etappe van de selectie eindigt met een gesprek om je motivatie en geschiktheid voor het gewenste profiel te beoordelen. Dit gesprek wordt gevolgd door een medisch onderzoek waarmee de wervingsprocedure wordt afgesloten. Zodra we je administratieve documenten hebben ontvangen (uittreksel uit het strafregister, uittreksel van de geboorteakte...) kan je aangeworven worden.

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 06 dec 2008, 18:59
door Jacoba
dag sfwgh,

ik ken de nmbswerftaan - website en de wedde van een treinbestuurder.

Ik Vroeg mij echter af wat een gemiddelde (maandelijkse) premie is die bovenop deze beginwedde komt als je cargo in Antwerpen-noord doet.

Eerder vermeldde iemand een premie van 1300 euro. is dit netto of bruto ? kan iemand dit bevestigen ? en wat komt er bv. gemiddeld bij als je reizigersvervoer doet in Brussel-zuid.

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 06 dec 2008, 19:10
door HLE 2302
Jacoba schreef:dag sfwgh,

ik ken de nmbswerftaan - website en de wedde van een treinbestuurder.

Ik Vroeg mij echter af wat een gemiddelde (maandelijkse) premie is die bovenop deze beginwedde komt als je cargo in Antwerpen-noord doet.

Eerder vermeldde iemand een premie van 1300 euro. is dit netto of bruto ? kan iemand dit bevestigen ? en wat komt er bv. gemiddeld bij als je reizigersvervoer doet in Brussel-zuid.
ik bedoelde het maandloon van een bestuurder :oops:
van premies heb ik geen flauw benul :P

greetz 2302

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 07 dec 2008, 11:36
door groentje
Een auto voor Noord is inderdaad een must, toch als je niet in pakweg Kapellen of Luchtbal woont. Vandaar zou het misschien ook wel met de fiets lukken. Reizigersdepots hebben het voordeel dat ze meestal op wandelafstand van een station liggen, maar opnieuw geldt, dat er meestal al treinen vertrekken vooraleer de eerste trein is toegekomen. Een auto is dus echt wel aan te bevelen.
Vroeger had je natuurlijk wel slaapplaatsen in de depots, en kwamen bestuurders wel eens met de laatste trein af om dan nog enkele uurtjes te slapen op de depot, maar ik weet niet wat daar nu nog van rest, en of dat nog wordt gedaan.

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 07 dec 2008, 13:39
door vuurloc
Jacoba schreef:dag sfwgh,

ik ken de nmbswerftaan - website en de wedde van een treinbestuurder.

Ik Vroeg mij echter af wat een gemiddelde (maandelijkse) premie is die bovenop deze beginwedde komt als je cargo in Antwerpen-noord doet.

Eerder vermeldde iemand een premie van 1300 euro. is dit netto of bruto ? kan iemand dit bevestigen ? en wat komt er bv. gemiddeld bij als je reizigersvervoer doet in Brussel-zuid.
Die premie is afhankelijk van je lijnkennis, materiaalkennis en welke shiften je draait, plus/minus tss de 150 a 300€ netto ongeveer, 80 a 90€ maaltijdcheques. Een taalpremie niet inbegrepen, geldt enkel in Tweetalige depots zoals Brussel-Zuid, Schaarbeek etc..

Grtjes
Vuurloc

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 07 dec 2008, 13:55
door nighttrain
vuurloc schreef:
Jacoba schreef:dag sfwgh,

ik ken de nmbswerftaan - website en de wedde van een treinbestuurder.

Ik Vroeg mij echter af wat een gemiddelde (maandelijkse) premie is die bovenop deze beginwedde komt als je cargo in Antwerpen-noord doet.

Eerder vermeldde iemand een premie van 1300 euro. is dit netto of bruto ? kan iemand dit bevestigen ? en wat komt er bv. gemiddeld bij als je reizigersvervoer doet in Brussel-zuid.
Die premie is afhankelijk van je lijnkennis, materiaalkennis en welke shiften je draait, plus/minus tss de 150 a 300€ netto ongeveer, 80 a 90€ maaltijdcheques. Een taalpremie niet inbegrepen, geldt enkel in Tweetalige depots zoals Brussel-Zuid, Schaarbeek etc..

Grtjes
Vuurloc
Zijn we de zaken niet een beetje door elkaar aan het halen voor de oningewijden?
Een premie is een variabele vergoeding voor geleverde prestaties/produktieviteit. Afhankelijk van de reeks waarin je draait . Ik weet niet of de volgende coëficienten nog gelden zoals materiaalkennins*,lijnkennis* afgelegde Km* ,ingelopen minuten,klaarmakingen, aantal min. rangering en behaalde punten op de driejaarlijkse.
*:eigen aan een bepaalde reeks.Heb altijd gvonden dat het quasi onmogelijk was om dit bedrag te verifieren op zijn juistheid.

Daarnaast heb je nog de vergoedingen voor het aantal nachturen,feestdagen(=zondaguren),zaterdag en zondaguren,statutair vastgelegd als arbeidsprestatie.En beter te controleren.
Dus een prestatie op arbeid kan je niet vergelijken met een geleverde produktie binnen die arbeidsprestatie.
Bestaat de haard-en standplaatsvergoeding nog altijd.Die verminderde in funktie van een hogere wedde.

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 07 dec 2008, 19:54
door Steven
vuurloc schreef:. Een taalpremie niet inbegrepen, geldt enkel in Tweetalige depots zoals Brussel-Zuid, Schaarbeek etc..

Grtjes
Vuurloc
Deze premie krijgt iedere TB die in staat moet zijn om treinen te bedienen (na een interne proef) die over de taalgrens gaan, ongeveer een dikke 40 euro op het loonbriefje. De premie van het Brusselse gewest (samen met het loon betaald), na het behalen van een selor attest, is veel hoger. Deze premie is enkel te bekomen door mensen die werken in het Brusselse gewest en komt dus niet uit de kassa van de nmbs. Het is wel zo dat je niet beide premies kan krijgen. De mensen die al genieten van een premie van het Brusselse gewest omdat ze een examen gedaan hebben bij selor krijgen enkel deze (hogere) premie. De rest krijgt de lagere premie door de spoorweg betaald.

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 08 dec 2008, 09:33
door rds
Waarom drukken ze lonen steeds netto uit? Dat slaagt op niks. Je bent gehuwd of ongehuwd, personen ten laste of niet, je doet eventueel nog een bijjob... Allemaal zaken die je nettoloon beïnvloeden.

Re: premies / uurrooster - treinbestuurder

Geplaatst: 08 dec 2008, 09:52
door Steven
Uw bijjob is NIET betaald door uw hoofdwerkgever he ;-) en ik weet ook wel dat je best bruto gaat vergelijken, maar de meeste mensen weten nu eenmaal graag wat ze netto ongeveer gaan ontvangen. Trouwens de belangrijkste factor vergeet je nog, uw woonplaats.