Pagina 1 van 6
NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 05 dec 2008, 22:43
door Bartjedj
Brugge - De NMBS bestelt 72 nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen bij Bombardier.
De NMBS wil voldoen aan de stijgende reizigersaantallen, en investeert daarom 350 miljoen euro.
128 miljoen daarvan is dus voor de nieuwe rijtuigen bij Bombardier.
De bestelling door de NMBS is een opsteker voor Bombardier Brugge
De levering is gepland tussen april 2010 en maart 2011.
Bombardier heeft in ons land vestigingen in Brugge en Charleroi.
Hoeveel rijtuigen in Brugge worden gemaakt, is nog onduidelijk.
Bron:
WTV.be
BDJ
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 00:03
door Joris
Hallo,
Bartjedj schreef:Bombardier heeft in ons land vestigingen in Brugge en Charleroi.
Hoeveel rijtuigen in Brugge worden gemaakt, is nog onduidelijk.
Hallo,
Chalala, is dat niet Alstom dat daar zit? En hebben die daar eigenlijk nog een productielijn om rollend materieel te kunnen produceren? Daar is toch al lang niet meer van de band gerold?
Ergens wel jammer dat er nóg M6'en komen, en geen M7, geschikt voor 200kmph...
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 00:07
door Bartjedj
NMBS gunt Bombardier extra werk met investering
vr 05/12/08 21:17 (UPDATE video) - De NMBS investeert 350 miljoen euro in nieuwe rijtuigen en locomotieven. De spoorwegmaatschappij wil zo het stijgend reizigersaantal opvangen.
De NMBS gaat 72 dubbeldeksrijtuigen, goed voor 10.000 zitplaatsen, en 60 locomotieven laten bouwen. Die waren nodig omdat het reizigersaantal de laatste jaren was gestegen, maar er geen nieuwe treinstellen waren besteld.
De bestelling wordt geplaatst bij Bombardier in Brugge, waar de NMBS al eerder treinstellen liet bouwen. Daardoor zijn alle 900 personeelsleden tot halfweg 2010 zeker van hun job.
Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) noemt de investering een deel van "een enorme inhaaloperatie". Tussen 1995 en 2003 investeerde de NMBS amper 75 miljoen euro per jaar. "
"De 100.000 nieuwe zitplaatsen zijn nodig om de reiziger kwaliteit te bieden", zegt de minister, die ook het belang voor de werkgelegenheid in België beklemtoont.
Mislopen van bestelling GEN zit nog diep
Bij Bombardier in Brugge is men blij met de nieuwe bestelling, maar niet euforisch. Het mislopen van het contract voor de treinen van het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel zit er nog diep. Die bestelling ging eerder dit jaar naar de Duitse fabrikant Siemens.
"Door dit contract krijgen 100 arbeiders werk tot midden 2010", zegt Luc Hogghe van vakbond ACV-metaal. "Maar het verlies van het contract voor de treinen van het GEN wordt daarmee niet gecompenseerd."
Bombardier kreeg wel een deel van die bestelling in onderaanneming. "Maar het jongste jaar hebben we 8 procent moeten inleveren omdat we aan het tarief van Siemens moeten werken", brengt Logghe in herinnering.
Bron + film:
De Redactie.be
BDJ
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 00:41
door treinbruno
de perfecte rijtuigen voor grote capaciteit zouden zijn zoals de zwitserse IC2000 rijtuigen of TGV duplex stellen:
op de bovenverdieping een doorgaande gang met veel zitplaatsen en goeie stoelen (ook in 1e classe)
op de onderverdieping per rijtuig 2 deuren met trappen naar boven
en eventueel nog een bar en onderverdieping met klapstoeletjes voor fietsen.
deze rijtuigen zouden dan vooral geschikt zijn voor IC's met weinig stops maar veel volk, zoals ICa, ICe,ICd,ICc,ICj
want bij veel stops gaat het toch maar traag gaan omdat iedereen van boven moet komen...
voor P treinen of IR treinen (en sommige IC treinen) zijn de perfecte treinen de CFL reeks 2200, maar de M6'ers zijn hier ook wel nog goed voor
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 01:23
door Shrek
Bij Bombardier in Brugge is men blij met de nieuwe bestelling, maar niet euforisch. Het mislopen van het contract voor de treinen van het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel zit er nog diep. Die bestelling ging eerder dit jaar naar de Duitse fabrikant Siemens.
Bombardier kreeg wel een deel van die bestelling in onderaanneming. "Maar het jongste jaar hebben we 8 procent moeten inleveren omdat we aan het tarief van Siemens moeten werken", brengt Logghe in herinnering.
Van zo'n uitspraken wordt ik dus echt boos. Denken die pipo's dan echt dat de nmbs een hulporganisatie is die zomaar 8% teveel gaat betalen? Ze mogen in brugge juist blij zijn dat het bedrijf nog bestaat...
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 10:08
door Dietrich
Ik denk dat ze al te goed weten hoe het in elkaar zit, ook dat de bestelling voor het GEN op Europees vlak moest gebeuren en men niet zomaar voorkeur kan geven aan bedrijven gevestigd in België. Mij maak je niet wijs dat er in de vakbond werkelijk niemand is die hier weet van heeft.
Wat ik erder denk is dat ze al geruime tijd misbruik willen maken van het feit dat veel mensen (al dan niet door vroeger terecht) "iets hebben" tegen de NMBS, en met die uitspraken dus de steun van de bevolking zo krijgen (en zeker door de klaagzang over tewerkstelling en lonen).
Ik zie hier geen andere uitleg voor, ofwel zijn ze werkelijk dom.
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 14:35
door HLE 2302
Shrek schreef:
Bij Bombardier in Brugge is men blij met de nieuwe bestelling, maar niet euforisch. Het mislopen van het contract voor de treinen van het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel zit er nog diep. Die bestelling ging eerder dit jaar naar de Duitse fabrikant Siemens.
Bombardier kreeg wel een deel van die bestelling in onderaanneming. "Maar het jongste jaar hebben we 8 procent moeten inleveren omdat we aan het tarief van Siemens moeten werken", brengt Logghe in herinnering.
Van zo'n uitspraken wordt ik dus echt boos. Denken die pipo's dan echt dat de nmbs een hulporganisatie is die zomaar 8% teveel gaat betalen? Ze mogen in brugge juist blij zijn dat het bedrijf nog bestaat...
je hebt wel gelijk, maar ze moeten hun werknemers ook betalen, en dit met een loon waarmee ze ook nog kunnen rondkomen niet te vergeten ..., want met deze crisis gaat alles faillit, Mehano, een enorm groot bedrijf dat minatuurtreinen produceerde, faillet, waar gaan we toch naar toe zeg ?
zou er eigenlijk een overnemerzijn voor mehano ? ik had gehoord dat roco interesse had in de modellen ...
greetz 2302
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 15:48
door Hobbes
Die 60 locomotieven, zijn dat de type 18 die reeds binnenkort geleverd worden of een vervolgorder?
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 16:05
door msts.be
Dat is een vervolgorder, want de 60 eerste worden vanaf midden volgend jaar geleverd tot midden 2010... de vervolgorder pikt daar direct aan, dus van midden 2010 tot midden 2012..
Dit betekent dus het definitieve doodsvonnis voor de reeksen 23 en 26, en ook de 20 mag beginnen vrezen als er binnenkort nog een order voor goederenlocs komt (ter vervanging van de TRAXX'en als de 10-jarige lease voorbij is..)
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 16:27
door Shrek
msts.be schreef:
Dit betekent dus het definitieve doodsvonnis voor de reeksen 23 en 26, en ook de 20 mag beginnen vrezen als er binnenkort nog een order voor goederenlocs komt (ter vervanging van de TRAXX'en als de 10-jarige lease voorbij is..)
Dat denk ik niet. De reeks 18-19 zal immers volledig naar passagiers gaan (gezien de enorme toestroom van M6 is dat ook nodig). Voor B-cargo betekend dat volgens mij alleen dat die enkele locs van reeks 13,20,22,23 en 26 die nu passagierstreinen rijden er bij komen. Als B-cargo hun huidige capaciteit behoudt zullen ze de 20 en de 26 nog nodig hebben hoor

Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 17:04
door Steven
ik heb nergens intern vernomen dat er al sprake is van een vervolgorder op de reeks 18. Voor 2009 staat de levering van de eerste locs reeks 18 op het agenda en bijkomende M6 rijtuigen dat is wat de pers nu naar buiten brengt, de eigenlijke bestellingen zelf zijn een paar jaar terug gedaan. Niets nieuws onder de zon dus. Is al meermaals zo naar buiten gekomen, ook met de desiro hebben ze al meermaals een gelijkaardig krantenartikel weten te vullen.
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 18:06
door Joris
Hallo,
Het valt me op dat bepaalde bestellingen van de NMBS wel meerdere keren in de media opduiken, dus die 60 locs,d at zouden evengoed nogsteeds de 1801-1860 kunnen zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 19:17
door ziemon
overal wordt expliciet gemeld dat het om een tweede serie gaat. Levertermijn is ook anders, juni 2010 - april 2011, aansluitend op de eerste 60 dus (2009-2010). Daarnaast is de tweede serie van 60 duurder, 222 ipv 211 miljoen, opvallend voor een order die eerst optie was...
simon!
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 19:34
door Steven
vermoedelijk zal de prijzen van grondstoffen er dan voor iets tussenzitten??
Re: NMBS bestelt voor 128 miljoen bij Bombardier
Geplaatst: 06 dec 2008, 19:38
door Shrek
222 miljoen blijft goedkoper dan de reeks 13
