Pagina 1 van 2

Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 06 dec 2008, 18:01
door Robin
Situatie: HLE rijd als eerste en een diesel erachter.

Als de HLE tractie geeft, geeft dan de diesel ook mee tractie of is dit niet mogenlijk? ik weet bij HLE kunnen er 2 verschillende types gekoppeld zijn en beide mee tractie geven maar kan men ook een HLE en diesel te samen laten werken?

zit al enige tijd met deze vraag :mrgreen:

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 06 dec 2008, 18:02
door Steven
kan perfect, kijk naar bombardier hun traxx ;-)

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 06 dec 2008, 18:38
door Wover
Of naar Nederland, waar ACTS met oude NS 1600 HLE's rijdt met daarachter een B 62'er.

http://nl.youtube.com/watch?v=zvG0Pq_V3Ks

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 06 dec 2008, 19:50
door swfjvh
Toevallig enkele filmpjes gevonden uit Noorwegen...

elektrische lok vooraan en diesel achteraan
http://nl.youtube.com/watch?v=1HkACgl0N9A

loks gekoppeld:
http://nl.youtube.com/watch?v=1znQ4y7ulWs

(zijn beide loks van Hectorrail?) :?:

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 06 dec 2008, 20:25
door ryckaert
Wover schreef:Of naar Nederland, waar ACTS met oude NS 1600 HLE's rijdt met daarachter een B 62'er.

http://nl.youtube.com/watch?v=zvG0Pq_V3Ks
Het is een oude 1200!

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 06 dec 2008, 20:54
door Thieskes
inderdaad, in het filmpje is een oude 1200 te zien
het is echter de laatste tijd zo dat acts een aantal (oud ns) 1600 locs in gebruik heeft
achter deze ns 1600 hangt dan soms ook een dieselloc

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 06 dec 2008, 22:12
door Robin
word dat hier ook gedaan in Belgie?

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 06 dec 2008, 22:17
door Steven
dat heeft bestaan in dubbel tractie (dus twee bestuurders) maar niet in treinschakeling (1 bestuurder voor twee locs)

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 06 dec 2008, 22:39
door pietje
Bij onze noorderburen is dit meer van toepassing dan bij ons, omdat ze daar op de bovenleiding slechts 1500V (tot 1800V) staan hebben.
Hierdoor kan je geen 2 4000 KW zware elocs op vol vermogen kan laten aanzetten.
doordat de bovenleiding bij ons op een goeie 3000V staat is dit hier wel mogelijk, afhankelijk van het type bovenleiding en het vermogen van de onderstations.

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 07 dec 2008, 12:05
door swfjvh
Hier nog eentje(ook uit Noorwegen):

HLE, HLD, rijtuig, goederenwagens, HLD en nog goederenwagens
http://nl.youtube.com/watch?v=lV6qBq5jruc

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 07 dec 2008, 12:51
door Dietrich
Wover schreef:Of naar Nederland, waar ACTS met oude NS 1600 HLE's rijdt met daarachter een B 62'er.

http://nl.youtube.com/watch?v=zvG0Pq_V3Ks
Dat filmpje heeft hier al eens gestaan, en je hoort duidelijk dat de 62 constant op volle toeren draait. De technische uitleg zoals het vermoedelijk in elkaar zit stond al eens in een topic hier ergens.

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 30 dec 2008, 21:49
door LHOON
Tijdens de eerste jaren van het elektrisch bedrijf op de EastCoast Main Line (London-Edinburgh) waren er stuurstandrijtuigen te kort.

De treinen reden dus met een elektrische locomotief en als stuurstandrijtuig een aandrijfrijtuig van een HighSpeedTrain (klasse 43) met dieselmotor, die vrolijk aan de tractie deelnam!

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 20 jun 2009, 12:15
door traindriver_nl
ryckaert schreef:
Wover schreef:Of naar Nederland, waar ACTS met oude NS 1600 HLE's rijdt met daarachter een B 62'er.

http://nl.youtube.com/watch?v=zvG0Pq_V3Ks
Het is een oude 1200!
De 1200''en van ACTS hebben echter een aparte bedien unit boven op de bestaande stuurstand van de 1200 zelf,
Hierdoor kan de 6200 ( acts76700) en de 1200 los van elkaar bediend worden

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 20 jun 2009, 12:18
door traindriver_nl
pietje schreef:Bij onze noorderburen is dit meer van toepassing dan bij ons, omdat ze daar op de bovenleiding slechts 1500V (tot 1800V) staan hebben.
Hierdoor kan je geen 2 4000 KW zware elocs op vol vermogen kan laten aanzetten.
doordat de bovenleiding bij ons op een goeie 3000V staat is dit hier wel mogelijk, afhankelijk van het type bovenleiding en het vermogen van de onderstations.
De Nederlandse bovenleiding kan +/- 4000 amp hebben,

2x 1600(1800) kan prima, alleen niet hoog opschakelen... :) ( en is daardoor ook niet toegestaan)

De 1700 begrenst zijn aanzet stroom echter als hij multiple rijdt.
Ook als een 1700 gekoppeld rijdt met een Mddm motorwagen ziet deze het als een elok 1700 en zal zijn aanzet stroom begrenzen.
daardoor kunnen er dus stammen DDar+1700 en MDDm gecombineerd rijden

Re: Diesels en HLE te samen?

Geplaatst: 20 jun 2009, 13:14
door dentheo
Steven schreef:dat heeft bestaan in dubbel tractie (dus twee bestuurders) maar niet in treinschakeling (1 bestuurder voor twee locs)

Ook niet voor diesel ???
Die hebben maar acht stapjes in hun regeling, veel makkelijker te doen dan elocs...tenminste bij de GM (?) loks