Vonken en vuur

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Tommyken

Vonken en vuur

Bericht door Tommyken »

Vonken en vuur zal u zegggen?

Inderdaad, geef een traxx wat sap en een beijzelde bovenleiding en je hebt een geweldig lichtspectakel.
Onderweg naar Aken en terug, zijn er toch wel mooie momenten geweest die ik niet kon voorbij laten gaan
en natuurlijk proberen om enkele leuke, maar ook speciale, foto's te schieten van traxx panto's.
Ook zeker om te weten dat dit men laatste foto's zijn van 2008 doet altijd wel plezier om een jaartal zo
af te sluiten.

Veel kijkplezier.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Dader in spe is onze 2809 Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Vonken en vuur

Bericht door etoile du nord »

BESTE WENSEN VOOR 2009
Prachtige vuurwerk voor het eindejaar ! :!: :!:
Afbeelding
timv

Re: Vonken en vuur

Bericht door timv »

weeral een prachtige nieuwe fotoreeks :wink: :!:
Lukas
Berichten: 1689
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Vonken en vuur

Bericht door Lukas »

Hoi,

Tommyken,

Alweer een dikke proficiat met je mooie foto's.Ik vind de TRAXX ook supergeweldig.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Knipex
Berichten: 368
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Vonken en vuur

Bericht door Knipex »

Wat is de indeling van de panto's?
Viel mij op dat de buitenste panto voor Duitsland gebruikt wordt. Ik dacht dat er ook op 25kV werd gereden met de buitenste.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vonken en vuur

Bericht door Steven »

de indeling op die loks is eenvoudig
twee panto's geschikt voor 3kV en 1,5 kV
twee panto's geschikt voor 25kV en 15 kV
Tommyken

Re: Vonken en vuur

Bericht door Tommyken »

Knipex schreef:Wat is de indeling van de panto's?
Viel mij op dat de buitenste panto voor Duitsland gebruikt wordt. Ik dacht dat er ook op 25kV werd gereden met de buitenste.
Vanaf Stuurpost 1 is het de :
-SA 3 geschikt voor D/A/NL AC spanningen
-SA 1 geschikt voor B/NL DC spanningen
-SA 2 geschikt voor B/NL DC spanningen
-SA 4 geschikt voor B AC spanningen
Daarna komt weer stuurpost 2

Dit is de opstelling van een Traxx
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vonken en vuur

Bericht door dentheo »

Tommyken schreef: -SA 4 geschikt voor B AC spanningen
Daarna komt weer stuurpost 2

Dit is de opstelling van een Traxx
heeft NMBS, als grote expert in AC, een eigen norm uitgevonden voor stroomafnemers ? Of is het eigenlijk SNCF AC ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vonken en vuur

Bericht door Steven »

ik denk dat je het eerder bij de UIC normen moet gaan zoeken wat betreft de stroomafnemers. Er is nog zoiets als Europese normen ook he op spoorwegvlak terug te vinden bij de UIC.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vonken en vuur

Bericht door dentheo »

Steven schreef:ik denk dat je het eerder bij de UIC normen moet gaan zoeken wat betreft de stroomafnemers. Er is nog zoiets als Europese normen ook he op spoorwegvlak terug te vinden bij de UIC.
??? ik lees:


-SA 3 geschikt voor D/A/NL AC spanningen

-SA 4 geschikt voor B AC spanningen


Dan zal er wel verschil zijn...denk ik zo... en NL rijdt niet op 15kV... :?: :?:
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vonken en vuur

Bericht door Steven »

is de spanning op de betuweroute geen 15kV??
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vonken en vuur

Bericht door Shrek »

Steven schreef:is de spanning op de betuweroute geen 15kV??
nee 25kv, maar dat is evengoed AC :)

Ik heb wel het verschil gevonden tussen de B AC en de D/A/NL .
De spanning op zich maakt geen verschil, die wordt vanzelf op de juiste aansluiting van de transfo gezet. Wat wel uitmaakt is het sleepoppervlak: in D (15kv), A(15kv) of de betuweroute (25kv) moet dit 1950 mm lang zijn, in belgië (25kv) (en ook in F) is dit 1450 mm :)
treintjerijden

Re: Vonken en vuur

Bericht door treintjerijden »

Waar zijn deze foto's gemaakt,.

en waar is die foto gemaakt van die oude trein met die Avro RJ-85 van Brussels Airlines.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vonken en vuur

Bericht door Steven »

treintjerijden schreef:Waar zijn deze foto's gemaakt,.

en waar is die foto gemaakt van die oude trein met die Avro RJ-85 van Brussels Airlines.
foto's gemaakt tijdens een nacht naast een traxx en de foto met het vliegtuig is gemaakt in de buurt van de luchthaven brussels national airport (zaventem dus).
treintjerijden

Re: Vonken en vuur

Bericht door treintjerijden »

Steven schreef:
treintjerijden schreef:Waar zijn deze foto's gemaakt,.

en waar is die foto gemaakt van die oude trein met die Avro RJ-85 van Brussels Airlines.
foto's gemaakt tijdens een nacht naast een traxx en de foto met het vliegtuig is gemaakt in de buurt van de luchthaven brussels national airport (zaventem dus).
Dankjewel voor het snelle antwoord,(Brussel Zaventem EBBR/BRU)

Ik ben zelf Machinist bij Nsr en Piloot bij de KLM, allebeiden partime.

groeten Rob.
Plaats reactie