Pagina 1 van 2

Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 jan 2009, 01:56
door treintjerijden
1. Waarom mogen die machinisten in Belgie in hun eigen kloffie rondlopen,? kennen ze geen bedrijfskleding.?
2. Wat voor soort treinen rijden er tussen Mt en Liege/Luik.? Zie de ene keer een getrokken trein met stuurstand dan weer zo'n hele oude waar van je denk die valt uitelkaar/
3. Wat is de hoogste toegestane baanvaksnelheid in Belgie uitgezondert van de Hsl.
4. Zijn er ook dagkaarten voor Belgie en zo ja hoe duur zijn die tickets,?

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 jan 2009, 02:07
door Steven
1. omdat er geen uniform is voor bestuurder, ik denk dat NS veruit de enige is die dit heeft (uitgezonderd thalys en eurostar), in frankrijk is er geen uniform voorzien, luxemburg ook niet, zwitserland ook niet (duitsland geen idee).

2.tussen maastricht en luik rijden trek duw treinen van maandag tot vrijdag tussen 6 en 20 uur, dit zijn de doorgaande ic treinen naar brussel (tussen ans en leuven rijden deze trein via de hsl aan 200 km/u), op de andere dagen en uren is het een stopttrein met klassieke motorstellen die heel degelijk zijn (ik geef u het advies een foto van het ongeluk van pecrot te bezien en dan ga je snappen hoe degelijk die stellen wel zijn).

3 in Belgie is de max toegelaten snelheid 160 km/u en hier heeft dat als naar de referentiesnelheid van een lijn (te herkennen aan de groene driehoek)

4 er bestaan geen dagtickets.

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 jan 2009, 09:56
door Adler
Steven schreef:1. omdat er geen uniform is voor bestuurder, ik denk dat NS veruit de enige is die dit heeft (uitgezonderd thalys en eurostar), in frankrijk is er geen uniform voorzien, luxemburg ook niet, zwitserland ook niet (duitsland geen idee).
De NS zijn echt niet de enige hoor met een uniform voor de TB's.
Ook bij de DB heeft men uniformen, zelfs met epauletten en strepen.

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 jan 2009, 12:47
door Steven
Daarom dat ik schreef dat ik van Duitsland geen idee had. Het dragen van een uniform is echter niet algemeen daar waar treintjerijden waarschijnlijk wel die indruk heeft opgedaan. Als je ziet hoeveel landen er zijn waar de bestuurders geen uniform hebben zou je verschieten. het zit hem vooral in kleine dingen waarom wel of niet met een uniform moet gereden worden. Bij ons in België moet je als bestuurder voor kleine defecten zelf uw plan trekken en kan het zijn dat een wind hemd na een dienst niet meer zo proper is. Een Nederlandse bestuurder heeft een helplijn die ze bellen en de nodige info krijgen over wat te doen. Ze krrijgen amper technische opleiding van een krachtvoertuig. Toen ik nog met de diesel reed moesten wij die zelf kunnen tanken, van olie voorzien, water op de motor steken en dergelijke zaken meer. Op dat moment is een uniform zoals bij de ns snel rijp voor de vuikbak he.

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 jan 2009, 13:49
door Adler
Het uniform kan ook aangepast zijn aan de werkzaamheden die men moet verrichten.
Bij de Matterhorn Gotthard Bahn (vroegere Furka-Oberalp Bahn) hebben de TB's bv. een soort werkpak met een gestreept vestje dat meer aan een gevangenisplunje doet denken :)

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 jan 2009, 14:06
door Steven
wet ik ook wel hoor dat dat aangepast kan zijn, maar het is nu eenmaal cliché dat bij het woordje uniform aan een kostuum gedacht zal worden. De MGB is trouwens de fusiemaatschappij tussen FO en BVZ. De lijn van Disentis tot Zermatt dus, met hier en daar nog een klein zijlijntje zoals in Andermatt.

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 jan 2009, 18:35
door Bibke
Ter info:


Vroeger droegen de Belgische TB's ook een uniform met kepie.

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 jan 2009, 21:50
door treintjerijden
In Nederland zijn er dagkaarten beschikbaar,

en in Duitsland hoorde ik ook, maar waarom dan niet in Belgie? kan iemand mij daar antwoord opgeven,?

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 11 jan 2009, 22:00
door treinbruno
je hebt wel de benelux tourrail: 5 dagen door heel de benelux voor €99
weekabonnement net belgie: 75€
("""dagkaart belgie""" €37,50)

dagkaart bekom je zo: weekabo kun je na 1 dag gebruik 50% laten terugbetalen

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 12 jan 2009, 07:55
door Steve
treinbruno schreef:je hebt wel de benelux tourrail: 5 dagen door heel de benelux voor €99
weekabonnement net belgie: 75€
("""dagkaart belgie""" €37,50)

dagkaart bekom je zo: weekabo kun je na 1 dag gebruik 50% laten terugbetalen
Nadat je uiteraard eerst het maakloon betaald hebt... (als het de eerste keer is)

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 12 jan 2009, 08:42
door K V B
Steven schreef: 3 in Belgie is de max toegelaten snelheid 160 km/u en hier heeft dat als naar de referentiesnelheid van een lijn (te herkennen aan de groene driehoek)
Ik dacht dat er al vakken waren waar men 200 mocht rijden?

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 12 jan 2009, 11:08
door Steven
K V B schreef:
Steven schreef: 3 in Belgie is de max toegelaten snelheid 160 km/u en hier heeft dat als naar de referentiesnelheid van een lijn (te herkennen aan de groene driehoek)
Ik dacht dat er al vakken waren waar men 200 mocht rijden?
er is geen enkele klassieke lijn aangepast voor die snelheid, de L36N en L96N zullen waarschijnlijk wel de eerste lijnen worden hiervoor.

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 12 jan 2009, 11:11
door K V B
Steven schreef:
K V B schreef:
Steven schreef: 3 in Belgie is de max toegelaten snelheid 160 km/u en hier heeft dat als naar de referentiesnelheid van een lijn (te herkennen aan de groene driehoek)
Ik dacht dat er al vakken waren waar men 200 mocht rijden?
er is geen enkele klassieke lijn aangepast voor die snelheid, de L36N en L96N zullen waarschijnlijk wel de eerste lijnen worden hiervoor.
Ok. Ik dacht dat voor L96N het al zover was, en twijfelde over L36N

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 12 jan 2009, 11:18
door Steven
Neen dus, het zal afwachten worden tot er ETCS op die lijnen te vinden is en dat is nog niet voor morgen. De TBL2 installatie van de L96N is zelfs buiten dienst gesteld.

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Geplaatst: 12 jan 2009, 17:16
door Bartjedj
Die ongebruikte TBL-2-installatie, is dat niet op L36N?

BDJ