Pagina 1 van 4
Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 16:44
door polysix
Heeft iemand enig idee wat de sterkste dieselloc aller tijden is (was). Dit zowel op het Belgische spoorwegennet als gewoon algemeen over de ganse wereld?
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 16:53
door Dietrich
Ik weet dat er in een bepaald land locs reden voor ijzerertstreinen, deze locs waren zelfs drieledig bij mijn weten. Nu weet ik niet meer of die op diesel of elektriciteit reed, ook niet in welk land. Kan het wel opzoeken (maar denk dat anderen het hier wel weten).
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 17:18
door treinbruno
in Narvik (Noorwegen) heb je inderdaad van die 3 ledige electrische loc's
deze rijden met ertstreinen tussen (lulea)-kiruna-narvik
er zijn er 3 ledige, en ook nieuwe 2 ledige, die nieuwe zijn de sterkste electrische loc's ter wereld...
er rijdt daar ook een dieselversie rond
(waarschijnlijk voor het geval dat er een probleem is met de electrische bovenleiding, want je zit daar op het noordelijkste station van noorwegen)
ze lijken me zeker kandidaat voor de sterkste dieselloc's ter wereld
(fotos van augustus 2008)
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 17:41
door polysix
alvast bedankt!
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 17:44
door dentheo
polysix schreef:Heeft iemand enig idee wat de sterkste dieselloc aller tijden is (was). Dit zowel op het Belgische spoorwegennet als gewoon algemeen over de ganse wereld?
Wat is "sterk" trekkracht ????of vermogen ???
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 18:01
door rail s
polysix schreef:Heeft iemand enig idee wat de sterkste dieselloc aller tijden is (was). Dit zowel op het Belgische spoorwegennet als gewoon algemeen over de ganse wereld?
Hangt er af wat je bedoeld?
voith turbo schreef:With 3 600 kW, the Maxima 40 CC is the world's most powerful single-engine diesel-hydraulic locomotive
eurailpress schreef:Russian Railways' experimental GT1-001 gas turbine locomotive hauled a trailing load totalling 10 000 tonnes during trials held last month.(...)The maximum power of the locomotive is 8ยท3 MW, and its total weight is 300 tonnes.
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 18:05
door Shrek
De sterkste belgische diessellocs waren de class 66 van de toen nog belgische DLC, met 2460 kW komen ze ruim boven de nmbs reeks 51 of 55

Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 18:30
door Adler
Shrek schreef:De sterkste belgische diessellocs waren de class 66 van de toen nog belgische DLC, met 2460 kW komen ze ruim boven de nmbs reeks 51 of 55

De sterkste Belgische diesellok was volgens mij de 5001.
De 5001 had een dieselmotor van 2940 kW.
Door de voortdurende problemen met kortsluiting in de tractiemotoren heeft deze proeflok echter maar 7 jaar gereden.
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 19:27
door dentheo
Adler schreef:Shrek schreef:De sterkste belgische diessellocs waren de class 66 van de toen nog belgische DLC, met 2460 kW komen ze ruim boven de nmbs reeks 51 of 55

De sterkste Belgische diesellok was volgens mij de 5001.
De 5001 had een dieselmotor van 2940 kW.
Door de voortdurende problemen met kortsluiting in de tractiemotoren heeft deze proeflok echter maar 7 jaar gereden.
Maar wat kon die aan trekkracht leveren ? Maximum 30 ton ongeveer neem ik aan.
Rond de 60 breekt de standaardkoppeling...
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 19:30
door treinbruno
die elektrische locjes in noorwegen hebben 10800kw
de diesellocjes weet ik niet direct
5001 is wel inderdaad de sterkste van belgie...
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 19:54
door ems
treinbruno schreef:
er rijdt daar ook een dieselversie rond (waarschijnlijk voor het geval dat er een probleem is met de electrische bovenleiding, want je zit daar op het noordelijkste station van noorwegen) ze lijken me zeker kandidaat voor de sterkste dieselloc's ter wereld
(fotos van augustus 2008)
Dit is gewoon een slijptrein, is niet zo sterk hoor (hoeft namelijk alleen zichzelf en eventueel een verblijfswagentje voor te trekken....)
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 19:56
door polysix
Met sterkste bedoelde ik hoeveel kW leveren de motoren of wordt er geleverd op de aandrijfas (of PK mag van mij ook). Kracht is mss ook wel intresant, welke dieselloc heeft de grootste trekkracht? Want grootste vermogen geeft niet altijd de grootste trekkracht...
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 21:18
door Adler
dentheo schreef:Adler schreef:Shrek schreef:De sterkste belgische diessellocs waren de class 66 van de toen nog belgische DLC, met 2460 kW komen ze ruim boven de nmbs reeks 51 of 55

De sterkste Belgische diesellok was volgens mij de 5001.
De 5001 had een dieselmotor van 2940 kW.
Door de voortdurende problemen met kortsluiting in de tractiemotoren heeft deze proeflok echter maar 7 jaar gereden.
Maar wat kon die aan trekkracht leveren ? Maximum 30 ton ongeveer neem ik aan.
Rond de 60 breekt de standaardkoppeling...
De continue trekkracht van de 5001 bedroeg 27,3 ton en 36 ton bij het aanzetten.
De 5001 was eigenlijk een ombouw van de 200.001.
Deze ombouw heeft geduurd van juni 1969 tot juli 1972.
Zoals ik al zei heeft men eigenlijk niets anders dan problemen gehad met deze lok, vooral met zogenaamde 'flashes' (rondvuur) in de tractiemotoren, wat meestal resulteerde in de vernieling van de wikkelingen van de rotoren.
De machine stond dan lange tijd terzijde omdat men geen reservetractiemotor ter beschikking had.
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 21:56
door Joris
Hallo,
Als ik me niet vergis mag deze loc ook zeker in het gallerijtje van zeer sterke diesels:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/pri ... _001_c.jpg
Groeten,
Joris De Mol
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 22:05
door TrainzDr3ver
Een gepimpte versie van nen BR218??
