Pagina 1 van 2
Groot-Brittannië: voeding via derde spoor
Geplaatst: 03 mei 2006, 12:16
door Patrick
In Groot-Brittannië wordt de boxer Amir Khan het boegbeeld van een campagne om jongeren van de spoorlijnen te houden. Jaarlijks sterven bijna 60 personen en worden er honderden gewond.
Boxer Amir Khan is backing rail safety initiative
A campaign to stop children risking their lives on railway lines is being launched by boxer Amir Khan.
Verder lezen:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4966600.stm
Vraagje hierbij: op veel lijnen in GB krijgt de trein voeding via een derde spoor, daar beter bekend als de ‘third rail’. Waarom koos men voor dergelijk systeem i.p.v. via bovenleiding? Voor metrolijnen is dit evident denk ik (plaatsgebrek).
Re: Groot-Brittannië: voeding via derde spoor
Geplaatst: 03 mei 2006, 15:26
door e49memling
Patrick schreef: Waarom koos men voor dergelijk systeem i.p.v. via bovenleiding? Voor metrolijnen is dit evident denk ik (plaatsgebrek).
Landschap, de palen storen in het landschap
Geplaatst: 03 mei 2006, 16:35
door Shrek
3de rail is ook uit den tijd da er nog geen bovenleiding bestond zeker

Geplaatst: 03 mei 2006, 16:47
door Patrick
Voor de liefhebbers:
http://en.wikipedia.org/wiki/Third_rail.
Andere argumenten pro: goedkoper, minder onderhevig aan weersomstandigheden (behalve overstroming en ijsvorming), gemakkelijker te installeren in kleine tunnels.
Geplaatst: 03 mei 2006, 16:58
door SIMPY.be
Of voor de luierikken (die niet willen vertalen)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Derde_rail 
Geplaatst: 03 mei 2006, 20:07
door Patrick
SIMPY.be schreef:... luierukken ...

Geplaatst: 03 mei 2006, 20:26
door SIMPY.be
Patrick schreef:SIMPY.be schreef:... luierukken ...

fixed

Geplaatst: 03 mei 2006, 23:47
door Moi
doet er nog maar een k'ke vanaf

Geplaatst: 08 mei 2006, 12:49
door sable
Derde rail werdt gekozen omdat het goedkoopste oplossing was in de 1910 tijd. Het was ook voldoende om de hoogste voltage and amperage te dragen (750V). Het was ook gemakkelijker om te installeren dan bovenlijding. Toen was het de beste oplossing. Vandaag is het eigenlijk een groote hinder omdat er geen motoren zijn die laag genoeg vermogen hebben om sneller dan 100mph (160kph) te gaan. Derde rail is ook meer gevaarlijk omdat het gemakkelijker is om kortsluiting te maken met een mens dan met bovenlijding. afstand tussen + en - is maar hoogst 50 cm in plaats van een 4,5 m.
Geplaatst: 09 mei 2006, 21:53
door Joris
Hallo,
Zou het kleine ruimte profiel voor GB niet meegespeeld hebben? Want, net zoals in die metrotunnels is er in GB volgens mij niet veel plek meer over voor een wasdraad.
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 09 mei 2006, 22:26
door Trainspotterke
Joris schreef:Hallo,
Zou het kleine ruimte profiel voor GB niet meegespeeld hebben? Want, net zoals in die metrotunnels is er in GB volgens mij niet veel plek meer over voor een wasdraad.
Groeten,
Joris De Mol
Inderdaad! In Spoorwegjournaal stond er eens zo'n foto van een Eurostar die doortoch had in een typisch Brits stationnetje voorzien met van die heel kleine tunneltjes, terwijl de Eurostar via derde rail werd gevoed!
En ik moet wel zeggen, veel plaats had die Eurostar gelijk niet over, ze!

Geplaatst: 10 mei 2006, 01:07
door Shrek
zouden ze met de bredere CTRL nu ook thalyssen/TGV's/ICE's naar Londen kunnen sturen?

Geplaatst: 10 mei 2006, 01:45
door paljas
...er wordt daarom ook een volledig nieuwe lijn aangelegd voorzien van wasdraad enkel voor Eurostar.
Geplaatst: 10 mei 2006, 01:53
door prahsharp
dacht dat ze de wasdraad vooral hangen omdat het vermogen bij 3e rail te klein is, vanwege de lagere spanning.
Wat bertreft het sturen van andere HST's: geen idee of die door het gat onder de zee geraken met hun ruimteprofiel.
Geplaatst: 10 mei 2006, 03:43
door Shrek
de tunnel zelf is veel breder dan de gewone sporen, die shuttle-treinen zijn gigantisch

Als de CTRL af is zijn er geen stukken meer met 3de rail op het traject in engeland dus misschien zien we over een paar jaar wel ICE's op Frankfurt-Londen
