Pagina 1 van 8

Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 29 jan 2009, 21:00
door Trammist
Ze zien ze vliegen (of rijden) in Turnhout... :roll:

Ergens wel een begrijpelijk idee, maar het klinkt een beetje belachelijk voor een stad van 40.000 inwoners...
Dat station Tht-Zuid is niet zo slecht. Als denk ik niet dat er veel volk gebruik van zal maken.
22/11 Nieuw station moet centrum ontlasten

Schepen van Mobiliteit Dimitri Gevers (sp.a) pleit voor een nieuw station Turnhout-Zuid op de kruising van de Ring met het spoor. Hieraan wil hij een verkeersknooppunt koppelen dat zoveel mogelijk verkeer uit het centrum moet halen.

Het verkeersknooppunt of stedelijk plateau komt aan het kruispunt van de Ring met de Graatakker en de Steenweg op Zevendonk. Door de Ring daar te ondertunnelen, komt een grote ruimte vrij, waar de schepen een verkeersknooppunt van wil maken.

“We zitten er met het gegeven van de schoolgaande jeugd en de randparkings. We bekijken met De Lijn of een deel van het busvervoer ook bij dat stedelijk plateau kan stoppen, in plaats van op de Markt.”

Aan dat stedelijk plateau wil Gevers ook een nieuw treinstation koppelen, Turnhout-Zuid. “De mensen die niet in het centrum moeten zijn, kunnen daar afstappen en verder reizen. Het is een schitterende kans om het centrum te ontlasten.”

Helemaal ideaal volgens Gevers is dat vanuit het nieuwe station tot in het centrum, het spoor ondergronds zou gaan. “Dan zijn de overwegen niet meer nodig en zou de helft van het mobiliteitsprobleem binnen de ring opgelost zijn.”

De woordvoerder van de NMBS zegt dat de nood aan een nieuw station eerst goed onderzocht moet worden. “We moeten eerst bekijken wat het aan klanten opbrengt en of het verantwoord is om een nieuwe halte te maken.”

In het Vlaams Parlement lieten Open Vld en Groen!, en later ook CD&V, verstaan voorstander te zijn van het treinstation.
27/01 NMBS onderzoekt aanleg spoorwegtunnel

De NMBS is een onderzoek gestart naar de haalbaarheid van het ondergronds aanleggen van de huidige dubbele spoorlijn binnen de Turnhoutse ring. Zo’n ingreep zou een enorme impact hebben op een deel van het stadscentrum, zowel qua verkeer, uitzicht als ontwikkelingskansen.

Spoormaatschappij NMBS heeft een dubbele studieopdracht. De eerste houdt de aanleg van een nieuw station Turnhout-Zuid in. De vraag is vooral waar de meest geschikte locatie is: op de industriezone zoals het mobiliteitsplan in 2003 al voorstelde, of bij het stedelijk plateau dat ontstaat eens de ringlaan voor het Stadspark ondergronds is gebracht.

De tweede studie onderzoekt de haalbaarheid van het onder de grond stoppen van de spoorlijn tussen de ring en het bestaande treinstation in het centrum. Ook de aanleg van een ondergrondse parking in de omgeving van de Stationstraat past in dat plaatje. NMBS wil daarbij een kosten-batenanalyse maken. Een tunnel is duur, maar tegelijk komt er heel wat verkoopbare grond in het stadscentrum vrij.
Innovatiepark

“Het gaat misschien maar om een traject van een kilometer, maar voor de stad heeft zo’n ondertunneling verregaande gevolgen”, zegt schepen van ­Mobiliteit Dimitri Gevers (sp.a). “Voor de verkeersdoorstroming in het centrum betekent het wegvallen van de overwegen een enorm voordeel. Daarnaast ontstaat er rond het huidige spoor ook een hele andere stadssfeer.”

Het biedt ook heel wat meer mogelijkheden voor de uitbouw van het geplande innovatiepark in de stationsbuurt. “Er komt dan heel wat ruimte vrij om dat uit te breiden. Tegelijk kan je ook een groene vinger in de stad creëren, die via de geplande fietsbrug over het kanaal in het noorden tot aan het Stadspark en de FRAC in het zuiden reikt”, zegt de Turnhoutse burgemeester Francis Stijnen (CD&V).
NMBS ontkent plannen ondergronds station en sporen
TURNHOUT - De NMBS gaat de vraag van de stad Turnhout voor een bijkomend station grondig onderzoeken. Maar de spoorwegmaatschappij ontkent dat er plannen zijn om het bestaande station en een gedeelte van de sporen ondergronds brengen.

De stad lanceerde lang tijd geleden al het idee om ter hoogte van het industrieterrein Veedijk een bijkomend station te maken: Turnhout Zuid. Dit station moet komen tussen de E34 en de ring. Het zou enerzijds als goederenstation dienst doen voor de bedrijven, maar ook als extra stopplaats voor personeelsleden van het industrieterrein.

'We hebben inderdaad de vraag gekregen om dit te onderzoeken', zegt NMBS-woordvoerder Paul Van Aelst. 'De NMBS-groep wil bekijken wat het eventuele potentieel aan reizigers is dat deze nieuwe halte zou gebruiken. Het gaat niet echt om een nieuw station, maar om een bijkomende halte op de verbinding Turnhout-Herentals.'

De stad wil ook degelijk onderzoeken of het mogelijk is om het huidige station en een deel van de spoorlijn ondergronds te brengen. Het gaat dan om het stuk vanaf de ring tot aan het station, goed voor een tweetal kilometer. Van Aelst ontkent dat er plannen zijn om een deel van de sporen ondergronds te brengen. 'Daar weet ik niets van af. Ik ben alleen op de hoogte van de aanvraag om een tweede halte te onderzoeken. Van een ondergronds station is nog geen sprake geweest.'
Een spoortunnel in Turnhout... Als dat er ooit komt heb ik ofwel een lange grijze baard, of we zitten al 2 eeuwen verder.

Sorry voor Turnhoutenaars, maar ik vind dit een ronduit zielig en belachelijk idee.

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 29 jan 2009, 21:18
door Stijn014
Eigenlijk is dit een idee van margriet Hermans, maar zij wil het bestaande station helemaal afschaffen. Als er nu een trein Turnhout binnenrijdt of verlaat staat het verkeer inderdaad stil. Maar, ook als die trein er niet is staat het verkeer daar stil omdat de verkeerssituatie zo slecht is.

Ik lees dat ze is aan de lijn gaan vragen of de bussen daar ook kunnen stoppen. Sorry maar als daar geen bussen stoppen stap ik daar niet uit hoor want dan sta ik in het midden van de industrie. Alle streeklijnen vertrekken nu aan het staion en op een paar rare uurregelingen na geven die goede aansluitingen.

Ik lees daar in het laatste stukje dat ze er ook een goederen station van willen maken. Met welke reden. Geen enkel bedrijf heeft nog een spooraansluiting in Turnhout. De sporen liggen er soms nog wel maar alle wissels die aansluiting geven op het hoofdspoor zijn opgebroken.

en dat ondertunnelen hoe gaan ze dat doen heel het centrum openleggen zoals ze met de Noord-Zuid verbinding hebben gedaan in Brussel?

Neenee, dit lijkt me grootsheidswaanzin van een lokaal politicusje.

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 29 jan 2009, 21:22
door Trammist
Stijn014 schreef: Neenee, dit lijkt me grootsheidswaanzin van een lokaal politicusje.
Daar twijfel ik niet aan.

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 29 jan 2009, 21:30
door Hobbes
Man wat een zever, voor die 4 treinen per uur, 2 in- en 2 uitgaande...
Moest men nu L29 terug verlengen naar Nederland, en het spoorverkeer drukker worden zou ik nog zeggen: ok, maar nu??
Van verspilling van (belastings)geld gesproken...

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 29 jan 2009, 21:32
door groentje
Van mij mag het. Als Turnhout betaalt. Tenslotte is het de stad die er alle voordeel aan heeft, terwijl het voordeel voor de NMBS minimaal is.

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 29 jan 2009, 22:01
door jan_olieslagers
Wat heeft NMBS hiermee te maken? Dit gaat over infrastructuur, da's toch de winkel van Infrabel?
Maar inderdaad, als Turnhout dat wil dan zal Turnhout er mogen voor ophoesten. Of ze moesten er de Vlaamse gemeenschap kunnen zot voor maken - die vroeg of laat toch de infrastructuur moet gaan overnemen.

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jan 2009, 06:26
door K V B
jan_olieslagers schreef: Maar inderdaad, als Turnhout dat wil dan zal Turnhout er mogen voor ophoesten.
Ik ken wel meer kleinere plaatsen waar men stations ondergronds gestopt heeft. Maar zoiets moet inderdaad voornamelijk door de gemeente gefinanciert worden. Als men het een beetje slim aanpakt kan men een hoop verdienen door boven de tunnel bouwrechten te verkopen.

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jan 2009, 12:25
door Shrek
in Halle is de ondertunneling toch geslaagd wat het straatbeeld betreft vind ik, het heeft daar veel geld gekost aan de gemeente maar dat is het toch waard :)

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jan 2009, 13:31
door Hobbes
In Halle is het spoorverkeer ook een klein beetje drukker...

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jan 2009, 13:35
door Shrek
Hobbes schreef:In Halle is het spoorverkeer ook een klein beetje drukker...
Dat zie je toch niet? :roll:

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jan 2009, 14:36
door Stevie Wonder
Halle met Turnhout vergelijken is inderdaad een immens verschil alleen het verkeers volume alleen al. Misschien kunnen ze aan het station beter een brug voorzien of de weg ondertunnelen dan kunnen we die overweg teminste afschaffen en zal het de overheid veel minder geld kosten.

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jan 2009, 15:03
door groentje
jan_olieslagers schreef:Wat heeft NMBS hiermee te maken? Dit gaat over infrastructuur, da's toch de winkel van Infrabel?
Maar inderdaad, als Turnhout dat wil dan zal Turnhout er mogen voor ophoesten. Of ze moesten er de Vlaamse gemeenschap kunnen zot voor maken - die vroeg of laat toch de infrastructuur moet gaan overnemen.
Infrabel maakt nog steeds deel uit van de NMBS :wink: Maar misschien had ik beter gesproken over de 'Belgische spoorwegen'.
Ik zie het Vlaams Gewest nog niet zo gauw de spoorinfrastructuur overnemen, behalve de Vlaamsnationalisten zijn er immers weinig vragende partij om de spoorwegen te splitsen. Hoogstens om meer inspraak te geven aan de gewesten.

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jan 2009, 15:19
door Adler
groentje schreef:Infrabel maakt nog steeds deel uit van de NMBS :wink: Maar misschien had ik beter gesproken over de 'Belgische spoorwegen'.
Je kan ook spreken over de NMBS-groep :wink:
De stations zijn trouwens verdeeld over de 3 entiteiten: NMBS-Holding heeft 37 stations, NMBS 176 en Infrabel 335.
Turnhout is van de NMBS.

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jan 2009, 15:24
door jan_olieslagers
groentje schreef: Ik zie het Vlaams Gewest nog niet zo gauw de spoorinfrastructuur overnemen, behalve de Vlaamsnationalisten zijn er immers weinig vragende partij om de spoorwegen te splitsen. Hoogstens om meer inspraak te geven aan de gewesten.
Da's inderdaad zo. Maar het zit wel in de logica: de infrastructuur van alle andere vervoerswijzen (wegen, kanalen, luchthavens) is reeds geregionaliseerd. Vroeg of laat moet het spoor er ook aan geloven. Uiteraard zullen er dan weer velen op hun achterste poten staan, de vakbonden niet in het minst; maar vroeg of laat moet het er van komen. Of het een vooruitgang zal zijn dat durf ik in het midden te laten...

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jan 2009, 15:45
door Shrek
De vergelijking met Halle vind ik toch wel opgaan, daar heeft ook de stad besloten om vele miljoentjes aan de nmbs te geven om de spoorlijn te ondertunnelen en ze hebben daar nu geniet van.

Het is helemaal niet zo dat de nmbs het geheel zoizo wou ondertunnelen omdat het toevallig een drukke lijn is hoor. De oorspronkelijke plannen in Halle waren weldegelijk een bovengrondse doortocht van L1 en L96, het stadsbestuur is met geld over de brug moeten komen om het te ondertunnelen.

Ik denk zelfs dat voor Turnhout het geld relatief minder zal doorwegen op hun begroting dan voor het kleine Halle :wink: