Turnhout wil ondergronds station (!)
Geplaatst: 29 jan 2009, 21:00
Ze zien ze vliegen (of rijden) in Turnhout...
Ergens wel een begrijpelijk idee, maar het klinkt een beetje belachelijk voor een stad van 40.000 inwoners...
Dat station Tht-Zuid is niet zo slecht. Als denk ik niet dat er veel volk gebruik van zal maken.
Sorry voor Turnhoutenaars, maar ik vind dit een ronduit zielig en belachelijk idee.

Ergens wel een begrijpelijk idee, maar het klinkt een beetje belachelijk voor een stad van 40.000 inwoners...
Dat station Tht-Zuid is niet zo slecht. Als denk ik niet dat er veel volk gebruik van zal maken.
22/11 Nieuw station moet centrum ontlasten
Schepen van Mobiliteit Dimitri Gevers (sp.a) pleit voor een nieuw station Turnhout-Zuid op de kruising van de Ring met het spoor. Hieraan wil hij een verkeersknooppunt koppelen dat zoveel mogelijk verkeer uit het centrum moet halen.
Het verkeersknooppunt of stedelijk plateau komt aan het kruispunt van de Ring met de Graatakker en de Steenweg op Zevendonk. Door de Ring daar te ondertunnelen, komt een grote ruimte vrij, waar de schepen een verkeersknooppunt van wil maken.
“We zitten er met het gegeven van de schoolgaande jeugd en de randparkings. We bekijken met De Lijn of een deel van het busvervoer ook bij dat stedelijk plateau kan stoppen, in plaats van op de Markt.”
Aan dat stedelijk plateau wil Gevers ook een nieuw treinstation koppelen, Turnhout-Zuid. “De mensen die niet in het centrum moeten zijn, kunnen daar afstappen en verder reizen. Het is een schitterende kans om het centrum te ontlasten.”
Helemaal ideaal volgens Gevers is dat vanuit het nieuwe station tot in het centrum, het spoor ondergronds zou gaan. “Dan zijn de overwegen niet meer nodig en zou de helft van het mobiliteitsprobleem binnen de ring opgelost zijn.”
De woordvoerder van de NMBS zegt dat de nood aan een nieuw station eerst goed onderzocht moet worden. “We moeten eerst bekijken wat het aan klanten opbrengt en of het verantwoord is om een nieuwe halte te maken.”
In het Vlaams Parlement lieten Open Vld en Groen!, en later ook CD&V, verstaan voorstander te zijn van het treinstation.
27/01 NMBS onderzoekt aanleg spoorwegtunnel
De NMBS is een onderzoek gestart naar de haalbaarheid van het ondergronds aanleggen van de huidige dubbele spoorlijn binnen de Turnhoutse ring. Zo’n ingreep zou een enorme impact hebben op een deel van het stadscentrum, zowel qua verkeer, uitzicht als ontwikkelingskansen.
Spoormaatschappij NMBS heeft een dubbele studieopdracht. De eerste houdt de aanleg van een nieuw station Turnhout-Zuid in. De vraag is vooral waar de meest geschikte locatie is: op de industriezone zoals het mobiliteitsplan in 2003 al voorstelde, of bij het stedelijk plateau dat ontstaat eens de ringlaan voor het Stadspark ondergronds is gebracht.
De tweede studie onderzoekt de haalbaarheid van het onder de grond stoppen van de spoorlijn tussen de ring en het bestaande treinstation in het centrum. Ook de aanleg van een ondergrondse parking in de omgeving van de Stationstraat past in dat plaatje. NMBS wil daarbij een kosten-batenanalyse maken. Een tunnel is duur, maar tegelijk komt er heel wat verkoopbare grond in het stadscentrum vrij.
Innovatiepark
“Het gaat misschien maar om een traject van een kilometer, maar voor de stad heeft zo’n ondertunneling verregaande gevolgen”, zegt schepen van Mobiliteit Dimitri Gevers (sp.a). “Voor de verkeersdoorstroming in het centrum betekent het wegvallen van de overwegen een enorm voordeel. Daarnaast ontstaat er rond het huidige spoor ook een hele andere stadssfeer.”
Het biedt ook heel wat meer mogelijkheden voor de uitbouw van het geplande innovatiepark in de stationsbuurt. “Er komt dan heel wat ruimte vrij om dat uit te breiden. Tegelijk kan je ook een groene vinger in de stad creëren, die via de geplande fietsbrug over het kanaal in het noorden tot aan het Stadspark en de FRAC in het zuiden reikt”, zegt de Turnhoutse burgemeester Francis Stijnen (CD&V).
Een spoortunnel in Turnhout... Als dat er ooit komt heb ik ofwel een lange grijze baard, of we zitten al 2 eeuwen verder.NMBS ontkent plannen ondergronds station en sporen
TURNHOUT - De NMBS gaat de vraag van de stad Turnhout voor een bijkomend station grondig onderzoeken. Maar de spoorwegmaatschappij ontkent dat er plannen zijn om het bestaande station en een gedeelte van de sporen ondergronds brengen.
De stad lanceerde lang tijd geleden al het idee om ter hoogte van het industrieterrein Veedijk een bijkomend station te maken: Turnhout Zuid. Dit station moet komen tussen de E34 en de ring. Het zou enerzijds als goederenstation dienst doen voor de bedrijven, maar ook als extra stopplaats voor personeelsleden van het industrieterrein.
'We hebben inderdaad de vraag gekregen om dit te onderzoeken', zegt NMBS-woordvoerder Paul Van Aelst. 'De NMBS-groep wil bekijken wat het eventuele potentieel aan reizigers is dat deze nieuwe halte zou gebruiken. Het gaat niet echt om een nieuw station, maar om een bijkomende halte op de verbinding Turnhout-Herentals.'
De stad wil ook degelijk onderzoeken of het mogelijk is om het huidige station en een deel van de spoorlijn ondergronds te brengen. Het gaat dan om het stuk vanaf de ring tot aan het station, goed voor een tweetal kilometer. Van Aelst ontkent dat er plannen zijn om een deel van de sporen ondergronds te brengen. 'Daar weet ik niets van af. Ik ben alleen op de hoogte van de aanvraag om een tweede halte te onderzoeken. Van een ondergronds station is nog geen sprake geweest.'
Sorry voor Turnhoutenaars, maar ik vind dit een ronduit zielig en belachelijk idee.