Pagina 1 van 2

Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 30 jan 2009, 20:04
door Wimpie
Vandaag, nam ik zoals elke vrijdag de IC trein van 16u04 van Gent st pieters naar Genk alwaar ik normaal afstap in denderleeuw, vandaag rond 16u39 stopte onze trein thv erembodegem brug (1km van station erembodegem) wat al vreemd was want hier staat helemaal geen sein, toen vielen de lichte uit en juist de noodverlichting brande nog. Nadien na ongeveer 10min ging ik gaan kijken naar het stuurrijtuig wat er loos was. Toen kreeg ik de boodschap dat de panto een stuk bovenleiding had meegetrokken en de panto zelf helemaal stuk was en we moesten evacueren. hierbij heb ik mijn spontane hulp aangeboden en heb geholpen de vele reizigers helpen afstappen in de redelijke diepe afgrond. Na 1uur was heel de trein leeg. Doch was er in het station van erembodegem bijna geen enkele informatie hoe of welke trein de gestrande reizigers moesten nemen, heb sommige kunnen helpen maar niet iedereen. Mijn hulp werd wel zeer geapprecieerd door de TBG uit FGSP maar toen ik een bestuurder van aalst sprak die het ongeval had kunnen voorkomen was ik echt geschokt, hij passeerde onze trein in Aalst, en zag dat de panto schuin stond. Toen heeft hij dit onmiddelijk aan de stationschef gemeld, ipv dat die rechtstreeks belt naar de bestuurder belt hij eerst nog 10 telefoontjes... Ondertussen was het natuurlijk al veel te laat. Kan men nu echt in zo een gevallen geen uitzonderingen maken? Volgens mij kon vele schade vermeden worden... Maar ja wie ben ik e??? Al bij al ben ik toegekomen met 176minuten vertraging...


Greetz een licht onderkoelde Wimpie

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 30 jan 2009, 20:09
door Robin
bij mijn weten kunne toch TB naar elkaar bellen via de GSM-r niet?

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 30 jan 2009, 20:11
door Steven
die onderchef heeft geen toegang tot de juiste info om de bestuurder te kunnen contacteren, had hij gewoon TC of RDV gebeld dan was dat vrij snel ok kunnen komen, de vraag is of die man de juiste nummers ter zijne beschikking heeft om TC of RDV te kunnen informeren.

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 30 jan 2009, 20:27
door Wimpie
ja maar toch weer 176 minuten vertraging maar kom, hoplijk krijg ik van die compensatie bij treinvertraging wat terug

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 30 jan 2009, 20:32
door HLE 2302
sja, je moet de juiste nummers hebben hé, wees blij dat hij het zelf gemeld heeft !
daar kunnen de bestuurders niet echt aan doen hé !
hij is totaal niet in fout, integendeel !

greetz 2302

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 30 jan 2009, 20:58
door Wimpie
Heb dan ook niks op die bestuurder in tegendeel ik kan hem enkel proficiat wensen dat hij dat wou verhhelpen, heb meer iets op die stationschef

Greetz

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 30 jan 2009, 23:11
door dentheo
Steven schreef:die onderchef heeft geen toegang tot de juiste info om de bestuurder te kunnen contacteren, had hij gewoon TC of RDV gebeld dan was dat vrij snel ok kunnen komen, de vraag is of die man de juiste nummers ter zijne beschikking heeft om TC of RDV te kunnen informeren.
Hé Steven heb jij laatst niet geschreven dat jullie ALLEEN mogen bellen met TC of RDV ??

En dan zou die man de telefoon niet hebben ?

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 31 jan 2009, 02:25
door Steven
die man = onderchef, als daar alles een beetje normaal verloopt zouden ze toch een lijstje moeten ter beschikking hebben in alle stations waar in kort de belangrijkste nummers op staan. Wat de bestuurder betreft lees ik dat hij dit aan de stationschef gemeld zou hebben dan moet zijn trein al hebben stil gestaan en de bestuurder heeft dan bij stilstand de onderchef perron gesproken waarschijnlijk, zover ik de feiten kan opmaken uit dit verhaal. ter info het verschil zien tussen een stationchef en een onderstationchef kan je nog amper.

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 31 jan 2009, 15:11
door gysev
Als die bestuurder zijn werk zou doen, lanceert hij een alarm op de grond-treinverbinding. Dan stoppen alle treinen in de regio en heeft hij direct TC aan de lijn.

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 31 jan 2009, 19:25
door HLE 2302
gysev schreef:Als die bestuurder zijn werk zou doen, lanceert hij een alarm op de grond-treinverbinding. Dan stoppen alle treinen in de regio en heeft hij direct TC aan de lijn.
waarom al het treinverkeer stoppen omdat het met één trein misgaat, dan kan de rest toch blijven doorrijden, en als je die nood knop gebruikt valt ALLES stil hé, die knop is er eigenlijk vooral voor echte ongevallen, hier was nog niet echt iets gebeurd, die tb is niet verantwoordelijk voor die andere trein hé, dit mag je niet vergeten, hij is verantwoordelijk voor zijn trein.

greetz 2302

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 31 jan 2009, 19:38
door Steven
euh als je echt gevaar ziet dan moet je de nodige maatregelen treffen ongeacht voor welke trein als bestuurder.

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 31 jan 2009, 20:30
door dentheo
Steven schreef:euh als je echt gevaar ziet dan moet je de nodige maatregelen treffen ongeacht voor welke trein als bestuurder.
Denk ik ook en een bovenleiding kan hij ook naar beneden trekken boven wissel bij binnenrijden van een station en ligt misschien heel de zaak plat, dat lijkt mij ernstig genoeg.

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 31 jan 2009, 22:25
door groentje
Inderdaad. Een bestuurder mag de alarmprocedure niet misbruiken, maar in dit geval lijkt me het gebruik ervan volkomen geoorloofd. Tenslotte begint een alarmoproep met alarm, de lijn van incident, locatie, en wat er precies scheelt. Treinen elders die de noodoproep ontvangen, maar niet betrokken zijn, kunnen dus vrij snel terug vertrekken.

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 31 jan 2009, 22:35
door HLE 2302
Steven schreef:euh als je echt gevaar ziet dan moet je de nodige maatregelen treffen ongeacht voor welke trein als bestuurder.
dat is waar, maar hij heeft het eigenlijk doorgegeven, maar dat alles gaat waarschijnelijk ook zo snel hé ...
een fractie van een seconde om te beslissen, en jij als tb weet het natuurlijk beter dan mij dat als je een ongeoorloofde noodrem uitvoerd dat in je dossier komt ...

en daar zullen sommige treinbestuurders waarschijnelijk bang van zijn ...

greetz 2302

Re: Trein in nood door procedure's te volgen in Erembodegem

Geplaatst: 01 feb 2009, 17:20
door groentje
Reageren op een alarmoproep is nooit ongeoorloofd, zelfs niet als het een valse oproep is.
Zo'n oproep lanceren is evenmin een halsmisdaad. Better safe dan sorry is nog altijd het motto bij den ijzeren weg, heel onze reglementering hamert op veiligheid, veiligheid, veiligheid. Meer nog dan stiptheid is veiligheid ten allen tijde onze prioriteit. In dit geval zou die bestuurder eerder een bedankje krijgen dan een vermaning, daar ben ik zeker van.
Maar het is niet gebeurd, tant pis. Die bestuurder had misschien beter kunnen reageren, maar hij heeft niet slecht gereageerd. En die stationschef zal ongetwijfeld ook het voorval gemeld hebben, maar ja, de mensen op het perron hebben zelden nog het nummer van Traffic Control, alleen dat van de blok en van RDV (directie Reizigers Nationaal, remember?). Zo gaat er natuurlijk kostbare tijd voorbij, maar dat is bijna niet te vermijden, als een alarmoproep niet wordt verzonden op het kanaal waar de bestuurders zelf opzitten.