Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
Geplaatst: 04 feb 2009, 01:32
De Nederlandse minister Eurlings (Verkeer, CDA) laat onderzoek doen naar een alternatief voor het beveiligingssysteem ERTMS op het traject van de hogesnelheidstrein (HSL). Het systeem zou binnen een of twee jaar toepasbaar moeten zijn. Dat schrijft Eurlings aan de Tweede Kamer.
ERTMS is de grootste oorzaak van de HSL-problemen. Het ontwerp is zo gecompliceerd, dat de installatie veel ingewikkelder is dan gedacht. De eerste trein tussen Amsterdam en de Belgische grens had al in 2007 moeten rijden.
De Europese Commissie wil dat de nationale beveiligingssystemen geleidelijk verdwijnen ten gunste van ERTMS. Nederland koos ervoor alleen ERTMS te gaan gebruiken, zonder back-upsysteem. Toenmalig minister Peijs (Verkeer) stelde in 2005 dat verschillende beveiligingssystemen op hetzelfde spoor de betrouwbaarheid en veiligheid niet zouden verbeteren. Veel EU-landen hebben wel zo’n back-upsysteem. Eurlings erkende in 2007 dat het beter zou zijn geweest naast ERTMS ook het beveiligingssysteem ATB aan te leggen.
NS, dat in het consortium HSA (High Speed Alliance) samen met de KLM de lijn gaat exploiteren, heeft met Eurlings afgesproken dat de concessie voor de lijn op 1 juli ingaat, zo staat in de brief van Eurlings. Op dat moment moet HSA jaarlijks 148 miljoen euro betalen aan de Staat, of de treinen nu rijden of niet. Maar HSA krijgt drie of vier jaar uitstel van betaling om te voorkomen dat het consortium failliet gaat, als gevolg van de vertraging. „Als we niet zouden ingrijpen valt HSA om”, zegt een woordvoerder van Eurlings.
Woensdag praat de Kamer over de afspraken tussen HSA en de minister.
Bron: NRC Handelsblad, 2 februari 2009
ERTMS is de grootste oorzaak van de HSL-problemen. Het ontwerp is zo gecompliceerd, dat de installatie veel ingewikkelder is dan gedacht. De eerste trein tussen Amsterdam en de Belgische grens had al in 2007 moeten rijden.
De Europese Commissie wil dat de nationale beveiligingssystemen geleidelijk verdwijnen ten gunste van ERTMS. Nederland koos ervoor alleen ERTMS te gaan gebruiken, zonder back-upsysteem. Toenmalig minister Peijs (Verkeer) stelde in 2005 dat verschillende beveiligingssystemen op hetzelfde spoor de betrouwbaarheid en veiligheid niet zouden verbeteren. Veel EU-landen hebben wel zo’n back-upsysteem. Eurlings erkende in 2007 dat het beter zou zijn geweest naast ERTMS ook het beveiligingssysteem ATB aan te leggen.
NS, dat in het consortium HSA (High Speed Alliance) samen met de KLM de lijn gaat exploiteren, heeft met Eurlings afgesproken dat de concessie voor de lijn op 1 juli ingaat, zo staat in de brief van Eurlings. Op dat moment moet HSA jaarlijks 148 miljoen euro betalen aan de Staat, of de treinen nu rijden of niet. Maar HSA krijgt drie of vier jaar uitstel van betaling om te voorkomen dat het consortium failliet gaat, als gevolg van de vertraging. „Als we niet zouden ingrijpen valt HSA om”, zegt een woordvoerder van Eurlings.
Woensdag praat de Kamer over de afspraken tussen HSA en de minister.
Bron: NRC Handelsblad, 2 februari 2009