Procter&Gamble haalt 5.000 vrachtwagens van de weg
Geplaatst: 13 feb 2009, 16:54
Bedrijf zet containers voortaan op de trein
MECHELEN - Door een samenwerking met de NMBS haalt Procter&Gamble 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg. De containers zullen niet meer via de E40 naar Zeebrugge gaan, maar via de Dry Port in Muizen. Voor de Dry Port betekent dit een heropleving.
Procter&Gamble (P&G) gaat voor het vervoer van haar afgewerkte producten een samenwerking aan met de NMBS. P&G zal voor het transport richting Groot-Brittannië geen vrachtwagens meer inzetten, maar alles via het spoor laten verlopen. Voor P&G betekent dit een besparing van 5.000 vrachtwagenritten per jaar en een verminderde CO2-uitstoot van 350 ton.
De impact van haar producten op de omgeving is immers enorm belangrijk voor het bedrijf. 'We schenken niet alleen aandacht aan wat de producten voor de consument betekenen', zegt Keith Harrison, Global Product Supply Officer van P&G, 'maar ook naar hoe we de producten op een milieuvriendelijke manier kunnen verspreiden.'
De samenwerking met de Dry Port in Muizen is voor P&G een unieke kans om een intermodale transportketen op te zetten. 'In Zeebrugge worden de containers op een ferry geplaatst, richting Groot-Brittannië', zegt Keith Harrison. 'Door de ritten op de E40 drastisch te beperken, hopen we ons steentje bij te dragen in het fileprobleem. Bovendien gaat het transport via het spoor sneller.' Ook Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur Hilde Crevits (CD&V) noemt de samenwerking een maatschappelijk signaal van een grote betekenis. 'Het is een waardevol teken in de strijd tegen de verkeersoverlast, de CO2-vervuiling en de opwarming van de aarde', zegt ze. Bovendien prijst ze de manier waarop de verschillende vervoersmogelijkheden in deze ketting op elkaar zullen aansluiten.
De Dry Port van Muizen herleeft dankzij een contract met P&G. Jaarlijks zullen zo'n 5.000 containers vanuit Muizen naar de haven van Zeebrugge gebracht worden. Voor de Dry Port, die jaarlijks 60.000 containers kan verwerken, komt deze samenwerking net op tijd. In januari lag ze immers volledig stil. 'Door de problemen in de kanaaltunnel heeft het goederenverkeer via het spoor een enorme knauw gekregen', vertelt Johan Gemels van Inter Ferry Boats (IFB). 'Naast het traject richting Groot-Brittannië zijn er ook plannen om een netwerk naar Italië op te starten.'
Voorlopig heeft de Dry Port zes mensen in dienst. Mogelijk komen er daar op korte termijn nog enkele bij. Het Masterplan dat binnen enkele jaren voor een lus tussen de E19 en de Leuvensesteenweg moet zorgen, geeft de Dry Port ook een nieuwe adem. 'Door die verbinding zullen meer bedrijven de weg naar ons vinden', zegt Gemels hoopvol.
Bron: Het Nieuwsblad.be
BDJ
MECHELEN - Door een samenwerking met de NMBS haalt Procter&Gamble 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg. De containers zullen niet meer via de E40 naar Zeebrugge gaan, maar via de Dry Port in Muizen. Voor de Dry Port betekent dit een heropleving.
Procter&Gamble (P&G) gaat voor het vervoer van haar afgewerkte producten een samenwerking aan met de NMBS. P&G zal voor het transport richting Groot-Brittannië geen vrachtwagens meer inzetten, maar alles via het spoor laten verlopen. Voor P&G betekent dit een besparing van 5.000 vrachtwagenritten per jaar en een verminderde CO2-uitstoot van 350 ton.
De impact van haar producten op de omgeving is immers enorm belangrijk voor het bedrijf. 'We schenken niet alleen aandacht aan wat de producten voor de consument betekenen', zegt Keith Harrison, Global Product Supply Officer van P&G, 'maar ook naar hoe we de producten op een milieuvriendelijke manier kunnen verspreiden.'
De samenwerking met de Dry Port in Muizen is voor P&G een unieke kans om een intermodale transportketen op te zetten. 'In Zeebrugge worden de containers op een ferry geplaatst, richting Groot-Brittannië', zegt Keith Harrison. 'Door de ritten op de E40 drastisch te beperken, hopen we ons steentje bij te dragen in het fileprobleem. Bovendien gaat het transport via het spoor sneller.' Ook Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur Hilde Crevits (CD&V) noemt de samenwerking een maatschappelijk signaal van een grote betekenis. 'Het is een waardevol teken in de strijd tegen de verkeersoverlast, de CO2-vervuiling en de opwarming van de aarde', zegt ze. Bovendien prijst ze de manier waarop de verschillende vervoersmogelijkheden in deze ketting op elkaar zullen aansluiten.
De Dry Port van Muizen herleeft dankzij een contract met P&G. Jaarlijks zullen zo'n 5.000 containers vanuit Muizen naar de haven van Zeebrugge gebracht worden. Voor de Dry Port, die jaarlijks 60.000 containers kan verwerken, komt deze samenwerking net op tijd. In januari lag ze immers volledig stil. 'Door de problemen in de kanaaltunnel heeft het goederenverkeer via het spoor een enorme knauw gekregen', vertelt Johan Gemels van Inter Ferry Boats (IFB). 'Naast het traject richting Groot-Brittannië zijn er ook plannen om een netwerk naar Italië op te starten.'
Voorlopig heeft de Dry Port zes mensen in dienst. Mogelijk komen er daar op korte termijn nog enkele bij. Het Masterplan dat binnen enkele jaren voor een lus tussen de E19 en de Leuvensesteenweg moet zorgen, geeft de Dry Port ook een nieuwe adem. 'Door die verbinding zullen meer bedrijven de weg naar ons vinden', zegt Gemels hoopvol.
Bron: Het Nieuwsblad.be
BDJ