Pagina 1 van 1
Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 19 feb 2009, 21:17
door rail s
Elke dag één trein op tien buiten strijd
Elke dag is tussen de 8 en 15 procent van alle treinen van de NMBS buiten strijd omwille van herstelling, onderhoud, reiniging of modernisering. In 2008 was volgens infrastructuurbeheerder Infrabel 46,4 procent van het totaal aantal vertragingen toe te schrijven aan de NMBS. Pannes blijven een belangrijke oorzaak.
Hoewel het aantal incidenten met de treinen vorig jaar stabiel bleef, is er toch een stijging merkbaar van het aantal minuten vertraging. Waarschijnlijk is dit toe te schrijven aan minder defecten op het net maar met grotere gevolgen. Ook het fenomeen van de "reizigersbeweging" zorgt voor vertragingen. Op tien jaar tijd steeg het aantal reizigers met maar liefst 54 procent. Het goed beheren van de reizigersstroom in de stations verdient extra aandacht, zegt de NMBS.
Om een beter zicht te krijgen op de stiptheid van het verkeer en om incidenten van technische aard tegen te gaan, heeft de NMBS onlangs een nieuwe cel opgericht. Ook de aankoop van nieuwe locomotieven en de modernisering van het huidige materieel zijn maatregelen die volgens de spoorwegen moeten bijdragen tot een daling van de technische oorzaken van vertragingen. (belga/bdr)
18/02/09 15u15
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rijd.dhtml
Re: Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 19 feb 2009, 23:10
door Wimpie
daarin zijn ze dus zo verkeerd, ze zouden beter het materiaal beter onderhouden en er meer centen voor uit trekken, als je auto onderhoud nodig heeft ga je toch ook geen jaren ermee wachten? Dat is vragen om miseri
Re: Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 19 feb 2009, 23:20
door Joris
Hallo,
Wimpie schreef:daarin zijn ze dus zo verkeerd, ze zouden beter het materiaal beter onderhouden en er meer centen voor uit trekken, als je auto onderhoud nodig heeft ga je toch ook geen jaren ermee wachten? Dat is vragen om miseri
Maar als die auto afgeschreven is, en je die binnenkort gaat wegdoen, ga je de kosten en het onderhoud toch minimaal houden? Je gaat toch geen goede pas vernieuwe locs op het schroot zetten? Rij die dingen gewoon op tot ze niet meer kunnen, en daar is de NMBS nu mee bezig.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 20 feb 2009, 12:14
door K V B
Joris schreef:Hallo,
Wimpie schreef:daarin zijn ze dus zo verkeerd, ze zouden beter het materiaal beter onderhouden en er meer centen voor uit trekken, als je auto onderhoud nodig heeft ga je toch ook geen jaren ermee wachten? Dat is vragen om miseri
Maar als die auto afgeschreven is, en je die binnenkort gaat wegdoen, ga je de kosten en het onderhoud toch minimaal houden? Je gaat toch geen goede pas vernieuwe locs op het schroot zetten? Rij die dingen gewoon op tot ze niet meer kunnen, en daar is de NMBS nu mee bezig.
Tot aan het moment dat een treinstel buiten dienst gaat moet het wel net zo betrouwbaar zijn als al het overige materiaal. Een beschikbaarheid van maar 90% wordt daarbij tegenwoordig door geen enkel spoorbedrijf meer geaccepteerd...
Re: Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 20 feb 2009, 13:58
door Steven
tja tussen de theorie en werkelijkheid zie ik nog een wereld van verschil en dat geen enkel spoorwegmaatschappij een lagere beschikbaarheid wil dan 90% lijkt me verstaanbaar maar niet altijd realiseerbaar. De ene spoorwegmaatschappij zit er om te beginnen al warmer in dan de andere. De Belgische spoorwegen hebben sinds hun ontstaan al schulden (ze zijn er mee opgericht trouwens), hoe kan je nu een degelijk investering doen met zo een zwaard boven uw hoofd. Komt er nog is bij dat vroeger (al een geluk niet voor het genmaterieel en de nieuwe loks) de politiek iets te veel zich kwam moeien bij elke bestelling om de zogezegd lokale werkgelegenheid veilig te stellen.
We hebben in de loop van de spoorgeschiedenis heel wat loks gekend die voor de nodige miserie hebben gehad van begint tot eind of toch verschillende jaren, reeks 13, 20, 27 om er al drie op te noemen bij de elektrische loks, (spreken we nog niet van de diesels). Als nieuw materieel van in het begin betrouwbaarder is zijn dat ook weeral kosten die we niet moeten maken waardoor we geld kunnen besparen om te investeren in andere zaken. Hopelijk zijn we nu een weg ingeslagen met de nieuwe bestelling waarin er minder zorgen zijn op technisch vlak van het materieel.
Re: Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 20 feb 2009, 18:49
door dentheo
Joris schreef: Rij die dingen gewoon op tot ze niet meer kunnen, en daar is de NMBS nu mee bezig.
En al de tijd en geld dan die ze steken in het plaatsen van nieuwe zeteltjes in die oude treinen ???
Ze zouden beter terugplooien op de "originele" taak van die ateliers, treinen rijdend houden....
Maar ja dat is technisch werk en onvriendelijke werkuren, 's nachts en in het weekend , dus liever in dagdienst treintjes ombouwen en de kapotte stilletjes laten staan...
Re: Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 20 feb 2009, 19:00
door dentheo
Steven schreef: Hopelijk zijn we nu een weg ingeslagen met de nieuwe bestelling waarin er minder zorgen zijn op technisch vlak van het materieel.
100% akkoord , dat hoop ik ook.
Maar het op de baan houden daar zal toch ook iets aan moeten "gereorganiseerd " worden, vergelijk het met het werk dat men in een garage aan uw auto doet , dat is op 20 jaar ook erg veranderd.
Bij het beheren van een vloot kan men modules, motoren en airco's op skids, uitwisselen en gaat de lok of treinstel weer de baan op.
Die modules worden dan weer op een andere plaats hersteld of voor een afgesproken prijs bij de leverancier ingeruild.
Die benadering vraagt een andere benadering en hopelijk kunnen de ateliers die bocht ook maken , anders schuift de beschikbaarheid weer onder de 90%.
Anderzijds heb ik zonet gelezen dat de EBA (D) zou aandringen op het volledig uit elkaar halen van een lok na 8 jaar....
Men wil de ouderwetse benadering dus nu gaan vastleggen in procedures (jobprotection ?)...
Re: Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 20 feb 2009, 19:02
door dentheo
dentheo schreef:Steven schreef: Hopelijk zijn we nu een weg ingeslagen met de nieuwe bestelling waarin er minder zorgen zijn op technisch vlak van het materieel.
100% akkoord , dat hoop ik ook.
Maar het op de baan houden daar zal toch ook iets aan moeten "gereorganiseerd " worden, vergelijk het met het werk dat men in een garage aan uw auto doet , dat is op 20 jaar ook erg veranderd.
Bij het beheren van een vloot kan men modules, motoren en airco's op skids, uitwisselen en gaat de lok of treinstel weer de baan op.
Die modules worden dan weer op een andere plaats hersteld of voor een afgesproken prijs bij de leverancier ingeruild, maar de trein rijdt.
Die benadering vraagt een andere benadering en hopelijk kunnen de ateliers die bocht ook maken , anders schuift de beschikbaarheid weer onder de 90%.
Anderzijds heb ik zonet gelezen dat de EBA (D) zou aandringen op het volledig uit elkaar halen van een lok na 8 jaar....
Men wil de ouderwetse benadering dus nu gaan vastleggen in procedures (jobprotection ?)...
Re: Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 20 feb 2009, 19:03
door Steven
tja dat modulair werken kan enkel met nieuw materieel aangezien ge voor zoiets best vanaf nul begint.
Re: Elke dag één trein op tien buiten strijd
Geplaatst: 21 feb 2009, 12:21
door K V B
Steven schreef:tja dat modulair werken kan enkel met nieuw materieel aangezien ge voor zoiets best vanaf nul begint.
Dat klopt. Stadler heeft dat overigens ver doorgevoerd bij de GTWs en Flirts. Bij die treinen kan men modules gewoon met een vorkheftruck uitwisselen, en de trein kan dan direct weer de baan op...
Wat veel spoorwegmaatschappijen tegenwoordig doen bij de aankoop van nieuw materiaal is meteen ook een onderhoudscontract met de leverancier afsluiten. In dergelijke contracten moet de leverancier vaak een beschikbaarheid van 99% garanderen.