Pagina 1 van 2
Modellen?
Geplaatst: 23 feb 2009, 19:50
door Snaaip
Halle, ik ben hier nieuw. Ik hou mij niet veel bezig met treinen. Maar vaak ben ik te nieuwsgierig. Zoals nu.
Ik heb drie treinen/trammen. De eerste foto is een Locomotief die in Poelkapelle aankomt na zijn vertrek uit Langermark (Spoorlijn 63 Ieper - Torhout). De foto dateert uit 1912. Ik zou graag weten welk model de Locomotief is. Iemand een ideetje?

En mijn tweede foto is een tram. De stoomtram komt aan in Elverdinge vanuit Diksmuide.

En wellicht hetzelfde model die doorheen Poelkapelle rijd rond 1915 (Tijdens de Duitse bezetting, Eerste Wereldoorlog).

Foto drie is een model die gebruikt werd tijdens de graafwerken van het Kanaal Ieper-Komen. Het kanaal mislukte toen de werken instorten, zoals de brug en tunnels, bij Hollebeke. Hollebeke heeft enorm veel zandlagen op klei zodat alles toen instortte. Wie Hollebeke kent, dit is nu de hedendaagse Palingbeek. Op de foto, zien we dus een tein bij Hollebeke.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik laat het zeker niet bij deze bezoek! Ik kan jullie hulp zeker gebruiken.
Groet.
Re: Modellen?
Geplaatst: 24 feb 2009, 14:37
door Snaaip
En hier nog eentje, ook wellicht hetzelfde model stoomtram.... Foto werd genomen in Bikschote voor 14-18.

Re: Modellen?
Geplaatst: 26 feb 2009, 12:23
door Snaaip
Niemand die ze kent?
Re: Modellen?
Geplaatst: 26 feb 2009, 20:07
door rail s
Snaaip schreef:Halle, ik ben hier nieuw. Ik hou mij niet veel bezig met treinen. Maar vaak ben ik te nieuwsgierig. Zoals nu.
(...)
Foto drie is een model die gebruikt werd tijdens de graafwerken van het Kanaal Ieper-Komen. Het kanaal mislukte toen de werken instorten, zoals de brug en tunnels, bij Hollebeke. Hollebeke heeft enorm veel zandlagen op klei zodat alles toen instortte. Wie Hollebeke kent, dit is nu de hedendaagse Palingbeek. Op de foto, zien we dus een tein bij Hollebeke.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik laat het zeker niet bij deze bezoek! Ik kan jullie hulp zeker gebruiken.
Groet.
Ik denk dat het tijdelijk
industrie spoor is, het zogenaamde Decauville-spoor.
http://users.telenet.be/trekkings/L163Ageschiedenis.htm schreef:Op de werven zorgden decauvillesporen voor de afvoer van het vrijgekomen rotspuin. Decauvillesporen konden snel worden aangelegd en waren speciaal ontwikkeld voor dit soort werk. In tegenstelling tot klassieke sporen bestonden
Werken bij één van de tunnels. Door dynamiet in rotssleuven
en -nissen te plaatsen werd leisteen weggeblazen. (foto Lenzen) >deze sporen en dwarsliggers uit één stalen geheel van telkens een paar meter smalspoor. Die delen konden vlot in elkaar worden gevezen en één eenheid kon gedragen worden door een arbeider, zodat aanleg en verplaatsing van de sporen makkelijk kon gebeuren. Het afgevoerde rotspuin diende dan weer elders op de lijn om taluds aan te leggen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decauville
http://fr.wikipedia.org/wiki/Decauville
Verder werden dit concept ook verkocht door Orenstein & Koppel (O&K)
http://de.wikipedia.org/wiki/Orenstein_%26_Koppel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orenstein_%26_Koppel
http://en.wikipedia.org/wiki/Orenstein_%26_Koppel
http://fr.wikipedia.org/wiki/Orenstein_%26_Koppel
denk ik...
Re: Modellen?
Geplaatst: 27 feb 2009, 12:04
door Snaaip
Ik zie een foto met dit staan op het Wiki die jij gaf.
"Restaurierte Feldbahnlokomotive O&K 3902 Mallet des Frankfurter Feldbahnmuseums"
Mss deze?
Re: Modellen?
Geplaatst: 27 feb 2009, 13:15
door rail s
Ik denk het niet het rijwerk, de schoorsteen enz komt niet overeen.
Deze lijkt er meer op:

fabrikant/built by: Maffei
bouwjaar/built in: 1910
vermogen/power (Pk/Hp): 150
type/type: Bt
fabrieksnr./factory no.: 2933
watervoorraad (ton): -
kolenvoorraad (ton): -
gewicht/weight (ton): -
lengte/length: -
stoomverdeling/valve gear: -
Ø drijfwielen/Ø wheel size: -
spoorwijdte/gauge: 900 mm
Heeft dienst gedaan bij: "Ponts, Tunnels et Terras ( B )"
bron:
http://www.smalspoormuseum.nl/Materieel/Stoomlocs.html
Iets in die zin.
Verder, de trams hebben allemaal dezelfde NMVB-carroserie. Het kunnen verschillenden types zijn want er waren in België alleen toch wel een 10-tal constructeurs van stoomtrams, moeilijk uit te zoeken: modellen, hoofdopzichters, enz ... werden makkelijk uitgewisseld en overgekocht.
Re: Modellen?
Geplaatst: 27 feb 2009, 16:18
door Snaaip
Het kan best zijn. De werken vonden plaats tussen 1868 en 1912.
Re: Modellen?
Geplaatst: 27 feb 2009, 20:15
door rail s
Op basis van deze foto's kan, denk ik, niemand zeggen over welke reeks het gaat, laat staan welke lok...
Re: Modellen?
Geplaatst: 27 feb 2009, 23:24
door Snaaip
Ik ga wat speuren naar betere foto's.
Re: Modellen?
Geplaatst: 12 jun 2009, 18:55
door Snaaip

Ik heb hem gevonden in Wikicommons. Er staat vermeld dat dit een NMBS-SNCB M6 BDx 65038 is. Klopt dit?
Re: Modellen?
Geplaatst: 12 jun 2009, 19:43
door Bibke
Snaaip schreef:
Ik heb hem gevonden in Wikicommons. Er staat vermeld dat dit een NMBS-SNCB M6 BDx 65038 is. Klopt dit?
Neen, het is 65025. Staat op de zijkant.
Re: Modellen?
Geplaatst: 12 jun 2009, 20:01
door Snaaip
Maar het model zelf is dus een NMBS-SNCB M6 en het is dus een BDx 65025?
Re: Modellen?
Geplaatst: 12 jun 2009, 20:55
door Dietrich
Euhm ik volg dat hier niet helemaal maar dat is dus een M6 Bx, die nr is gewoon een "volgnummer" voor de rijtuigen en maakt verder geen enkel verschil.
Re: Modellen?
Geplaatst: 12 jun 2009, 21:09
door Snaaip
Nu nbegrijp ik het. Qua nummer wist ik het, maar die Bx was iets onduidelijk. Waarvoor staat Bx?
Re: Modellen?
Geplaatst: 12 jun 2009, 21:48
door Dietrich
B = 2de klas en x = stuurstand. BDx gebruikt men hier soms ook als benaming, maar de D (bagageafdeling) is niet correct (er is geen).