Het koe en kalf antwerpen
Het koe en kalf antwerpen
Hey heeft hier soms iemand fotos van het koe en kalf te antwerpen? Deze loc zou al verschillende jaren verschroot zijn maar ben op zoek naar fotos.
Alvast bedankt
Groetje Wim
Alvast bedankt
Groetje Wim
Re: Het koe en kalf antwerpen
oei da zijn dus foto's van de 8275 die je zoekt, dat kalf was er maar eentje namelijk, de koe was elke andere 82 die er mee in treinschakeling stond. http://www.treinfoto2000.be/stelplaatse ... ord/10.jpg
blijkbaar heeft geert maes een foto gemaakt in de werkplaats van fnnd waarop het kalf te zien is.
blijkbaar heeft geert maes een foto gemaakt in de werkplaats van fnnd waarop het kalf te zien is.
Re: Het koe en kalf antwerpen
inderdaad steven, jij kent het precies goe. Of ben ik mis? De meeste hebben er nog nooit van gehoord 

Re: Het koe en kalf antwerpen
ik heb met dat kalf zelfs eenmaal gereden tijdens mijn tijd op de rangeerdienst, ik ken het beestje dus van zien in het echt, de kuren die het geregeld had ook
.

Re: Het koe en kalf antwerpen
op nog een andere site vond ik dit
http://www.treinfoto2000.be/januari2007 ... 0Noord.jpg
http://www.treinfoto2000.be/januari2007 ... 0Noord.jpg
Re: Het koe en kalf antwerpen
ok alvast bedankt steven, toch maar een rare bedoening eigenlijk he?
Greetz
Greetz
Re: Het koe en kalf antwerpen
voor een beter zichtb-loc schreef:waarom hebben ze dat cabine er afgedaan?
Re: Het koe en kalf antwerpen
Van het TSP is er een bundel met foto's: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=157
Re: Het koe en kalf antwerpen
Dat is een ander nummer he, het kalf is 8275 en dus zonder stuurpost, niet 8257.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Het koe en kalf antwerpen
Volgens mij was er toch maar 1 koe die in treinschakeling kon rijden met het kalf.Steven schreef:oei da zijn dus foto's van de 8275 die je zoekt, dat kalf was er maar eentje namelijk, de koe was elke andere 82 die er mee in treinschakeling stond. http://www.treinfoto2000.be/stelplaatse ... ord/10.jpg
blijkbaar heeft geert maes een foto gemaakt in de werkplaats van fnnd waarop het kalf te zien is.
Volgens mijn herinnering werdt de sturing gegeven via een pneumatische stuurleiding (blauwe kop?). want de normale 82 had die stuurleiding niet. Alsook had je op de normale 82 geen electrische kopelaars om de lichten enz te bedienen vanop de ene naar de andere,wat wel het geval was op het "koe en kalf"
En je had net die pneumatisch stuurleiding nodig om de traktie stand te regelen alsook de keerrichting vanaf de ene loc naar de andere. Net zoals dit het geval was op de 59 en 60.
Bv op een 62 was dit al een electrische overdracht via de stroomkabels tussen de locs.
Re: Het koe en kalf antwerpen
Ik heb een oude video van rangeerdiesels in de Antwerpse haven waarop koe en kalf te zien zijn al rijdend, net als veel andere diesels die ondertussen al de pijp uit zijn of buiten dienst ergens staan te roesten (reeksen 75, 92, ex-ns HLR, ...)
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Het koe en kalf antwerpen
De bedoeling was in trekkracht te winnnen met het treinschakeling rijden van een t 82,die daar oorsponkelijk niet voor uitgerust was, en toch maar 1 bestuurder nodig te hebben.b-loc schreef:waarom hebben ze dat cabine er afgedaan?
Eenmaal op de havensectie aangekomen als "sleper" kon het gebeuren dat je soms enkele rangeerbewegingen moest maken en ook het aankoppelen aan een andere trein in de andere richting,dit alles maakte het noodzakelijk dat de bestuurder minstens 4X de cabine moest veranderen en terug in dienst stellen(afstappen/opsrtappen/remproeven enz..=tijdsverlies). Dus dit alles bracht een zeker produktiviteits verlies met zich mede. Daar de reglementering zegt dat je altijd de vorste cabine moet innemen om de besturing van de trein te verzekeren. met het afhalen va de cabine op de 8275 en hem te koppelen met de 8274 hadden ze trekkractwinst ,winst op het personneel en tijdswinst. wat niet weg nam dat er verschillende technishe problemen opdoken die gezien er maar 1" koe en kalf" was,weinig of niet verer ontwikkeld werden om hem zoveel mogelijk storingsvrij te maken. Zoals ik al zij de traktie hendel en richting werden pneumatisch bedient dus om dit over te brengen naar een tweede loc is geen sinecure.
Re: Het koe en kalf antwerpen
Kalf was dacht ik een 'half-uitgebrande' lok...Daarom dat die nog aantal jaar 'zo' heeft rondgereden...