Pagina 1 van 3

Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 10 mar 2009, 19:49
door Hogersluys
Waarom worden spoorstaven niet in roestvrij metaal aangelegd?

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 10 mar 2009, 20:02
door jan_olieslagers
Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Wordt er voor snelle/supersnelle lijnen harder staal gebruikt?

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 10 mar 2009, 20:42
door 13'erke
jan_olieslagers schreef:Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Wordt er voor snelle/supersnelle lijnen harder staal gebruikt?
Hoogstwaarschijnlijk wel, op gewone lijnen wordt standaard een kwaliteit S275 genomen, dat is de vloeigrens 275 N/mm2 voor diegene die het rek-spanningsdiagramma van staal kennen. Op hogesnelheidslijnen zal dit hoger liggen aangezien de trilllingsbelasting daar veel hoger is.

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 10 mar 2009, 20:48
door dentheo
13'erke schreef:
jan_olieslagers schreef:Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Hoogstwaarschijnlijk wel, op gewone lijnen wordt standaard een kwaliteit S275 genomen, dat is de vloeigrens 275 N/mm2 voor diegene die het rek-spanningsdiagramma van staal kennen. Op hogesnelheidslijnen zal dit hoger liggen aangezien de trilllingsbelasting daar veel hoger is.
In sommige landen wordt in scherpe bochten ook iets beter materiaal gebruikt.

Ook de puntstukken van de wissels zijn beter (mangaanstaal?)

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 10 mar 2009, 20:54
door 13'erke
dentheo schreef:
13'erke schreef:
jan_olieslagers schreef:Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Hoogstwaarschijnlijk wel, op gewone lijnen wordt standaard een kwaliteit S275 genomen, dat is de vloeigrens 275 N/mm2 voor diegene die het rek-spanningsdiagramma van staal kennen. Op hogesnelheidslijnen zal dit hoger liggen aangezien de trilllingsbelasting daar veel hoger is.
In sommige landen wordt in scherpe bochten ook iets beter materiaal gebruikt.

Ok de puntstukken van de wissels zijn beter (mangaanstaal?)
Dat zou goed kunnen, allesinds een staaltype met een extreem laag zwavel en fosforgehalte dit zorgt ervoor dat het staal niet bros reageerd op de zijdelingse stoot die het wiel veroorzaakt op het puntstuk.
Wat ik gevonden heb is dat de HSL-zuid is aangelegd met een S460, wat een serieuze stevige soort is maar dure.

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 10 mar 2009, 21:08
door Hogersluys
Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 10 mar 2009, 21:39
door b-loc
Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
en meestal roestvaste spoorstaven geleiden niet.

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 11 mar 2009, 09:45
door dekooiker
Op de HSL zijn de wissels dan nog eens met beweegbare punt uitgerust en dat heeft wellicht te maken met de grote krachten die op het puntstuk komen.

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 11 mar 2009, 10:24
door nighttrain
b-loc schreef:
Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
en meestal roestvaste spoorstaven geleiden niet.
En roeste spoorstaven geleiden ook niet

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 11 mar 2009, 11:14
door K V B
Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
Er is geen enkel voordeel te halen door het gebruik van roestvast staal. Er zijn wel een hoop nadelen aan verbonden.

Roestvast staal is overigens een misleidende term. Roestvaststaal oxideert (roest) ook. Blootgesteld aan de lucht oxideren bijna alle metalen...
Roestvast staal is gewoon een van de vele staalsoorten die een oxidatielaagje vormen dat het staal tegen verder doorroesten beschermt. Bij roestvaststaal heeft het oxidelaagje een uiterlijk dat door de leek als niet geoxideert staal aangezien wordt (Dankzij de toevoeging van Chroom). Ook bij spoorstaven vormt er zich een oxidatielaag die tegen verder doorroesten beschermt. Aangezien aan spoorstaven geen estethische eisen gesteld worden mag de oxidatielaag er gewoon als roest uitzien...

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 11 mar 2009, 11:15
door K V B
dekooiker schreef:Op de HSL zijn de wissels dan nog eens met beweegbare punt uitgerust en dat heeft wellicht te maken met de grote krachten die op het puntstuk komen.
Het heeft eerder te maken met de kleine hoek tussen de rails. Om een wissel met hogere snelheid te kunnen berijden moet deze zeer "slank" zijn.
Zonder beweegbaar hartstuk zou de spleet waar de treinwielen overheen moeten te groot worden.

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 11 mar 2009, 12:30
door pietje
b-loc schreef:
Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
en meestal roestvaste spoorstaven geleiden niet.
Dat is nieuw voor mij, RVS die niet geleidt :shock:
Ik weet wel dat RVS meestal niet gemaakt wordt met het oog op goede geleiding, maar het geleidt volgens mij wel, alleen niet zo heel goed.

Het kan natuurlijk wel zijn dat er een oxidelaagje op gevormd wordt, en dat kan nogal eens niet geleidend zijn, maar dat heb je zelfs bij koper (één van de beste geleiders)

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 11 mar 2009, 14:32
door rail s
wikipedia schreef:Eigenschappen van metalen
Chemische eigenschappen

Het belangrijkste kenmerk van metalen is hun kleine elektronegativiteit. Door deze kleine elektronegativiteit binden ze elektronen niet sterk aan de kern en vormen daardoor gemakkelijk positief geladen ionen en kunnen ze reageren met stoffen die negatief geladen ionen vormen, waarbij een zout gevormd wordt.

De meeste metalen zijn chemisch stabiel. Echter, metalen uit de reeksen van de alkalimetalen (bijvoorbeeld natrium) en aardalkalimetalen (bijvoorbeeld magnesium) zijn zeer reactief.

Hoe edeler een metaal is, hoe moeilijker een metaal reageert. Metalen die niet reageren met zuurstof en water, die dus geen corrosie vertonen, noemen we edel. Onedele metalen vertonen wel corrosie. Er bestaan ook metalen die erg gemakkelijk met water reageren; dit zijn de zeer onedele metalen (bijv. natrium, kalium).

De edelmetalen, bijvoorbeeld goud, zilver, platina, zijn chemisch vrijwel inert. Zij reageren met vrijwel geen enkele stof.

Fysische eigenschappen


Metalen hebben een aantal kenmerkende fysische eigenschappen:

* ze hebben meestal een glimmend uiterlijk
* ze hebben een hoge taaiheid en zijn pletbaar.
* ze hebben meestal een hoog smeltpunt (Met uitzondering van kwik (Hg) zijn alle metalen vaste stoffen bij kamertemperatuur)
* alle metalen zijn goede geleiders van warmte en elektriciteit.

Deze eigenschappen zijn hoofdzakelijk het gevolg van de losse binding van de buitenste elektronenschil van de metalen zodat in de praktijk de metaal atomen ingebed zijn in een gemeenschappelijke elektronenwolk.

IJzer, nikkel en enkele andere metalen en legeringen kunnen magnetisch gemaakt worden. Zie hiervoor ferromagnetisme

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 11 mar 2009, 20:11
door Dietrich
Aangezien er een "terugloop" is van elektriciteit zal het wel zijn dat deze geleiden zeker? :)

Re: Roesten van spoorstaven

Geplaatst: 12 mar 2009, 06:52
door Adler
Er worden hier nogal veel zaken door mekaar gehaald.
Nog afgezien van de kostprijs en mechanische en elektrische eigenschappen die roestvast staal niet geschikt maken als materiaal voor spoorstaven, is er nog een belangrijke eigenschap, namelijk het onderwerp waarmee dit topic is begonnen.

Ook een spoorstaaf uit roestvast staal oxideert en dat is juist de reden waarom het roestvast is.
Er vormt zich zeer snel een oxidelaag die onzichtbaar is en bestaat uit dichroomtrioxide.
Ik denk dus niet dat een elektrische trein ver zou geraken op zo een inox rail.