Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 10 mar 2009, 19:49
Waarom worden spoorstaven niet in roestvrij metaal aangelegd?
Hoogstwaarschijnlijk wel, op gewone lijnen wordt standaard een kwaliteit S275 genomen, dat is de vloeigrens 275 N/mm2 voor diegene die het rek-spanningsdiagramma van staal kennen. Op hogesnelheidslijnen zal dit hoger liggen aangezien de trilllingsbelasting daar veel hoger is.jan_olieslagers schreef:Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Wordt er voor snelle/supersnelle lijnen harder staal gebruikt?
In sommige landen wordt in scherpe bochten ook iets beter materiaal gebruikt.13'erke schreef:Hoogstwaarschijnlijk wel, op gewone lijnen wordt standaard een kwaliteit S275 genomen, dat is de vloeigrens 275 N/mm2 voor diegene die het rek-spanningsdiagramma van staal kennen. Op hogesnelheidslijnen zal dit hoger liggen aangezien de trilllingsbelasting daar veel hoger is.jan_olieslagers schreef:Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Dat zou goed kunnen, allesinds een staaltype met een extreem laag zwavel en fosforgehalte dit zorgt ervoor dat het staal niet bros reageerd op de zijdelingse stoot die het wiel veroorzaakt op het puntstuk.dentheo schreef:In sommige landen wordt in scherpe bochten ook iets beter materiaal gebruikt.13'erke schreef:Hoogstwaarschijnlijk wel, op gewone lijnen wordt standaard een kwaliteit S275 genomen, dat is de vloeigrens 275 N/mm2 voor diegene die het rek-spanningsdiagramma van staal kennen. Op hogesnelheidslijnen zal dit hoger liggen aangezien de trilllingsbelasting daar veel hoger is.jan_olieslagers schreef:Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Ok de puntstukken van de wissels zijn beter (mangaanstaal?)
en meestal roestvaste spoorstaven geleiden niet.Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
En roeste spoorstaven geleiden ook nietb-loc schreef:en meestal roestvaste spoorstaven geleiden niet.Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
Er is geen enkel voordeel te halen door het gebruik van roestvast staal. Er zijn wel een hoop nadelen aan verbonden.Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
Het heeft eerder te maken met de kleine hoek tussen de rails. Om een wissel met hogere snelheid te kunnen berijden moet deze zeer "slank" zijn.dekooiker schreef:Op de HSL zijn de wissels dan nog eens met beweegbare punt uitgerust en dat heeft wellicht te maken met de grote krachten die op het puntstuk komen.
Dat is nieuw voor mij, RVS die niet geleidtb-loc schreef:en meestal roestvaste spoorstaven geleiden niet.Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
wikipedia schreef:Eigenschappen van metalen
Chemische eigenschappen
Het belangrijkste kenmerk van metalen is hun kleine elektronegativiteit. Door deze kleine elektronegativiteit binden ze elektronen niet sterk aan de kern en vormen daardoor gemakkelijk positief geladen ionen en kunnen ze reageren met stoffen die negatief geladen ionen vormen, waarbij een zout gevormd wordt.
De meeste metalen zijn chemisch stabiel. Echter, metalen uit de reeksen van de alkalimetalen (bijvoorbeeld natrium) en aardalkalimetalen (bijvoorbeeld magnesium) zijn zeer reactief.
Hoe edeler een metaal is, hoe moeilijker een metaal reageert. Metalen die niet reageren met zuurstof en water, die dus geen corrosie vertonen, noemen we edel. Onedele metalen vertonen wel corrosie. Er bestaan ook metalen die erg gemakkelijk met water reageren; dit zijn de zeer onedele metalen (bijv. natrium, kalium).
De edelmetalen, bijvoorbeeld goud, zilver, platina, zijn chemisch vrijwel inert. Zij reageren met vrijwel geen enkele stof.
Fysische eigenschappen
Metalen hebben een aantal kenmerkende fysische eigenschappen:
* ze hebben meestal een glimmend uiterlijk
* ze hebben een hoge taaiheid en zijn pletbaar.
* ze hebben meestal een hoog smeltpunt (Met uitzondering van kwik (Hg) zijn alle metalen vaste stoffen bij kamertemperatuur)
* alle metalen zijn goede geleiders van warmte en elektriciteit.
Deze eigenschappen zijn hoofdzakelijk het gevolg van de losse binding van de buitenste elektronenschil van de metalen zodat in de praktijk de metaal atomen ingebed zijn in een gemeenschappelijke elektronenwolk.
IJzer, nikkel en enkele andere metalen en legeringen kunnen magnetisch gemaakt worden. Zie hiervoor ferromagnetisme