Pagina 1 van 1

Infra ?? referentiepunten

Geplaatst: 15 mar 2009, 19:34
door dentheo
Hier in Kalmthout worden nu dwarsliggers uitgewisseld, ballast gezeefd , ballast toegevoegd, ballast verdeeld en alles weer gestopt. Daarbij wordt tussenafstand rail ook aangepast voor 160 kmh.

Nu mijn vraag:
Waar zitten in Belgie de referentiepunten van de baan, zowel zijdelings als in de hoogte.

Ik ken landen waar er middenin de baan paaltjes zitten (waarschijnlijk de ideale lijn ?) en landen waar er op de perronzijkanten schuifplaatjes zitten (hoogtemeting ?) waar zitten die dingen in Belgiƫ ?

Re: Infra ?? referentiepunten

Geplaatst: 16 mar 2009, 17:36
door 13'erke
dentheo schreef:Hier in Kalmthout worden nu dwarsliggers uitgewisseld, ballast gezeefd , ballast toegevoegd, ballast verdeeld en alles weer gestopt. Daarbij wordt tussenafstand rail ook aangepast voor 160 kmh.

Nu mijn vraag:
Waar zitten in Belgie de referentiepunten van de baan, zowel zijdelings als in de hoogte.

Ik ken landen waar er middenin de baan paaltjes zitten (waarschijnlijk de ideale lijn ?) en landen waar er op de perronzijkanten schuifplaatjes zitten (hoogtemeting ?) waar zitten die dingen in Belgiƫ ?
Ik heb ze op de Athus Meuse as al op de bovenleidingspalen gezien, dit zijn fijne 'vijzen' die op de palen horizontaal bevestigd zijn. Er van uitgaande dat een bovenleidingspaal een object is dat me niet snel zal verplaatsen, scheefzakken of omverrijden is dat wel een goed referentiepunt voor een landmeter om zich met zijn theodoliet of totaalstation gemakkelijk in te snijden. De hoogte van de sporen kan je dan eenvoudigweg bepalen met een niveau en door de E-baak op een van deze vijzen op de bovenleidingspalen te zetten.
Ook op de Berninabahn in Zwitserland heb ik deze wijze van meten al gezien.